• Lady Bling

Fullt med vadd i tvättmaskinen av en trasig kudde, hjälp!

Efter magsjukan skulle jag tvätta kuddar i tvättmaskinen igår för att få dom ordentligt rena, och då går en kudde sönder!

Det var en ikeakudde med vadd i, ingen dunkudde. Hela maskinen vad ju helt full med vaddbitar och vattnet tömdes inte ur tvättmaskinen. Allt var plaskvått.

Har torkat ur tvättmaskinen och plockat ur alla luddbitar jag såg. Har även kört centrufugering och tömning av maskinen ett antal gånger, men fortfarande töms vattnet inte ur ordentligt. Sambon tvättade sina jobbkläder och dom vad plaskvåta.

När maskinen var tom funkade centrifugeringen igår kväll, men när jag försökte köra en maskin kläder idag var det massa vatten kvar efter tvättprogrammet var klart och luckan gick inte att öppna.

Har kört tömning 2 ggr och centrifugering mellan gångerna, men maskinen centrifugerar inte dom plaskvåta kläderna som den ska, den snurrar bara runt dom lite. Maskinen öppnar fortfarande inte luckan för att det är vatten kvar i maskinen.

Antar att det finns ludd kvar i maskinen som proppar igen någonstans så vattnet inte kommer ut ordentligt.

Finns det något mer jag kan göra?

Någon som vet om det finns något filter eller något innan vattnet åker ut genom slangen till avloppet?

• Svar på tråden Fullt med vadd i tvättmaskinen av en trasig kudde, hjälp!
  • mammatalman

det är olika på olika maskiner men på min så sitter filter luckan framtill må maskinen öppna den och ta bort "rester" därifrån

• Djungelvrålen

Jag har som en liten lucka ner till höger på  min maskin där inne skruvar jag där en grej där allt ludd sitter fast.
    Så du borde ha ett filter du med. För visst är det så att det sitter ludd kvar för min maskin var just så som du beskriver.

• snuttegrisen

tror inte att det sitter nåt filter till avloppet, kolla så att det inte är stop i avloppet, det var det hos oss när maskinen inte ville tömma ur vattnet.

• Lady Bling

Tack för era svar!

mammatalman och Djungelvrålen: Det finns ingen liten lucka på min maskin som jag kan se, varken fram eller bak på maskinen.

snuttegrisen: Nja, stopp i avloppet kan det nog inte vara, eftersom slangen från tvättmaskinen går till handfatets avlopp och där går vattnet ner som vanligt. Möjligtvis i slangen som går från maskinen till handfatet, men den är ju liksom fastmonterad, så jag vet inte hur man ska kunna rensa den i så fall.

• mammatalman

har du någon instruktionsbok kvar? kolla på deras hemsida om du inte har den kvar och om det är problem imorgon kan du rinda och fråga deras kundservice

• Niklas

Det finns nästan alltid en lucka.. bakom den sitter en så kallad nålfälla. Den fångar upp större prylar som kan finnas i kläderna så att de inte förstör pumpen. Luckan är rund eller fyrkantig. På min maskin så sitter den bakom en plastsockel längst ner som måste tas bort först innan man ser den runda luckan som man skruvar ur. På den äldre maskinen är hålet synligt jämt. Där måste man öppna ett plåtlock och skruva ur nålfällan. Antagligen så har du massa vadd där.

• Niklas

Sitter nästan alltid lång ner vid golvet fram på maskinen.

• Lady Bling

mammatalman: Nej, kan inte hitta instruktionsboken någonstans tyvärr.

Niklas: Nu börjar vi komma någonstans här! Det var mycket riktigt en plastsockel längst ner på maskinen fram. Lyckades få av den. Där finns en rund lucka med ett handtag/vred på, men jag lyckas inte rubba handtaget verken runt eller utåt.

• Djungelvrålen

hoppas det löser sig för dig!

• Lady Bling

Djungelvrålen: Tack!

Niklas: Ok, nu lyckades jag vrida vredet något varv och det rinner en massa vatten ur den, men jag lyckas inte dra ut den ändå.

• Lady Bling

YES! Jag lyckades äntligen vrida på den och få ut den och där var mycket riktigt proppfullt med ludd! Tog bort allt och försöker mig nu på en extra sköljning för att se om den funkar som den ska. Hoppas att den är ok nu!

• Niklas

WOHO! Kan tänka mig att du får ta i lite och dra eftersom att allt skräp troligen satt sig som en kil. Nålfällan brukar ju vara rund med någon hål i mitten eller hur man ska säga.

• Niklas

Det lär komma mer ... du får tömma den ett tag efter varje tvätt. Det kommer vatten varje gång.

• Niklas

Det trista är väl att endel kan ta sig förbi och trassla in sig i pumpen och då måste man ju in och göra rent den och då måste man veta vad man gör annars är det reparatör som gäller men jag håller tummarna! :)

• ÄlskarMina

TS; det kommer ta ett par tvättningar innan allt är borta. Vi gjorde samma misstag.
    Rensade som en tok i dryga 4tvättningar, 1gång var fastighetsskötaren här och "hjälpte" till. Men det slutade med att de fick plocka isär den och tömma den på många års skräp!
    (vi bor alltså i hyreslägenhet m.tvättmaskin i lght.)

Svar på tråden Fullt med vadd i tvättmaskinen av en trasig kudde, hjälp!