• Ringtrasten

Hur är det att bo i Vallda/Onsala?

Hej,

Vi kommer inom en snar framtid att flytta till Kungsbacka. Vi bor idag i Växjö men min man har fått jobb på Ringhals. Vi har fyra barn, 16 (kille), 14 (tjej), 8 (tjej) och 6 (kille).
    Hur är det att bo i Vallda eller Onsala? Ni som bor där, kan väl skriva något om hur det är. Sådant som är svårt att få reda på om man inte bott i området ett tag. Vi vill gärna hamna i ett så bra område som möjligt. Skriv gärna både om positiva och negativa saker.

/Nina

• Svar på tråden Hur är det att bo i Vallda/Onsala?
  • Gorban

Jag kommer från början från Växjö och bor idag i Onsala där min fru har växt upp. Onsala är egentligen en enda lång vägsträcka längs Kungsbackafjorden med massor av mindre vägar och villor. Det finns inget egentligt centrum förutom kyrkan där Hemköp, vårdcentral etc finns.

Onsala ligger lantligt och man kan snabbt cykla ut på mindre vägar med ängar och bondgårdar. Det ligger givetvis nära havet och det är perfekt om man gillar båtliv. Det finns inga riktigt bra badplatser här tycker jag och det är inte så många ställen där man enkelt kan komma ner till fjorden.

Bussförbindelser in till Kungsbacka är goda och det finns bra motorvägsförbindelse till Göteborg och söder ut till Ringhals. Onsalavägen som leder ut till motorvägen är väldigt hårt trafikerad i rusningstid så om man pendlar vill man kanske inte bo för långt ut på Onsalahalvön. Annars ligger de exklusivaste områdena som t.ex. Gottskär längst ut.

Sammanfattnigsvis så stortrivs jag i Onsala. Valda är lite mer lantligt och inte lika tätbebyggt. Dessutom ligger Valda närmare det öppna havet. Onsala har ju mest kontakt med Kungsbackafjorden. Det tar lite längre tid att ta sig till motorvägen därifrån.

En annan synpunkt. Det finns nästan inga invandrare i Onsala och det ser jag som negativt. Dessutom ligger medelinkomsten högt. Jag skulle vilja att mina barn får växa upp i ett lite mer heterogent område som jag själv gjorde men man kan inte få allt.

• Gorban

Om familjen är hästintresserade så är Kungsbacka kommun Sveriges hästtätaste kommun. Det finns hur mycket hästar som helst i Onsala/Valda.

Svar på tråden Hur är det att bo i Vallda/Onsala?