Recept med tonfisk på burk?
Blev så sugen på tonfisk.
Någon som har ett recept på pastasås eller liknande med tonfisk på burk? Det ska gärna gå snabbt. Har det mesta hemma såsom grädde och annat smaskigt.
Blev så sugen på tonfisk.
Någon som har ett recept på pastasås eller liknande med tonfisk på burk? Det ska gärna gå snabbt. Har det mesta hemma såsom grädde och annat smaskigt.
Smörgåstårta på tonfisk (kanske inte har ingredienser hemma nu men värt att testa ngn annan gång).
tonfiskröra
riv 1 rödlök
mosa köttet från 2 burkar tonfisk i vatten (pressa först ur så mkt vatten som möjligt)
2 dl lätt crème fraiche
3 dl gräddfil
3 dl majonnäs
1 dl finklippt dill (ca ett pkt fryst dill)
citronpeppar
6 halvor Hönökaka
garnering finhackas
3 hårdkokta ägg
3 tomater
1 slanggurka
Blanda ihop tonfiskröran, lägg ut bottnarna 2 och 2 korsvis med tonfiskröra mellan och ovanpå. Garnera med växelvis ägg, tomat och gurka så att tårtan blir randig.
Jag brukar göra som med köttfärssås, fast med tonfisk då.
Hacka lök, fräs ihop med tonfisken. Blanda i grädde, tomatpuree och annat du kan tänkas tycka om. Servera med nykokt pasta
Jag kör det också, fast utan grädde...
Paj!! Min favoritmaträtt just nu. Så enkelt.
Pajdeg: Sök på nätet =)
jag tar 3 kaffekoppar mjöl, tillräckligt med smör /oftast 100 gr tror jag) plus en skvätt vatten... ingen aning om hur mycket. Tillräckligt. Plus lite salt. Så sök gärna på nätet för exakt recept.
Fyllning:
Tonfisk på burk, efter behag. 1-2 burkar?
Stek lök, svamp eller liknande.
Fetaost, tomater, paprika,kronärtskocka lr annan grönsak.
Äggstanning:
Massor av ägg + grädde, salt o peppar.
Ost ovanpå allt.
Kalasgott!!
Ett annat tisp är pasta. När pastan är klar pressa en citron över pastan, vänd i tonfiskburkens innehåll och häll i kronärtskocka som du hackat i mindre i förväg. Salta o peppra med svartpeppar. Ringla olivolja över. Klart! Snabbmat som faktiskt är GI om du har fullkornspasta.
fräs lite purjolök¨o vitlök, häll över en burk tonfisk o en burk majs, värm upp det och häll sedan över en burk creme fraice. Krydda efter egen smak, jag brukar använda citronpeppar, salt o buljongtärning. O efter det pressad citron. Klart! Servera med Gnocci.
grädde, svamp, salt o peppar. (om du har, massa parmesan)
stek svamp. häll på grädde. salta peppra. ev. en buljongtärning.
häll i tonfisken o rör om.
koka upp pasta, (penne är bra) häll pastan i en ugnsfast form. häll över såsen. gratinera i ugn. MUMS.
favoriten är dock att göra ungefär som ovan fast istället för att göra såsen från scratch, köp "cheezini" pastasås (blå band) och blanda med tonfisken. sen in i ugnen.
Blanda tonfisk, senap, majonäs, hackad lök lite salt och peppar och lägg på rostat bröd. Mums!
Tonfiskburk
majonäs
gräddfil eller turkisk youghurt
hackade kokta ägg
lite hackade äpplen blanda de och servera typ till bakad potatis 50 min i ugn enkelt och jättegott
Jösses va mycket gott!!!
Brukar oftast bara snurra ihop det med majonäs,oliver rödlök och gräddfil, nästan som kexan skrev.
Tonfisk e ju så gott och nu ser jag en hel del varianter, tackar!
Är i en ris och pastaperiod nu eftersom den lilla så lätt kan öva pincettgreppet på det.
en super snabb pasta rätt ta en gul paprika en burk creme fraiche paprika hili i en burk tonfisk....fräs paprikan tillsätt creme fraichen o sist tonfisk låt det koka upp servera till pasta super gott o smidigt
Lök, broccoli, tonfisk, dijonsenap och matlagningsgrädde eller creme fraiche.
God och enkel pastasås.
omelett med tonfisk, ost och färsk tomat. Snabbare än så kan det knappast bli!
Annars pastasås på hackad lök, vitlök, krossade tomater (gärna en sötare variant om det finns, tex tomate frito) och en burk tonfisk + vad kryddor du gillar - oregano, persilja chili etc...
Kall pastasallad med majs, tonfisk och hackad rödlök + olivolja och mycket salt och peppar
Tonfisk är en riktig räddare i nöden...
Jag brukar göra en gratäng.. Ris i botten blandat med tonfisken.. sen brukar jag göra bearnaisesås på vätskan som finns i tonfiskburken och fyller upp med vatten till man har den vätskemängden som det står på påsen. sen häller jag såsen på blandningen med tonfisk o ris o gräddar i ca 225 grader tills gratängen är lite färgad eller vad man ska säga.. Supergott!
Min tonfiskfavorit, supergott (recept från "Vår Kokbok")!
Currystuvad tonfisk
2 burkar tonfisk i vatten
1 gul lök
1½ tsk curry
1½ msk margarin eller smör
3 msk vetemjöl
4 dl tonfiskspad+vatten
1 buljongtärning (fisk, höns eller grönsaksbuljong)
½ dl grädde
2-3 dl djupfrysta ärtor
1 röd paprika eller 2 tomater
(ev salt, vitlökspeppar, svartpeppar eller andra kryddor du vill tilsätta när du smakat av)
Häll av vattnet på tonfisken och spara det. Fräs curry, lök och fett i en stekpanna/gryta. Rör i mjöl. Tillsätt 4 dl vätska (tonfiskspad+vatten) och buljongtärningen. Koka upp under omröring och låt koka i 3-5 min. Häll i grädde, lägg i tonfisk och ärtor och låt allt bli genomvarmt, smaka av. Jag brukar oftast tillsätta lite vitlökspeppar och en gnutta salt i det här läget men det är inte nödvändigt (står inte med i grundreceptet). Hacka paprikan eller tomaterna och tillsätt i rätten. Servera med ris eller kokt pasta (jag föredrar pasta).
Vill man skippa ärtor och grönsaker i rätten så funkar det med, har gjort så när jag inte haft det hemma. Många tycker det verkar krångligt med bottenredning men det är jättelätt, rör bara i mjölet precis som det står så ser man när det inte ser klumpigt ut längre, då tillsätter man vätskan.
Blanda tonfisk, lättcremefraiche, finhackad lök, majs, salt och peppar, och ha som fyllning i varma baguetter. SÅ gott!
keso röra med tonfisk
1burk tonfisk i vatten
1 liten ask keso
curry
lite salt
blanda ihop allt krydda med curry o salt
jattegott på knäckebröd eller till bakad potatis
varm macka lägg ost på.