• svartaskalman

Tips på en liten bil som funkar för två småbarn + vagn

Ja, precis som rubriken säger...

Hjälp! Min bil har gett upp och eftersom vi väntar tillökning är det lika bra att skaffa en ny.
    Eller ja, en bättre begagnad så klart.

Men ni som har två små vad kör ni?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på en liten bil som funkar för två småbarn + vagn
  • BymBym

Vet inte hur liten ni vill har, men volvo v40 är en liten kombi som funkar ok.

• cicci85

Jag har en seat ibiza som är väldigt liten. Men det får plats med två bakåtvända stolar, en i fram och en i bak och UrbanJunglevagnen får plats i bakluckan. Men det är ju singelvagnen, du har kanske dubbelvagn?

• Jillsan80

Vi har en opel zafira, har en dotter på 2,5 år och en son på 1 år. Hade en opel astra farmare innan, var också riktigt bra och inte lika stor.

• Kajak

Vi har saab 9000 tror jag det var... helt plötsligt har jag glömt men vet det ÄR saab!
    Halvkombi var den.

Med den få man plats med syskonbvagn och många väskor.

• emson

Vi väntar nr.2 i sommar och kommer att ha en syskonvagn. Vi har en ford mondeo (kombi)

• bohusbebis

Vi har en V40 som är en speciell familje-version där ingen airbag någonsin varit inkopplad på passagerarsidan (enl bilfirmorna så är det inte 100%-säkert med varianter där man stänger av airbagen genom att vrida en nyckel eller koppla ur, hela airbagen ska vara borta för att det ska vara riktigt säkert). Den har även integrerade barnsäten i baksätet, två små sitsar som man fäller upp vid behov (när barnen är lite större). Volvo V40 är en pigg och smidig bil som känns säker, men bakluckan är i minsta laget för en stor syskonvagn. Å andra sidan åker man kanske inte så mycket med syskonvagnen i bilen, utan har en mindre vagn då. Så ska nog vi använda vagnarna i alla fall. Vi har även en Mitsubishi-pickup där vi har gott om plats för vagnar på flaket om vi skulle behöva. Den är dock inte lika bekväm och smidig att köra, om man säger så. Hade en VW Golf innan Volvon, och den var toppen när vi bara hade ett barn+barnvagn (combicupé). Men det beror ju på hur och hur mycket man använder bilen. Skoda Felicia, tex är nog ett bra billigare alternativ. Verkar åxå behändig i storlek.

• eleja

Vi har precis köpt en ford c-max, än så länge bara positivt. Mycket större inuti än den ser ut utanpå.

Annars är ju ford focus en ganska rymlig och prisvärd bil.

• Böckling

En toyota corolla combi. Superbra bil!

...det ordnar sig.
  • Zazza1979

Jag har en Opel Astra kombi, en liten bensinsnål kombi. Blandad körning ca 0,7-0,8 l/mil En -00 kan man nog få för 50-60 000 kr.
    Om man vill ha en "skruttigare" bil så tycker jag äldre modellen av WW golf är helt super,(bara det är 5-dörrars) dem sväljer hur mkt som helst! :)

• svartaskalman

Tack för alla tips!
    Nu är det vl bara att ge sig ut i bilhallarna och pröva sig fram.

Brrrmbrrrm

• MoonFlight

Vi köpte en Kia Ceed SW. Har 2 bakvända stolar i (en fram och en bak) och syskonvagn i utan problem. Valde även diesel så den ligger runt 0,5-0,6 blandad körning. Gav 180.000 för den helt ny.

• Don Murre

Vad vill ni ha mer utav bilen förutom utrymme? Vilken prisklass?

• Don Murre

En saab drar ganska mycket och så gör även en volvo.. Bilar som är ganska stora, drar mindre och är lättare och billigare att laga som är äldre är tex WV och Nissan..
    Lycka till!

• Paniksmurfen

golf är kända för att ha mycket stort bagage.. är bra kvalite..

• Egina2

vi har en golf..är inte jättemkt plats i baksätet, men nog ska vi kunna klämma in 2 barn där ändå..den vanliga bilstolen får plats utan problem, men babystolen får bara plats utan ställningen under..tror vi iaf, ska prova att sätta dit den ngn dag när vi har mer tid o prova. o bagageutrymmet är väldigt stort, klart en kombi bil är bättre, men vi vill inte ha kombi bil så golfen duger jättebra

• guaruska1

Du! Vi köpte en Citroen Berlingo när andra barnet skulle komma. Inte så mycket för att den var stor men mest för att vi ville ha en diesel med taklucka när vi flyttade ut på landet. O herrejävlar vilken underbar bil det har varit! Man behöver inte huka sig speciellt mycket för den är hög. Tvillingvagnen får plats stående o ändå kan vi packa massa grejer i den. Den har inte gett oss speciellt många verkstadsbesök. O den är super bränslesnål. Drar ca 0.56 vid blandad körning. Dragkroken gör att vi kan dra vad vi vill på släp. Och, den är inte så stor i yttermått så den är lätt att fickparkera, det är bara invändigt den är stor. Minus är stereopaketet, den har bara högtalare fram, men dom spelar ändå.

Svar på tråden Tips på en liten bil som funkar för två småbarn + vagn