• flowerLowa

Hur varm varmvatten?

Hur varmt varmvatten har du i din bostad?

Själv har jag hett, men inte så jag bränner mig, och det räcker lagom så att jag hinner diska en stekpanna och två kastruller under rinnande vatten... Undrar nu hur ni har det därhemma!!!

~~Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den~~
  • Svar på tråden Hur varm varmvatten?
  • signaturbyte

Det är jävla skållhett.. Fattar inte varför det är så, när man faktiskt inte behöver så varmt vatten i badrum och kök. Bara risk för skador.

• flowerLowa

är det bara jag som inte bränner mej hemma?? tänkte på det bara för att vi nyligen flyttat och märkte skillnad direkt.. förr brännde jag mej.. nu blir det ljummet jättefort..

• Linda 23

Skållhett!
    Värst är det när an duschar då man har en behaglig temp. Och helt plötsligt så blir det skållhett. Inte kul att tvätta håret på barnen.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • W W

skållhett.. helt omöjligt att hålla huden under vattnet.. helt värdelöst varmt..

You call me a bitch like it's a bad thing
  • flowerLowa

intressant.. jag som tyckte det var dåligt att vi "bara" har hett men inte så man bränner sig, nu när man hör vad ni som har skållhett tycker om det så kanske det inte är så dumt ändån.. är ju inte kul att bränna sej förståss!

• Åsa Lund

Varmvattnet MÅSTE vara riktigt varmt, minst 50 grader ur kranen om man spolar bara varmt vatten. Är det kallare finns risk att man kan få legionella, en farlig sjukdom som främst sprids vid vattendimma, exempelvis i duschen.
    Dock ska det inte vara över 60 grader (lite osäker på den siffran) för då finns risk att man bränner sig.

Mitt tips är att skaffa termostatblandare till dusch och bad. Skaffa sen blandare som har barnsäkerhetsspärr på både flöde och temperatur, exempelvis Gustavsberg Nautic.

• Atamon

Varmt men inte skållhett. Skulle tro att vi följer värmerekommendationerna

• delifi2

jag har hört att man inte ska ha mer än 55 men jag är inte riktigt säker på det

• Fluffguf

Jag bränner mig iaf på det, men jag är absolut inte tillförlitlig för jag är otroligt känslig för värme. Mer än 40 grader klarar jag inte.

• Zenobia

Ajaj, väldigt varmt är det har över 60 grader snare närmare 70grader.

Så här står det på en sida om vattnet.

"I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."

• Niklas

70 grader har vi ställt in. Då räcker det längre när man duschar också och det behövs. :)
    Så, kör man med enbart varmt så är det ganska obehagligt ja... hehe

• totte3

Åsa Lund skrev 2008-04-09 22:31:24 följande:

Varmvattnet MÅSTE vara riktigt varmt, minst 50 grader ur kranen om man spolar bara varmt vatten. Är det kallare finns risk att man kan få legionella, en farlig sjukdom som främst sprids vid vattendimma, exempelvis i duschen. Dock ska det inte vara över 60 grader (lite osäker på den siffran) för då finns risk att man bränner sig. Mitt tips är att skaffa termostatblandare till dusch och bad. Skaffa sen blandare som har barnsäkerhetsspärr på både flöde och temperatur, exempelvis Gustavsberg Nautic.
    Du har ratt Asa.
    Smittskydds institutet rekommenderar minst 60 grader i varmvatten beredaren och misnt 50 grader vid tappstallet.

Enligt Vitaviva dor Legionella bakterien dor vid 63 grader. Alltsa bor varmvatten beredaren producera minst 63 grader hellre 65 eller sa.
    Referenser: www.vitaviva.com/store/health/healthproblems/article.aspx&articleid=275&&AspxAutoDetectCookieSupport=1
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/
  • Cyberdansken

Inget fel att ha hög temp i varmvattenberedaren om man bara har skålningsskydd mellan beredaren och kranarna. Det ser då till att man inte har lika varmt vatten i kranen.

• Havsjungfrun

Varmr, men int eså man bränner sig. Har vi inte eldat så är det dock ingen värme alls ;)

• MaijaO

Ja, vi har pannan på 55 grader och sen tar vi upp det till 75 var 10:e eller 14:e dag för att undvika bakterietillväxt.

• Marie IE B

Vi eldar med ved och styr ju på det sättet själva hur varmt vatten vi vill ha ut i kranarna. Vi eldar upp ack.tankarna så vattnet där i ligger åtminstone runt 80-90 gr, som regel går det aldrig under 40-50 gr.

Jag älskar att duscha riktigt hett och likaså vill jag ju ha rejält varmt vatten när jag diskar så man får bort fett o dyl.

• Ragnar

Vi har mellan 80-90°C. Alldeles för varmt egentligen. Men efter att ha bott på Island i 10 år så har jag nu vant mig och kommer för det mesta ihåg att skruva på kallvattnet först.
    När vi får en ny värmeväxlare i höst kommer vi att sätta in en temperaturreglerare så vi kan själv välja hur varmt vatten vi vill ha. En bra säkerhetsgrej när man har barn som tycker om att diska och plaska i vasken.

Svar på tråden Hur varm varmvatten?