Är Rh negativt något farligt?
Är Rh negativ, är det någon fara för mitt barn? Väntar mitt första o är i vecka 13
Är Rh negativ, är det någon fara för mitt barn? Väntar mitt första o är i vecka 13
är pappan till barnet rh-positiv?
om barnet blir rh-positivt så kan man utveckla antikroppar mot rhesusfaktorn (rh), vilket kan påverka kommande graviditeter men inte denna.
du kommer att få en spruta vid förlossningen som ska motverka antikroppsbildandet. det får alla rh-negativa om jag förstått det rätt
altså det är inte farligt för detta barn men kan påverka ev syskon.
Nej,det är ingen fara. Men de tar extra blodprover för att se om du bildar antikroppar mot bebis. Du får en anti D spruta efter förlossningen,det är för att försäkra sig mot att du bildar antikroppar mot nästa bebis. Detta är störst risk om du och ditt barn har olika blodgrupper och de råkar blandas vid förlossningen. Men jag har fött 2 barn med annan blodgrupp,inga problem.
Blev ju lite rörigt detta :0/ hoppas du hajar nått iaf.
Okej så detta barnet är det helt lugnt med, inget som kan hota det i magen nu som har med min rh negativ?
det ska inte vara någon fara denna graviditeten nej
Jag är Rh- och de kollade minst en gång under grav så jag inte bildade antikroppar mot barnet (väldigt ovanligt att det händer). Min dotter var också Rh- visade det sig när hon föddes.
Blev kollad två gånger min förra grav men det vara bara för att jag hade haft ett okonsterat MF bakom mig. Annars kollar man en gång med första, minns inte om det är i v 34-35 då eller v 25 som jag fick kolla första. Dottern har samma blodgrupp som mig a rhd -. Har frågat svärmor och maken är visst rhneg också. Vilken gör att testen känns lite onodga, ja ja det är ju så kul med sprutor.
Så ingen fara för dig och bebben om du inte haft mf el ma och behövts skrapas. fast du ska du ha fått en spruta antid då redan.
så inget jag ebhöver oroa mig för vid denna första graviditet alltså?
nej det tycker jag inte du ska göra, Är själv rh-.
Bra att tala om det för BM på mvc dock.
Mitt första barn blev rh+ efter pappan så jag fick en spruta efter förlossningen, är gravid med barn 2 nu(v38) och det har gått jätte bra.
har fått ta några extra blod tester men annars inget.
Njut av graviditeten bara
min BM tyckte i alla fall att det var bra att jag talade om att jag var rh- och pappan rh+ på inskrivningen, därför jag sa det.
Men visst stämmer det att de kollar upp blodgrupp på mamman i vilket fall.
Vill inte skrämmas bara varna...att man trots spruta efter första barnet kan utveckla antikroppar under andra graviditeten även om det är ovanligt. Detta hände mig, och det missades på mvc trots blodprov i v25, vid andra blodprvet i v37 hade antikropparna ökat kraftigt vilket resulterade i akut UL och igångsättning. Vi hade tur, för min dotter mådde trots allt rätt så bra när hon föddes. Mitt råd är att hålla koll på blodpover och testresultat och inte lita blint på mvc som jag gjorde för tydligen brister kunskapen om detta hos vissa.
Jag fick idag reda pa att jag ar Rh-. De bad mig skynda mig ner till dem for att ta sprutan... (ar i v.8)
De brukar har i usa iaf ge en spruta precis i borjan av graviditeten och sedan i v.28, och vid forlossning.
Jag hade en blodning forra veckan, och om det finns nan chans att ditt och barnets blod kommer i kontakt (som vid en blodning, om du far nan trauma mot magen etc) det ar da det blir illa.
Kan vara bra o veta...
Jag är A- och min man är 0- så våra blodgrupper 'passar ihop', så jag slapp sprutan. Här i USA får man sprutan medans man är gravid så man inte bygger upp antikroppar under graviditeten. Vet inte varför de väntar tills efter förlossningen med sprutan i sverige?!