• Kristin28

Ni som varit Gravid i USA

Jag har precis fått reda på att jag är gravid
    Vår plan är att stanna i usa i ca 5 månader till innan vi flyttar hem till Sverige. Det innebär att jag måste börja gå till läkaren här.

Hur ser de närmsta 25 veckorna ut, vilka prov/undersökningar görs? Hur ofta träffar man läkare?

• Svar på tråden Ni som varit Gravid i USA
  • Nena70

Jag gick till läkaren 1 gång/månad från v. 6 till efter v. 25 (vad jag minns) - sen var det varannan vecka, och sista månaden varje vecka. En stor skillnad mot Sverige är att man träffar läkare varje gång, om man inte väljer att gå till en barnmorska (midwife) istället.

Vid inskrivningen togs blodprov (kollade hemoglobin, antikroppar mot röda hund) och de kanske kollade annat också (gjorde gynundersökning och frågade om sjukdomar i släkten etc.). Jag gjorde KUB-test v. 13 och stort "organ screening" ultraljud v. 20. Jag hade lite småblödningar i början och fick göra UL för att kolla upp dessa (v. 6 och 9). Vid rutinundersökningarna efter v. 12 togs alltid urinprov och så lyssnade man på bebisens hjärtljud med doppler. Efter v. 20 någon gång började man mäta SF-mått. Om man inte gör KUB-test kan man göra trippeltest (blodprov), och så kollade man hemoglobin någon gång kring v. 20 igen (detta gjordes inte alls så ofta som i Sverige, men så äter nog alla gravida kvinnor vitamin- och mineraltillskott med järn här).

Hoppas detta hjälper - hör av dej om du har andra frågor!

• Kristin28

Tack så jättemycket för svaret!

just nu har vi precis fått reda på att vår försäkring inte täcker graviditet, vilket känns väldigt jobbigt. Ska se om vi kan hitta en lösning på det. Vi planerar att åka hem i augusti så det behöver inte bli jättedyrt om allt går enligt planerna. Tack igen för infon. Skönt att veta ungefär hur det går till!

• Kristin28

Hej igen,
    Jag har en liten fråga till dig, vad är trippeltestet för något och när görs det?

Tack för din hjälp!

• Nena70

Vad tråkigt med försäkringen - det är ju tyvärr rätt krångligt med sjukvårdssystemet här på det sättet - och hoppas att det löser sej. Glömde ju också att säga GRATTIS till graviditeten!

• Nena70

Hoppsan - vi måste ha skrivit precis samtidigt! Trippeltestet görs vecka 16-18, tror jag - de kollar 3 olika hormoner som tillsammans ger en indikation på om bebisen kan ha ryggmärgsbråck eller Downs syndrom. Alla sådana test är helt frivilliga, förstås - som all annan sjukvård.

• Kristin28

TusenTack!
    Vilken super sida, den är bland bland mina bookmarks nu!

Svar på tråden Ni som varit Gravid i USA