• fitforfight

Har du opererat bort sköldkörteln?

Jag har nu fått tillbaks min struma efter graviditeten och har erbjudits möjligheten att operera bort sköldkörteln ,men jag är livrädd! har aldrig opererat något innan och vill verkligen inte att någon skära i min hals.

Hur du opererat? Har det gått bra? eller gick något fel? skadades stämbanden eller bi sköldkörtlarna? syns ärret ?

tacksam för svar /Erika

• Svar på tråden Har du opererat bort sköldkörteln?
  • hennapenna

Hej hej! Jag opererade bort halva min sköldkörtel för drygt 10 år sedan.
    Operationen gick jättebra. Och inget gick fel. De var noga med att spela in rösten innan, och sedan fick jag komma tillbaka efteråt spela in rösten igen, så de kollade alltså att stämbanden inte blivit skadade.
    Kan inte komma ihåg att jag hade så jätteont efter operationen heller, utan var mest stel i nacken bara. Och kanske lite rädd för att röra mig normalt (innan stygnen togs bort och så).
    Ärret som syns idag är ett tunnt blekt streck längst längst ner på halsen. Läkaren som opererade mig hade själv opererat struma så hon kunde visa mig sitt ärr innan operationen.
    Det kommer att gå bra ska du se! Och sjukhuspersonalen brukar vara toppen!
    Lycka till!

• skorpionen80

Nej, men ena biskölskörteln för ett år sedan. Jag hade ont dagen efter, men det var svullen ca 1 vecka efteråt. Ärret ser jättefint ut, det är som hennapenna säger, ett litet streck.

Svar på tråden Har du opererat bort sköldkörteln?