• Jag lixom

Är ett CRP högt...

om det ligger på 35?

• Svar på tråden Är ett CRP högt...
  • Snorkis

Nej inte så värst.. man brukar säga att om CRP ligger över 50 ska fler prover tas för att kolla om det är någon bakterie i kroppen..

• beckiebabe

När jag fick barnsängsfeber efter jag fött min son låg mitt CRP på över 200 tror jag det var.. livmodern var på väg att spricka *äckligt*.. DÅ mådde jag skit... 35 borde inte vara någon fara.

• Birgitta2

CRP på 35 visar nån sorts inflammatorisk aktivitet i kroppen. Det kan vara precis vad som helst. Ett virus, eller något annat. Om du inte har reumatism eller annat som normalt kan visa sig i inflammationer så skulle jag, om jag var du, höra med läkaren. Jag skulle föreslå att din läkare skriver ut en provtagningsremiss på ytterligare en crp om 14 dagar eller 3 veckor. Har det inte gått ner så bör ni undersöka vad det kan vara.

Om du har crp över 50 så har du en infektion nånstans och det skall också utredas. CRP på runt 100 är ofta en lunginflammation.

CRP bör ligga under 10, helst under 5.

• Jag lixom

Det är min dotter som är dålig. Var på akuten igår och då visade crp på 35 och hennes urinprov visade +2 så läkaren tippade på njurbäcksinflammation så hon fick Bactrim. Hon fick så dubbel dos för att allt verkligen skulle försvinna...

Tänkte på det idag att ett crp ska max ligga på 10, men jag visste inte hur högt ett crp ska vara för att ska vara högt.
    Så när han sa 35 tyckte jag att det lät mycket...
    Men då vet jag! Tack!

• Mallan76

TS: det var så lite så! Hoppas din dotter kryar på sig nu! *Kram*

Birgitta2: Jag lärde mej under min utbildning att CRP inte stiger nämnvärt vid en virusinfektion, dock bakterieinfektion. Därför kan man ta reda på om patienten lider av en virusinfektion eller bakterieinfektion tack vare CRP-värdet. Eller har jag lärt mej fel?
  • Vitvå

OT:
    Apropå CRP som stiger. Jag brände mig ordentligt i solen och kollade mitt CRP på jobbet samma dag och då hade det stigit till runt 50 utan att det var någon infektion i det.

Men CRP kan stiga även om det är virus, dock inte så mycket. CRP på 35 skulle jag nog kalla virusinfektion (vet att "mina" läkare på jobbet sa så) om inga andra prover pekar på det motsatta, t ex Vita blodkroppar.

• Birgitta2
    Mallan76 skrev 2008-04-09 17:08:58 följande:
    TS: det var så lite så! Hoppas din dotter kryar på sig nu! *Kram*

Birgitta2: Jag lärde mej under min utbildning att CRP inte stiger nämnvärt vid en virusinfektion, dock bakterieinfektion. Därför kan man ta reda på om patienten lider av en virusinfektion eller bakterieinfektion tack vare CRP-värdet. Eller har jag lärt mej fel?
    Har svårt att svara på det. Enligt mina egna läkare på njurkliniken och på reumaten så har jag fått exakt den förklaringen som jag skrev om ovan. Mitt CRP har legat på mellan 30 och 35 de sista 6 åren. Enligt dom är det för att jag har ständig inflammatorisk aktivitet. Och genom att de inte ligger över 50 så är de lugna, för då vet de att det INTE är en bakterieinfektion. Däremot när jag hade över 95 så förstod de att det var något helt annat, och mycket riktigt hade jag lunginflammation (bakteriell). Under 50 = inflammatorisk aktivitet, och över 50 en bakteriell infektion/inflammation.
  • Birgitta2
    Vitvå skrev 2008-04-09 17:23:35 följande:
    OT:Apropå CRP som stiger. Jag brände mig ordentligt i solen och kollade mitt CRP på jobbet samma dag och då hade det stigit till runt 50 utan att det var någon infektion i det.Men CRP kan stiga även om det är virus, dock inte så mycket. CRP på 35 skulle jag nog kalla virusinfektion (vet att "mina" läkare på jobbet sa så) om inga andra prover pekar på det motsatta, t ex Vita blodkroppar.
    När du solar häftigt så drabbas ju huden av en sorts reaktion som kan jämföras med inflammation. Det sjunker på några dagar.
  • Vitvå
    Birgitta2 skrev 2008-04-09 18:24:39 följande:
    När du solar häftigt så drabbas ju huden av en sorts reaktion som kan jämföras med inflammation. Det sjunker på några dagar.
    Ja, jo visst.
    Läkaren jag jobbade med den kvällen sa att kroppen reagerade på det sättet utan att det var någon inflammation/infektion.
    Jag fick några Tavegyl och fick en väääääldigt roligt arbetspass efter det...(röd triangel på dem!)
  • Birgitta2
    Vitvå skrev 2008-04-09 18:28:11 följande:
    Ja, jo visst. Läkaren jag jobbade med den kvällen sa att kroppen reagerade på det sättet utan att det var någon inflammation/infektion.Jag fick några Tavegyl och fick en väääääldigt roligt arbetspass efter det...(röd triangel på dem!)
Svar på tråden Är ett CRP högt...