• GosGumman

Sätta glasskiva istället för kakel i kök... HUR?

Hej!

Jag ska flytta snart och har lite funderingar ang mitt kök. Jag har vitt kakel ovanför diskbänken och spis och så. Sen på den andra väggen så har jag lång arbetsbänk med skåp över och under, men den är målad vit ovanför bänken. Skriver jag så ni förstår? ;)

Nu till min fundering... Skulle vilja sätt nägon slags glasskiva på båda ytorna. HUR gör jag och vilka olika priser finns det på olika varianter? Skulle även kunna tänka mig att sätta mosaik eller iaf annat kakel. Men det är hyresrätt, så ja vet ej riktigt om jag får göra så.

/Heidi

• Svar på tråden Sätta glasskiva istället för kakel i kök... HUR?
  • MammatillMeja

hejhej,jag har samma tankar!!jag har tänkt att sätta ett snyggt tyg och en glasskiva framför och fästa på lämpligt sätt,,,,men ja undrar lite hur de blir om de blir blött å så...

det lär ju blir väldigt mkt billigare än att kakla?eller?

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • mammaNena

en så stor glasskiva är svin dyr! gå till en glasmästare (eller ring) och berätta hur mycket som behövs, då har dom väll en ungefärlig prisbild. annars kan du ju kanske ta plexiglas. men där blir det inte riktigt samma lyster i glaset.

• MammatillMeja

ja har en offert från ett ställe, jag får betala 1400 för glas till 50 cm högt och 3,10 lång vägg..förstår ni=) det tycker inte ja är så dyrt?eller är de de?

• MammatillMeja

men plexiglas är faktiskt inte nån dum ide egentligen....

• GosGumman

Cornellia:
    Hurdana skivor och lister. Nu hänger jag inte me.

Hur mycke kostar plexiglas? För lägga ut för mycke på en hyreslägenhet gör ja ej. ;)

• Cornellia

På ikea hade dom någon sorts glasskiva som man satte upp på väggen mellan diskbänk och överskåp. Man satte upp skivan med lister som man även inhandlade på IKEA.

• thiasvovve

Hade spegel ovanför diskbänken när vi flyttade in i huset och det vara rena slitet.
    Den blev kladdig pga vattenstänk,skulle inte rekomendera det!

• SVejsan
    thiasvovve skrev 2008-04-09 18:31:15 följande:
    Hade spegel ovanför diskbänken när vi flyttade in i huset och det vara rena slitet.Den blev kladdig pga vattenstänk,skulle inte rekomendera det!
    Men högglansigt kakel är det mycket lättare,frågar jag mig då? Med fixet emellan plattorna? Nä, en fönsterskrapa eller mirakelduk borde funka perfekt på en glasskiva.
    (en spegel är inte riktigt samma sak som en glasskiva med mönster bakom...

Vi hade också en ide om glasskiva istelet för kakel. Tyvärr blev det inte så får ytan var inte tillräckligt plan... Sedan får man tänka på att om väggen är yttervägg kan man få kondensproblem.

Dessutom kan det bli problem med att man får in fukt bakom vid tex stormkokning så man måste vara nogrann...

Problem med plexiglas är att det inte är riktigt lika tåligt... (tex hett flott från stekpanna eller stänk från tex sura livsmedel som citron/vinäger osv kan förfula)
Svar på tråden Sätta glasskiva istället för kakel i kök... HUR?