• Snowieflickan

När lär barn sig färger?

Kort fråga, men när lär barn sig färger? Min dotter fyller två år idag och kan 9 färger (Lila, rosa, svart, vit, röd, grön, blå, gul och orange). Och min stilla undran e alltså hur pass vanligt det är att man kan färger i den åldern.

• Svar på tråden När lär barn sig färger?
  • lia76

Är nog rätt så normalt att de kan lite färger vid 2 års ålder.
    Oftast kan de tom sortera klossar i olika färger

Men det är inte alla barn som kan detta, ens vid 3 års ålder

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Cassanna

Min dotter är 2,5 år och kan inte färgerna. Hon gissar oftast lila, varför vet jag inte men såklart träffar hon rätt ibland. Ja rosa har hon oxå lyckats med någon gång. Jag undrar hur vanligt det är att en 2,5 åring kan räkna till 11?

• Bellanros

Jag tror det är ganska vanligt att man lär sig färger mellan 2-3 års ålder. Men att kunna så många färger vid två års ålder är nog ganska ovanligt. Det är nog ganska beroende om man har angagerade föräldrar som tränar färgerna ofta.

• astalacasta

Jag tror att min dotter lärde sig i drygt tvåårsåldern, och jag tror att din tjej är duktig som kan så många färger.

Själv lärde jag mig tydligen en massa färger innan jag var 18 månader, vilket min mamma sa på 18-månaderskontrollen, och då sa läkaren att det var omöjligt, för han hade lärt sig att det var omöjligt för barn att kunna se färger så tidigt. Men han fick ju ändra den uppfattningen till min mammas förtjusning.

• Jambosana

Min son kunde alla färger, inte bara grundfärger, när han var 1½. Vi hade en matta från Ikea med alla regnbågens färger i hans rum och han gillade att vara på den. Så det tog typ 2 dagar, sen kunde han alla.

• Pysse

Min son kunde nästan alla färger när han började dagis vid 3 års ålder. Vi hade promenerat mycket och tittat på bilfärger.
    Dagis var enormt impponerad av detta - så före 3 är nog väldigt tidigt.

• Linastrumpan

Min dotter är 2år och 3mån och kan alla färger *tänker* I alla fall alla de vanliga och dess nyanser som mörk och ljus. Men på hennes förskola säger de att det är ovanligt, jag vet inte har inget att jämföra med

• Snowieflickan

tack för alla svar, det e oerhört intressant det där med barns utveckling och hur olika det kan vara. Vi kom fram till igår att hon kan ytterligare några färger, men inga varianter som ljus eller mörk. Men det har säkert betydelse hur mycket man "tränat" detta. Hon är även duktig på bokstäver och vet hur hennes eget namn ser ut när man skriver det och vad bokstäverna heter ( i hennes namn alltså). Kul o höra vad alla andra säger här inne. Vi har dock inte hört nåt från förskolan om detta.

Svar på tråden När lär barn sig färger?