* Hej! Nån som testat att ha
Hej!
Nån som testat att ha slingerkrasse som marktäckare i rabatter? Erfarenheter? Funkar bäst i sol eller skugga? Vattenbehov?
// A
Hej!
Nån som testat att ha slingerkrasse som marktäckare i rabatter? Erfarenheter? Funkar bäst i sol eller skugga? Vattenbehov?
// A
puff
Vad jag har LÄST om krasse vill den ha sol och inte så mycket tillförd näring, för då blommar den sämre.
Om du vill ha marktäckning i rabatter skulle nog buskkrassen funka lika bra om inte bättre. Den ser likadan ut men blir lite mer bollformad runt sina rötter. Det beror ju lite på på vilket sätt du vill att marktäckningen ska se ut. Om du vill att marktäckningen ska slingra sig in i befintliga buskar funkar säkert slingervarianten bra.
Tyvärr är det inte så mycket planering i det hela.
Hade köpt slingerkrasse-frön för att sätta i en kruka o så såg jag på fröpåsen att de kunde användas som marktäckare o då funderade jag en sväng kring att ha dem som marktäckare i en gammal skruttig rabatt... (hu vilken mening...)
Men den skruttiga rabatten ligger i norrläge och det finns inget annat där för krassen att slingra i. Det blir nog krasse i kruka iallafall.
Krasse är det bästa man kan så i dystra hörnor. Krasse växer precis överallt och blommor mera om det är extra eländigt.
Slingerkrasse tror jag kan slingra på marken också - så prova du.
Jag brukar alltid förgro min krasse - ta en gammal äggkartong och lägg i lite jord. Lägg i krassen - vattna och täck med gladpack. Efter 3 dagar brukar det gro och efter vecka kan man plantera ut den.
Jag stoppade ner krassefröna i en kruka som ska stå i den skruttiga rabatten. Tänkte att det skulle vara tjusigt när krassen lixom väller ner i rabatten o döljer den trista ytan som blev när jag röjde bort mossa o ogräs. Puttade ner några överblivna frön direkt i rabatten åxå.
Får se vad som händer!!
Tack Pysse för peppning!
atelli - det kommer säkert att gå bra.
Jag har en "styvbarnsrabatt", där det lite vilt och mycket frodigt växer någon slags blåklintsliknande växt samt lammöron. I den rabatten har jag stuckit ner en hel massa krassefrön för flera veckor sedan. Efter någon vecka ångrade jag mig, för i jordnivå är det ju ruskit mörkt, så att inte ens ogräs gror. Jag trodde helt enkelt att jag hade slängt bort två påsar med krassefrön...
... men idag på morgonen tittade jag mellan dessa gigantiska lammöron och blåklint och det har tittat upp MASSOR av krasseplantor! Det ska bli kul att se ifall rabatten blir så frodig och glad som jag hoppades när jag planterade fröna!
Så nog kommer det att bli bra med dina krassar också!