• Jessicath

Hjälp - Gripens propplösare

Någon som har en flaska Gripens propplösare? Vad står det på instruktionerna? Vår flaska så har texten försvunnit.

• Svar på tråden Hjälp - Gripens propplösare
  • Minnie69

De har ju flera sorter, menar du den med grön "framsida"?

• Minnie69

Jag har den gröna och en som har brun "framsida" som det står Kaustiksoda på framsidan på, men jag tror att det finns ytterligare sorter.

• Jessicath

Den gröna som det står Proppavlösare för avlopp

• Minnie69

På min står det bara propplösare med stora bokstäver på framsidan på den, under står det med mindre text " Extra effektiv. Utvecklad för att lösa svåra proppar i avlopp och rörl Starkt frätande i fast form och i lösning. ". Står att den ska innehålla Natriumhydroxid och oorganiska salter på baksidan. Verkar det vara samma?

• Lilla Emma

Jag vill inte låta nedvärderande mot propplösare, men jag jobbar som transportledare på ett avloppsspolningsföretag, och jag kan säga att propplösare bara fungerar för stunden, ett stopp i avloppet har byggts upp under lång tid och häller man i propplösare så blir de oftast alltid värre... Är det ett köksavlopp så har stoppet antagligen byggts upp av fett.... Massor med varmt vatten när man häller ut fett är lösningen, och är det toa/golvbrunnen i duschen så prova att rensa den... Annars prova med trädgårdsslangen.. Får man stopp i alla avloppen eller märker att de luktar eller börjar bubbla på mer än ett ställe så är det enda man kan göra att spola mycket vatten. Funkar inte detta så ska man ringa nån som kan spola rent alla systemen. Sen bros de ju på hur ledningarna går och vad de är för material och framförallt ålder!!!

Så mitt råd är mycket varmt vatten eller mycket vatten i kraftig stråle, inte propplösare!!

• Minnie69

Skriver in vad som står på min gröna.

BRUKSANVISNING
    Avlägsna allt kvarsående vatten. Häll långsamt i ca 20 ml Propplösare i avloppet och omedelbart därefter ca 2,5 dl kallt vatten. Skydda med en tidning för att undvika stänk när Propplösaren reagerar med vattnet. Värme utvecklas. Produktrester får inte finnas kvar ovanför avloppets öppning. Låt Propplösaren verka ca 30 min, spola därefter grundligt med kallt vatten. Upprepa behandlingen om vattnet inte skulle rinna undan obehindrat.

• Majora

Lilla Emma skrev 2008-04-09 19:02:39 följande:

Jag vill inte låta nedvärderande mot propplösare, men jag jobbar som transportledare på ett avloppsspolningsföretag, och jag kan säga att propplösare bara fungerar för stunden, ett stopp i avloppet har byggts upp under lång tid och häller man i propplösare så blir de oftast alltid värre... Är det ett köksavlopp så har stoppet antagligen byggts upp av fett.... Massor med varmt vatten när man häller ut fett är lösningen, och är det toa/golvbrunnen i duschen så prova att rensa den... Annars prova med trädgårdsslangen.. Får man stopp i alla avloppen eller märker att de luktar eller börjar bubbla på mer än ett ställe så är det enda man kan göra att spola mycket vatten. Funkar inte detta så ska man ringa nån som kan spola rent alla systemen. Sen bros de ju på hur ledningarna går och vad de är för material och framförallt ålder!!! Så mitt råd är mycket varmt vatten eller mycket vatten i kraftig stråle, inte propplösare!!
    Såklart ett avlopps-spolningsföretag förordar spolning och inte propplsare
  • Majora
    Minnie69 skrev 2008-04-09 19:09:08 följande:
    Skriver in vad som står på min gröna.BRUKSANVISNINGAvlägsna allt kvarsående vatten. Häll långsamt i ca 20 ml Propplösare i avloppet och omedelbart därefter ca 2,5 dl kallt vatten. Skydda med en tidning för att undvika stänk när Propplösaren reagerar med vattnet. Värme utvecklas. Produktrester får inte finnas kvar ovanför avloppets öppning. Låt Propplösaren verka ca 30 min, spola därefter grundligt med kallt vatten. Upprepa behandlingen om vattnet inte skulle rinna undan obehindrat.
    Precis, den kemiska reaktionen utvecklar ju värme så varför skulle d vara sämre än varmt vatten ?
  • Jessicath

Det står inte Extra effektiv på min så då är det inte samma.

Det är avloppet på badkaret. Jag har tagit bort golvbrunnen men hittar inget skräp. Jag har spolat med duschstårlen ner i golvbrunnen men det svämmar bara över. Nu kan vi inte duscha utan att allt vatten är på badrumsgolvet. Det ska komma en kille och fixa det men han lämnar aldrig besked när. Hantverkare!!! Jag vet att propplösare bara hjälper en kort sutnd men tänkte att vi kunde använda det så att vi kunde duscha tills hantverkaren kommer.

• Minnie69
    Jessicath skrev 2008-04-09 19:18:14 följande:
    Tack Minnie 69
    Så lite så. Vet inte om det kanske kan variera lite vad gäller utseende och framsidetext. Det är ju inte en produkt man köper så ofta. Vår har säkert ngt år på nacken.
  • Minnie69

Är din biologisk? Det står det på etiketten på den som de har uppställd intill min. Vet för vi använde den tidigare men har inte kunnat hitta den igen.

• Minnie69

Hur gick det med duschen?

Jessicath skrev 2008-04-09 18:38:14 följande:
    Någon som har en flaska Gripens propplösare? Vad står det på instruktionerna? Vår flaska så har texten försvunnit.
  • Jessicath

Tack för omtanke! Vattnet sjönk inte undan så det gick inte ens att hälla i något medel. Vi fick ringa akut efter rörmokare.Kostade strax över 2000 kr då det var jourtid. Retliga pengar! Nu funkar allt som det ska i alla fall.

• Minnie69

Ja det var dyra pengar det. Du får väl ta inträde nu då? En femma om dagen så har du väl dragit in kostnaden på ett år eller så

• Stjärnstoft

Om man häller i frätande propplösare och proppen inte löser sig så blir det inte särskilt kul för den man sen ringer efter för att få hjälp med stoppet.

Svar på tråden Hjälp - Gripens propplösare