• puh fantast

Får man ha sitt barn hemma när man är sjukskriven?

Har hört att man inte får ha sitt barn hemma när man är sjukskriven, stämmer det?

Är gravid i V.32 och är nu helt sjukskriven pga. ont i ryggen.
    Nu när jag ska vara hemma vill jag att min 3 1/2 åriga son ska vara hemma med mig. Men vad säger FK om det? Någon som vet?

• Svar på tråden Får man ha sitt barn hemma när man är sjukskriven?
  • inkka

varför skulle han inte få vara hemma??? Skolan börjar de som 6-åringar (förskoleklass). Fram tills dess får han väl vara hemma?

• Busbellan

Har hört både att man får det och man inte får det. Vet faktiskt inte riktigt vad som stämmer.
    Vet i alla fall en mamma här som enligt försäkringskassan inte fick ha sina barn hemma när hon var sjukskriven. Det var strejk på dagis så hon var tvungen att ordna annan barnpasning för annars skulle hon inte få nån sjukpenning.
    Säkrast svar får du nog ändå om du ringer fk och frågar.

Mamma till Nora, August och Ella
  • pluppiz

har hört att de varierar mellan kommuner.fk och vilken som är handläggare på fk. inte för att d eär ett svar men men har undrat själv och ingen vet inte ens fk.

• inkka

så om jag skulle bli sjukskriven skulle mina barn få börja på dagis? (fattar inte detta)

• pluppiz

vet att de är jätte sjukt. men på en del ställen anser fk att om man inte kan jobba alltså man är sjukskriven då kan man inte heller ta hand om sina barn, så på en del ställen måste man ha barnen på dagis den tid man skulle jobbat , andra ställen 15 timmar veckan och ännu andra så behöver de inte alls gå.

• pluppiz

inka: Jag kan inte säga exakt, men antagligen skulle du få skola in ditt barn på dagis, för små barn är mer krävande än äldre, som jag förstått det hela.Tycker att de är vääldigt konstigt att ingen kan ge en ett riktigt svar heller.. Liksom fk borde ju veta, men tydligen inte

• inkka

ok, där ser man. Inte för att jag hade tänkt sjukskriva mig men ändå... Tack för svaret pluppiz!

• puh fantast

Tack för svaren.
    Ska nog ringa FK imorgon och fråga.
    Sonen är nämligen inte alls sugen på att åka till dagmamman, han vill helst vara hemma.

Svar på tråden Får man ha sitt barn hemma när man är sjukskriven?