• Catzzy

När ska man sluta mata fåglarna utan för fönstret.

Min son frågade idag när vi ska ta in fågelmataren för denna gång. Jag hade ingen aning svarade jag honom då, men jag gissar att man ska sluta när våren kommer. Dvs när de börjar knoppa i björken osv.

Undrar om de finns några andra "regler" för just detta. Och när ska man börja mata fåglarna igen på höstkanten. Vet att man ska göra de efter flyttfåglarna ha dragit men när gör dom de då??? Finns de några speciella "regler" för just detta.

• Svar på tråden När ska man sluta mata fåglarna utan för fönstret.
  • YokohamaNr2

Lustigt min svärmor har precis hört på radion att man faktiskt ska lämna maten längre en bit in i sommaren. För nu på våren ska de börja boa och para sig och då kan det tydligen bli lite jobbigt för de att börja leta mat själva

• JagL8

Vi har vår fågelmat kvar ute och fåglarna äter för fullt. Igår snöade det nästan hela dagen här (inget som ligger kvar). Vi tänker fortsätta ett tag till.

• Catzzy
    YokohamaNr2 skrev 2008-04-10 15:13:10 följande:
    Lustigt min svärmor har precis hört på radion att man faktiskt ska lämna maten längre en bit in i sommaren. För nu på våren ska de börja boa och para sig och då kan det tydligen bli lite jobbigt för de att börja leta mat själva
    De var intressant & de måste ju ligga något i de. För nu ska dom ju börja boa snart dessa pippisar. Jo vi har våran mat kvar än så länge & lär väl fylla på ett litet tag till. Då påsen tar slut lär vi nog sluta tror jag. Barnen älskar att sitta och titta på dem när dom flyger omkring & äter för fullt.
Svar på tråden När ska man sluta mata fåglarna utan för fönstret.