• lisadragon

sjukskriven pga sammandragningar, hur hårda är försäkringskassan?

Som rubriken lyder.. Har varit sjukskriven en vecka nu för täta sammandragningar, blev fortsatt sjukskriven idag då jag är väldigt öm i magen och det var så sammandragningarna började förra gången.. Att jag trots öm mage körde på och jobbade samt ansträngde mig vilket ledde till sammandragningar..
    Mitt jobb är hyffsat tungt både fysiskt och psykiskt med en del lyft och en del bök med påklädning, diverse olika tillbehör med rullstolar osv..
    Jag är bara i v.23+1 nu men har inte ens en gnutta krut till att jobba, mår absolut bäst om jag vilar.. Gör jag något ansträngande som tex. igår så städade jag och då blev jag superöm, var bara att gå och lägga sig, och är det inte magen så är det foglossning som gör så förbaskat ont..

Jag älskar mitt jobb och saknar det jätte mycket, men jag har verkligen ingen ork, och jag är även rädd att om jag börjar jobba igen så kommer graviditeten att gå åt pipan.. Jag kan inte hålla mig lugn på jobbet, antingen gör jag ingenting eller så är det 100% som gäller, finns inget mellanting för mig :(.

Hur hårda är egenligen försäkringskassan? Klart man ska ha lite graviditetskrämpor, men ska man även klara att jobba om man får kraftiga sammandragningar pga jobbet?

Nu blev det långt och kanske tradigt att läsa, men jag har aldrig varit sjukskriven förr, mer än nån vecka pga ryggskott..
    Känns som att denna sjukskrivning kan bli långvarig, men det får ju givevis framtiden utvisa..
    När jag ringde till jobbet idag och berättade att jag fortsätter min sjukskrivning så tyckte de att det var bra, de är rädda att det det ska hända något med graviditeten pga jobbet och det vill de inte..

Någon som känner igen sig och är rädd för liknande??
    Hade gott, skönt att bara få skriva av sig när jag bara ligger/sitter hela dagarna.

Kram// Lisa!!

• Svar på tråden sjukskriven pga sammandragningar, hur hårda är försäkringskassan?
  • ole dole doff

jag har oxå varit sjukskriven för permatura sammandragningar - smärtsamma,, men fö två veckor sen va ja på återbesök o har fått börja jobba halvtid nu känns jätteskönt okomma ut igen, men ja får mycket onda Sd av de,, ska tillbaka på måndag så få vi se va dom äjer, men jag har inte haft nå probmem med min heltidssjuksrivning från Fk, dock tog det ju väldigt lång tid innan man fick höra att de va godkänt men de va inget snack om orsaken..

lycka till o vila mycket

• eliseotheo

För tidiga sammandragningar och arbete kan leda till hotande förtidsbörd. Är du sjukskriven pga. sammandragningar för att du behöver vila är det en grav. komplikation som försäkringskassan inte kan opponera sig emot.

• jennyug

har aldrig haft nått problem med fk för sjukskrivning, med nr 2 var jag sjukskriven för prematura sd gick jättebra hos fk. det ända är som sagt att det tar tid, men ringer man och tjatar jättemkt så går det fortare, däremot så har jag nu problem för min läkare har skrivit fel datum och då har det blivit massa strul, så kolla noga på läkarintyget innan ni skickar in.

• Pyris

Har aldrig haft några problem med det alls.
    Jag har varit sjukskriven från ca vecka 24 och framåt med 4 barn för prematura sammandragningar och hotande förtidsbörd och det har aldrig varit problem alls.

• Safi

Jag har varit sjukskriven under två graviditeter p.g.a. av kraftiga sammandragningar och hotande förtidsbörd och jag har inte stött på några som helst problem hos försäkringskassan, så du kan nog vara lugn. Min sjukskrivning går ut nu idag och fr.o.m. imorgon blir det föräldrapenning istället. Har inte långt kvar nu.

Kram Åsa, mamma till Miranda, Ängeln Sebastian och Liten på väg
  • Safi

Glömde ju att nämna att jag denhär gången var i vecka 21-22 när jag blev sjuksskriven och nu är jag i vecka 38. Förra gången var jag sjukskriven från vecka 23 och blev långtidssjukskriven under hela sommaren eftersom vi förlorade det barnet.

Kram Åsa, mamma till Miranda, Ängeln Sebastian och Liten på väg
  • lilla hej

blev sjukskriven för sammandragningar tidigt (tror fr. v 24), började med 25% en månad men blev sen heltidssjukskriven tiden fram till HP. Försäkringskassan godkände sjukskrivningen.

Nu får det snart vara dags
  • lisadragon

okej, då känns det bättre.. Är sjukskriven fram till 24/4. Var till jobbet och hälsade på, var bara där i 1 o ½ timme och har ont nu.. Men värst i fogarna och det enda jag gjorde var att jag gick/stod och satt ner, saker som man med andra ord ska kunna göra, men icke.. Så nu ligger jag, det är ju fantastiskt att vara gravid.......

Ska skicka in papprena till försäkringskassan idag, skönt att läsa att fler har/har haft liknande bekymmer.

Tack.
    Kram// Lisa!!

Svar på tråden sjukskriven pga sammandragningar, hur hårda är försäkringskassan?