• cornelia74

Ni som gjort vändningsförsök på era bebisar..hur gick det o hur upplevde ni det??

Min bebis ligger i säte o jag är i v.35. Orolig för att de måste göra ett vändningsförsök, då jag hört så mycket negativt om detta. Men är inte överdrivet förtjust i tanken på snitt heller. Har fött tre barn vaginalt tidigare... Det börjar dessutom brinna i knutarna för alla mina tidigare barn har varit tidiga o förlossingarna har gått supersnabbt (de var alla fixerade i v.32)! Orolig att det ska dra igång snart, och vet inte riktigt hur jag ska göra om det skulle göra det...

Snälla berätta ni som gjort vändningsförsök..
    När gjorde ni det?
    Funkade det?
    Gjorde det ont?
    Satte det igång förlossingen?
    Eller blev det snitt...??

• Svar på tråden Ni som gjort vändningsförsök på era bebisar..hur gick det o hur upplevde ni det??
  • Mayen

Försökte i v 37. Gick inte, bebisen vände tillbaka.
    Gjorde inte speciellt ont, mest "obehagligt"
    Det blev snitt i v 38+5 dgr.
    De gjorde 2-3 försök (allt över på några minuter). Funkar det inte direkt avbryter man för att inte "störa" bebben.
    Lycka till

• Tequilamie

Om den väljer att inte vända sej då?Kan du inte föda i säte då?

• cornelia74

Jag har fått så stora barn tidigare, och sista tjejen som vägde 4900g kom i v.37 o fastnade med axlarna. Så jag tror inte att det är ett alternativ. Om bebisen bevisligen var pytte så kanske....

• Tequilamie

ok då är det ju inget alternativ då.Är livrädd att min inte vänt sej.
    men ska till spec MVC idag på annat besök ska be de kolla med UL om de inte kan säga säkert hur den ligger för jag vill veta.Är förvisso i v.35 men tiden går ju fort o ja man känner sej ju lite lugnare om man vet.

• MAA

Hej

Väntar oxå fjärde barnet, var hos bm igår och hon upptäckte att bebisen låg i säte...hmm, kollade med ul för att vara säker. Om bebisen inte vänt sig innan nästa fredag bokas ett vändningsförsök, men jag är livrädd och vet inte om jag vill!
    Å andra sidan blev det snitt med första barnet och det var inte heller en rolig upplevelse...

Cornelia74 vet du hur länge du får vänta tills det blir dags för ett vändningsförsök i så fall?

MAA

• Sweetangel85

Bara en fråga.. ni som har bebben i säte.. vart känner ni sparkarna nånstans?

♥ Bebis i magen - BF 9 Maj ♥
  • cornelia74

Jag ska till min BM på onsdag o då skulle vi diskutera vilka möjligheter som finns. Jag är då i v.35+2. Och enl henne så gör de inga vändningsförsök innan v.35+
    Så jag antar att de skulle ge mig en tid relativt snart efter besöket. Men jag tror faktiskt inte att jag skulle vilja göra det. Om det visar sig att bebisen forfarande ligger med rumpan ner på onsdag så tror jag att jag ska kräva att få en tidig tid för planerat snitt istället. Och sedan se till att de kollar regelbundet innan snittet om bebisen vänt sig, för då föder jag förstås helst vaginalt. Frågan är bara hur pass tidigt man kan få tid för snitt, om man har i beräkningen att jag fått alla mina tidigare barn tidigt..?!
    Men min lilla fröken där inne ligger helt klart fortfarande i säte, och sparkarna kommer med full kraft nedåt, det gör ibland riktigt riktigt ont! Jag kan känna små små kickar mot sidorna högre upp men det är armarna, och sedan känner jag huvudet tydligt strax över naveln. Och imorse sa min sambo att magen sjunkit ner, så det skulle inte förvåna mig om fröken fixerat sig med rumpa o allt där nere

MAA: Varför var snitt ingen rolig upplevelse? Vilken vecka är du i?

• Soofia

Jag gjorde v.försök i v.36 och rekomenderar INGEN att göra det, det är det värsta jag varit med om! Hade 3st läkare som samtidigt försökte rotera bebisen som inte rubbade en mm... Magen hade stora handavtrycksblåmärken i 2 veckor efteråt! Såg ut som jag blivit misshandlad... Det var fruktansvärt smärtsamt och jag gnäller inte för mycket annars...

• cornelia74

Soofia: Nej fy så hemskt. Du fick ett planerat snitt då eller?! Och hur långt efter snittades du? Väntar de länge efter ett sådant försök?

