• Milla med killar

Om man ska bli delägare i ett redan etablerat företag, vad ska man tänka på?

Vad ska man tänka på då? Ex ska man kolla upp företagets skulder osv och hur göra man det?

Hur lånar man pengar till det, tar man ett banklån privat då eller?

Hoppas på många svar och tips och råd

• Svar på tråden Om man ska bli delägare i ett redan etablerat företag, vad ska man tänka på?
  • Barn nr2

Jag skulle begäran en kopia på bokslutet och bankkonton osv och så skulle jag be en revisor eller bankman att gå igenom det hela för att veta om jag gör en bra eller dålig affär.

• Milla med killar

ok... tack för tips. Känner faktiskt en privat som kanske kan kolla upp det.

Flera?

• mirakelasta

Är det aktiebolag? Om det är handelsbolag så kan du bli ensamt ansvarig vid en konkurs. Finns det inget företagarcentrum? Försäkringar måste du ha för pension, sjukdom etc. Kosta på dig ett besök eller flera besök hos en företagsjurist.

• Mia83

Se över gjorda bokslut, även från tidigare år. Hur ser utvecklingen ut? Titta även på affärsplanen, om en sådan finns.
    Fundera över riskerna. Som mirakelasta skriver så skiljer sig risken beroende på vilken företagsform det gäller.
    Ett kommanditbolag innebär mindre risk än ett handelsbolag, men större än ett aktiebolag.

• Skalmsta

Om du säger lite mer om hur företaget ser ut så är det lättare att hjälpa dig.

• Milla med killar

Det är ett aktiebolag en data firma.

• Milla med killar

Det är två ägare och företaget har funnis i 2 år enligt revisorn har det ökat bra ca 150 ooo i värde sen de köpte.

• JAG är BÄST

Vad du än gör. SKRIV ett kompanjonavtal!!!!!!!!

Jag blev RIKTIGT bränd av min fd kompanjon .

Skriv ett vattentätt et. Anlita någon att skriva ett. Det kommer att vara värt varenda krona. TRO MIG!!

Även om det skjutit i värde de senaste 2åren så betyder det inte att företaget går bra .

Det befintliga företaget vi tog över(numera ensam ägare), var nära ruinens brant.
    Sedan vi/jag tog över ökade vi årsomsättningen(bara första året, är nu inne på andra året) med ÖVER 450,000:- Men det säger inte att det går bra heller .

Företag går ofta back dom 3-5 första åren. Vi redovisade + det första året. Jag har nästa bokslut(mitt andra) i Augusti detta år, jag tror inte jag kommer att gå plus detta år, snarare minu eller plus minus 0, då jag har investerat så mycket.

• Skalmsta

JAG är BÄST skrev 2008-04-17 08:08:59 följande:

SKRIV ett kompanjonavtal!!!!!!!!
    JA!

Det är lätt att tycka att det inte kommer bli något problem när det inte finns så mycket pengar att bråka om. Men det är svårare om några år. Anlita minst 1 jurist som hjälper dig.

Ta mycket hjälp av banken, de är gratis och ofta duktiga. Råkar du få någon du inte gillar där så byt direkt.
  • JAG är BÄST

Sedan TS om det stigit i "värde" 150.000:- är inte mycket pengar. Dela det på 3 så är det ju bara 50.000:- i runda sänga . Alltså ingenting.

Sedan ska du ha i beaktning det är dom 2 redan befintliga ägarna som jobbat ihop det värdet. Tror inte dom skulle vilja dela det med dig. Utan du får börja från 0. Eftersom du kommer in efter 2år som delägare.

Är det deras revisor som sagt detta 2värde" eller är det någon utifrån som du anlitat?.
    Ta deras sista bokslut till en oberoende revisor (ta en blivande, som suderar sista året , dom är billiga) alt till en bank vad dom anser.

• JAG är BÄST

Beror ju HUR omsättningen är.

Det befintliga företag jag tog över(dåvarande vi) hade en omsättning på dryga 430.000:-/år för en butik=KATASTROF!!!

Vände det första året med en ökning 530.000:- det vill säga en del.
    Jag behöver upp mer. Mitt mål är att öka 340.000:- till, om 2år iallafall. Bron byggdes inte på en dag .

Men jag håller mig flytande och redovisar +. Så länge jag gör det så är jag nöjd, ÄVEN om det är ett litat + så är det dock ett plus .
    Sedan är det visst inte katastrof om man skulle mot förmodan redovisa minus dom första 3åren säger dom som vet

• sommartorpet

JAG är BÄST skrev 2008-04-19 10:27:21 följande:

Sedan TS om det stigit i "värde" 150.000:- är inte mycket pengar. Dela det på 3 så är det ju bara 50.000:- i runda sänga. Alltså ingenting.
    Ingentig och igenting, det beror väl på va ma satsat. Om jag satsar 100.000 i ett AB och detta ökar med 50.000 på ett år så är avkastningen 50% vilket faktiskt är e rätt OK utveckling. Hade jag äremot satsat 1 miljon och bara fått tillbaka 50.000 på ett år då är det ingenting, då hade pegarna gett mer och varit säkrare om jag satt dem på ett vanligt bakkonto.
  • sommartorpet

JAG är BÄST skrev 2008-04-19 10:27:21 följande:

Sedan ska du ha i beaktning det är dom 2 redan befintliga ägarna som jobbat ihop det värdet. Tror inte dom skulle vilja dela det med dig. Utan du får börja från 0. Eftersom du kommer in efter 2år som delägare.
    Att de tidigare ägarna sett till att et blivit vinster i bolaget och att bolaget ökar i värde är vad de nu kan tillgodogöra sig när de säljer en del av sina aktier. Som ägare till aktier i ett baolag har man lika rätt som alla övriga aktieägare till bolagets resultat, en aktie representerar än del i bolagets kapital. Att bolaget har upparbetade vinster avspegler sig i prislappen jag som säljare begär av köparen för att sälja av mina aktier (och alltså min andel i gamla vinter).
  • Milla med killar

De köpte det för 250000 för 2 år sen.

Svar på tråden Om man ska bli delägare i ett redan etablerat företag, vad ska man tänka på?