• Lisfadet

Nya pannor till induktionshäll?

Har köpt en induktionshäll som ska monteras i vårt nya kök.
    Får höra att man måste byta ut alla sina pannor när man har induktionshäll. Stämmer det? Har sett att det finns speciella induktionspannor, men innebär det att de gamla inte fungerar alls?

• Svar på tråden Nya pannor till induktionshäll?
  • Joonas

Du kan testa dina gamla pannor och kastruller genom att se om de är magnetiska. Ta en vanlig magnet, t.ex kylskåpsmagnet eller liknande och sätt den mot undersidan av pannan. Induktionshäll kräver magnetiska pannor!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • TheMilky

aluminium ska du inte använda på induktions eller keramik. Grytor och kastruller ska vara av magnetisk karaktär helst.

• Blå Flygare

Om man kan sätta fast en magnet på pannorna så funkar de på induktionshäll. Så man måste byta många av sina grytor, men inte nödvändigtvis alla. Gjutgärn t.ex. funkar ju.

• Heavenlyfaith
    Lisfadet skrev 2008-04-09 14:13:31 följande:
    Har köpt en induktionshäll som ska monteras i vårt nya kök.Får höra att man måste byta ut alla sina pannor när man har induktionshäll. Stämmer det? Har sett att det finns speciella induktionspannor, men innebär det att de gamla inte fungerar alls?
    Du kan använda alla de kärl som är magnetiska eftersom det är magnetiska strålar som värmer kärlen underifrån ist för att värma plattan. Ta en vanlig kylskåpsmagnet o testa på alla dina kastruller osv du har. Gamla gjutjärnsgrytor går bra oxå.
    Det är ett missförstånd att man ska behöva kasta allt man har
    Bra va?

(Jobbar för Elektrolux produkter)
  • Heavenlyfaith
    TheMilky skrev 2008-04-09 14:16:00 följande:
    aluminium ska du inte använda på induktions eller keramik. Grytor och kastruller ska vara av magnetisk karaktär helst.
    Inte "helst" utan nödvändigtvis, annars funkar det inte alls. Kärlet kommer inte att värmas.
  • Lisfadet

Åh! tack för alla svar! Vad bra! Nu behöver jag kanske inte slänga hela det nya setet pannor vi fick av min mamma till det nya köket! Ska hem och testa så fort jag slutar jobbet:)

• Heavenlyfaith
    Lisfadet skrev 2008-04-09 14:21:59 följande:
    Åh! tack för alla svar! Vad bra! Nu behöver jag kanske inte slänga hela det nya setet pannor vi fick av min mamma till det nya köket! Ska hem och testa så fort jag slutar jobbet:)
    Ne Lycka till!
  • Piggley Wink

Jag har hört att det finns plattor av magnetsik metall som man kan lägga uder kastrullen, om det är nån speciell kastrull man vill använda som itne är magnetisk. Kan ju vara bra i en övergångsperiod iaf!

• trent

Aluminumkastruller hade jag kastat oavsett om man har induktionsspis eller inte.

"Livsmedelsverket avråder även från att tillaga, förvara eller värma upp sura livsmedel i aluminiumkärl, till exempel kastruller, formar och dricksflaskor, som inte har en skyddande beläggning.
    Sura matvaror, som exempelvis saft, juice, soppor, krämer och rabarber drar lätt åt sig fällningar från metallen."

• Lisfadet

Juni 07: Det låter ju jättebra! Ska kolla om jag kan hitta det (om jag behöver)

Trent: Okej...det låter ju inte så bra! Vet att jag har några pannor som är i stål, så dem kan man kanske använda då.

• Lisfadet

Testade alla pannor igår, och det var många som inte var magnetiska, men de nyaste pannorna var det, tack och lov. Tack för bra tips!

Svar på tråden Nya pannor till induktionshäll?