• kimmenlinus
    Soofia skrev 2008-04-11 10:08:20 följande:
    Jag gjorde v.försök i v.36 och rekomenderar INGEN att göra det, det är det värsta jag varit med om! Hade 3st läkare som samtidigt försökte rotera bebisen som inte rubbade en mm... Magen hade stora handavtrycksblåmärken i 2 veckor efteråt! Såg ut som jag blivit misshandlad... Det var fruktansvärt smärtsamt och jag gnäller inte för mycket annars...
    Herregud! så kan man väll inte göra! Jag ska ev göra ett v.försök på mitt barn,om hon inte lägger sig rätt tills på torsdag. mitt 4de barn. men jag har hört av bm att om det gör ont eller att barnet blir stressad så slutar dom! hoppas verkligen att det är så. Annars går jag därifrån:)går i i v 36 på lördag.
  • Renate78

Gjorde ett vändningsförsök i 37+3 som inte fungerade. Lilla loppan ville inte vända sig. Ja de var inte behagligt men heller inte så farligt. Nu har jag planerat snitt på tisdag är då 39+4. Jag tyckte helt klart det var värt att försöka. Mina läkare var mycket noga med att jag skulle säga till om det gjorde för ont. Var lite öm i magen på kvällen men dagen efter kände jag ingenting.

• LoveSpring82

Jag gjorde ett vändningsförsök för en vecka sedan...Det gick inte att vända min bebbe. Jag ska snittas om två veckor(v38+0). Det var inge trevlig upplevelse men läkaren var väldigt noga med att vi inte skulle fortsätta om det gjorde för ont. Försök bara slappna av och andas så går det bra. Jag var där på morgonen, kände inget direkt efter men var öm uppe och nere i magen på kvällen och dagen efter. Lycka till!

• cornelia74

OK, det verkar som att det är få försök som verkligen lyckas.. Utifrån vad jag läst här o i andra trådar om detta. Bestämda bebisar
    Någon som vet när de som tidigast gör ett planerat snitt?
    Väntar de alltid till v.38 eller kan man få det tidigare om man har fått barn tidigt förr?

• Sheba

Hej Vi har nog "setts" i en annan tråd. Jag gjorde vändningsförsök i onsdags. Det var inte så farligt som jag trott. Försök slappna av. Läkaren föste liksom barnet åt sidan och försökte sedan föra huvudet fram, men bebisen var ensvis... Satt nog redan för djupt ned i bäckenet. Det var helt uthärdligt och man får säga till om det känns fel! Bricanylet man får för att livmodern ska slappna av ger lite hjärtklappning först men det försvann ganska fort och inget att oroa sig för. Men man behöver ju inte genomgå en vändning heller. Jag har fått tid för planerat snitt, och det var inga problem att få (i Malmö). Jag hade fått det utan att genomgå vändning med. I Malmö får man välja själv, snitt eller vaginalt vid säte. De gör vändningsförsök fram till vecka 36 + 2 eller något sådant och inte för tidigt heller, för bebien kan väl vända sig fram till dess. OM min förlossning skulle komm aigång innan det planerade snittet (som är i vecka 39 +1, 6 dagar före beräknad födesel) så får jag ändå planerat snitt! Då kommer jag in till förlossningen tidigt och de ordnar det ändå. Så det känns skönt. Lycka till!

• lieh

När gjorde ni det?
    -I vecka 37.

Funkade det?
    - Nej hon låg envist kvar.

Gjorde det ont?
    -Ja det gjorde det. Jag hade en upplevelse liknande soofias. Inget jag gör om medans min hjärna fungerar.

Satte det igång förlossingen?
    -Nej.

Eller blev det snitt...??
    -Ja.

• Sheba

Cornelia, Min läkare sa att de inte vill göra snitt för tidigt, utan att det ä rbättre för barnt ju närmare beräknad födsel det blir (fast utan att bebisen hinner komma av sig själv). Men du kanske kan få det som jag, en tid för planerat snitt en till två veckor före beräknad födsel och sen en "garanti" att du ska få snitt även om förlossningen skulle komma igång av sig själv tidigare?

• cornelia74

Sheba: OK, det låter ju bra. Vet dock inte om jag ska våga mig på ett vändningsförsök el gå på ett planerat snitt direkt. Och hoppas på att bebisen hinner vända sig innan dess....
    För ett snitt är ju trots allt en ganska stor operation. Jag är i v.36+1 på onsdag nästa vecka när jag ska till min bm o prata om detta. Jag läste i någon tråd här idag att de gör inte vändningsförsök efter v.36+2..stämmer det tro? För då brinner det ju verkligen i knutarna. Och så pratade jag med förlossingen idag ang blödningar på morgonen o jag nämnde att bebisen ligger i säte. Barnmorskan där blev väldigt förvånad över att min bm på mvc inte redan sett till att jag fått en tid för vändning. Särskilt då mina andra barn fötts tidigt...

• Jeanette71

Hej!

Jag gjorde vändningsförsök i v. 38+0. Det gick väldigt lätt att vända på min bebis. Jag mådde illa av bricanylen men det gick över snabbt. Bebsen förblev åt rätt håll ända till förlossningen men förlöstes ändå med katastrofsnitt då den mådde dåligt i magen. Jag tror dock inte att det dåliga måendet hade något med vändningen att göra. Bebis vägde 3320 när han kom ut så det var ingen jättebebis med tanke på att jag också gick över 11 dagar.

Lycka till vad du än väljer!

Svar på tråden Ni som gjort vändningsförsök på era bebisar..hur gick det o hur upplevde ni det??