• Anonym (orolig)

Ni med reumatism, se hit !

Jag har fått jätteont i mina leder, har haft det några månader nu och är orolig för att det kan vara reumatism av något slag.
    Mina leder värker och mina fingrar svullnar upp ibland.

Ni som har reumatism, kan inte ni berätta hur det började för er. Vad gör dom? Vad får man för mediciner om det är något reumatiskt?

Så tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ni med reumatism, se hit !
  • Anonym

Hänger med här... också orolig...

• Anonym (Moa)

Det finns värktabletter som är inflammationshämmande som man får äta dagligen.
    I vissa fall finns det starkare mediciner som salazyporin och methotrexat som är bra mot reumatism om inte endast värktabletter hjälper.

Ta kontakt med vc och be dom skicka remiss till reumatologen. Där tas blodprover, röntgen av de leder som man har ont i och även några frågor som ska besvaras om tex vilka besvär man har på morgonen.

• Anonym (???)

Har inte fått diagnosen på papper. Ska ta hela alltet från början.
    När jag gick på högstadiet började jag få en sån jäkla växtvärk och svällde upp i lederna (främst i fingrarna/armbågarna) särskilt under fuktiga, kalla dagar. Skolläkaren var 100 på att det är reumatism. Har inte fått nån hjälp eftersom läkaren i det lilla samhället jag bott skrattat åt mig och sagt att jag är för ung för att ha reumatism och att jag är hypokondriker. Min skolläkare har gått i pension, så jag får ingen hjälp där heller. Lider idag fruktansvärt av min reumatism, särskilt under de kallare/fuktigare månaderna. Får otroligt ont i knäna när jag suttit i kyla en längre period och har konstant värk i fingrarna. Har även typiska reumatismfötter, med väldigt utstående knölar vidlilltårna och krokiga tår. Det har hjälpt något att undvika att äta kött (håller mig till fisk/skaldjur samt veg alternativ).

• Anonym (orolig)

Anonym (???) Du verkar ha det tufft! Vad är det för J**la läkare som inte kan ge en diagnos??

Fler som har erfarenheter??

• Anonym (orolig)

*puffar upp*

• Anonym (reumatiker)

Blir så jävla förbannad när jag läser vad du skriver anonym (???)
    Inte på dig alltså utan på hur du blivit behandlad.
    Och ja jag har varit med om exakt samma sak själv.

För mig började det redan på högstadiet med värk i leder och svullnad, särskilt av händer och fötter.
    Skolgympan var ju tillslut bara att glömma och där stod jag som en "skolkare".
    Jag sökte hjälp på flera ställen men blev inte tagen på alvar förns efter tre år då jag träffade en läkare genom den nya gymnasieskolan.
    Han skickade mig till en reumatolog och där har jag nu gått i fem år.
    I början fick jag äta kortison i perioder men nu äter jag enbart mitt methotrex.

TS, gå inte och var orolig utan sök hjälp.
    Skulle det visa sig att det är reumatism finns preparat som lindrar.
    Nu för tiden vill ofta läkare få det fysiskt onda till något psykiskt (särskilt hos unga, då kallar man det för tonårsdepression.)
    Stå på dig och red ut vad det är, värk i leder en längre tid är inte normalt. Det finns hjälp att få.

• Anonym (orolig)

Tack till er som svarat!

Jag har haft en telefontid med min läkare, eftersom jag har andra sjukdomar också. Han trodde via telefon att det bara var vanlig ledvärk som alla människor drabbas av någon gång i livet *suck* jag blir aldrig trodd!
    Jag skulle ändå få en tid, men han visste inte när, kunde ta några månader eftersom han hade fullt i sitt schema. Ja ja....

• Anonym (???)

Hej hej! Hade en värktopp igår som hette duga. Hade varit ute i blåsten så mina knän var helpaj igår kväll. Hatar! Skrikandes Stå på dig TS! Jag känner att jag oxå måste ta tag i det snart och inte ge mig förrän nån ger mig en ordentlig diagnos. Det här är ohållbart i längden. Hur funkar det med inflammationshämmande mediciner vs graviditet? Finns det nån som man törs äta när man är gravid, eller är det bäst att bita ihop då och klara sig utan. (Om jag nu får nåt alls, vill säga...)

• the devil wears CM

Hej,

Har haft RA i tio år exakt. Stå på er vad gällande läkarna, kräv remisser, kräv prover. Läkare i allmänhet har grymt dåligt koll på reumatiska sjukdomar. Om jag skulle berätta för er om alla kontroverser jag har haft med läkare så skulle det fylla X antal sidor...

Lite OT, men har ni kollat detta? Av 7 internationellt ställda kriterier krävs att man uppfyller 4 för att få diagnos. De första fyra symptomen ska dessutom ha hållit i sig i mer än sex veckor för att vara giltiga. Här är kriterierna:

Morgonstelhet som varar i minst en timme.
    Artrit i tre eller fler leder.
    Artrit i händernas leder.
    Symmetrisk artrit, det vill säga att bägge kroppshalvornas leder drabbas likadant.
    Reumatiska noduli.
    Positiv reumatoid faktor, RF.
    Typiska röntgenförändringar i handens skelett.

• Anonym (???)
    the devil wears CM skrev 2008-04-14 11:30:26 följande:
    Reumatiska noduli. Positiv reumatoid faktor, RF.
    OK... Och på svenska betyder det...?
  • the devil wears CM

Det första är reumatiska knölar på kroppen, vanligtvis på fötter, händer, armbågar och dylikt. Där man har belastning.

RF-måste man ta blodprov för att få reda på om man har. Ett väldigt säkert tecken på att man har reumatism.

• Anonym (???)
    the devil wears CM skrev 2008-04-14 11:41:03 följande:
    Det första är reumatiska knölar på kroppen, vanligtvis på fötter, händer, armbågar och dylikt. Där man har belastning.RF-måste man ta blodprov för att få reda på om man har. Ett väldigt säkert tecken på att man har reumatism.
    Ok! Mina lilltåknölar är VÄLDIGT tydliga, för att inte säga enorma, och mina tår pekar liksom inåt, mot stortårna. Är det så du menar? En SS som såg mina fötter en gång sa faktiskt "Jaha, vad hemskt att ha reumatism när man är så ung." (Hon jobbar inom äldreomsorgen). Kan ju säga att jag stämmer in på sex av de sju kriterierna. Kan RA ge puckelrygg oxå? Är 26 år och har påbörjat en elegant sån... Har varit hos både läkare och sjukgymnast, men ingen förstår vad det är för fel på den.
  • the devil wears CM

Nodiler är mjuka och nästan lite svampiga, de kan ömma något frunktansvärt. Att tårna pekar kan ju vara felställningar i lederna.

Det finns ett femtiotal olila reumatiska diagnoser och puckelrygg kanske stämmer in på något. Men vad jag vet så är det inte typiskt för just RA. Fast det betyder egentligen inget då vi alla har våra olika egenheter i sjukdomen

Svar på tråden Ni med reumatism, se hit !