• Moloko

Tips för att få henne att bajsa?

Min lilla plutt har inte bajsat på 72 timmar nu
    I vanliga fall bajsar hon 1 gång per dag.
    Vad ska man göra?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 11:55
    Hon är 9 veckor gammal. Får mitt bröst till 95% av gångerna.

• Svar på tråden Tips för att få henne att bajsa?
  • mandis

ammar hon eller få hon ersättning. Om hon får ersättning kan du ju hälla lite olja i flaskan eller en liten tsk messmör. Det var de tipsen jag fick från bvc.

• Blå Flygare

Det är ingen fara, men det kan underlätta om man håller dem i "bajsposition" över toan. Då kommer tarmrörelserna automatiskt igång. Om hon äter puréer så kan man tänka på vad man ger, om det är lösande eller stoppande.

• Evelina

Hej,jag gav bara ersättning och hade mkt problem med min sons mage. Fick ge han BIFIDUS 3 ggr per dag istället för ersättning.Prata med bvc om råd.Ger när han blev äldre katrinplommon,finns på burk.Mkt effektivt.

• Zgirl

katrinplommon funkar på vår son :)

• Marlene B
    Blå Flygare skrev 2008-04-10 10:26:23 följande:
    Det är ingen fara, men det kan underlätta om man håller dem i "bajsposition" över toan. Då kommer tarmrörelserna automatiskt igång. Om hon äter puréer så kan man tänka på vad man ger, om det är lösande eller stoppande.
    Tänkte precis skriva samma sak. Testa det TS, jag är nästan säker på att det ger resultat!

Det är bra mycket lättare att bajsa sittande utan blöja än liggande med blöja.
  • Veggiemom75

Nu vet jag inte hur gammal hon är, men om du ger annan mat så tänk på att morot är stoppande. En annan sak att tänka på är att de måste få i sig vätska, så om man inte ammar och kanske även om man ammar, så måste man ge lite vatten. Och som sagt, olja i maten. Katrinplommonpuré kan man göra själv. Köp katrinplommon, lägg dem i blöt minst 4 timmar och mixa dem med lite vatten. Det som blir över kan man frysa in i iskuber, så att man har när det behövs.

• Zgirl

annars kostar en burk katrinplommon puré ca 7 kr :)

• fetsnygg

termometer i rumpan! funkar alltid...

• UllaBulla

en kiwi om dagen fungerade riktigt bra för våran tjej!

• buffybus

nu va tjejen 9 veckor.. då kan man ju inte proppa in en massa pureér och sånt.. det är ju inte förrän barnet är 4 månader som man kan börja med sånt!!! 

iallafall, testa o ta en salva du har för rumpan o när du märker hon typ "krystar" o inget kommer så gå in på skötbordet o smörj henne i öppningen så kommer det nog.. så gjorde jag o då kom det.. då blir dem glada bebisar igen
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Tinkerbelle

Vår lilla tjej är snart 8 veckor och förra veckan så slutade hon plötsligt baja varje dag, nu sker detta ungefär varannan/var tredje dag. Hon verkar dock inte må dåligt av det och är inte förstoppad. Istället pruttar hon väldigt mycket, illaluktande pruttar...
    På amningsmottagningen och BVC tipsade de om att man kan ge 1 ml luctalos i ersättningen (ammar som du till ca 90-95%) om det börjar närma sig en vecka utan bajs eller så kan man reta anus lite lätt med en fuktad tops, det kan få igång tarmrörelserna.

♥♥♥♥ Nu är vår älskade dotter här!!! ♥♥♥♥
  • Sussiek

ta ej tops eller termometer för ofta bara, för då kan man hämma deras egna reflexer

• lola0626

Vissa bebisar bajsar jättesällan. Ett tips vi fick från Bvc om det gick mer än 5 dagar mellan gångerna är att ta fet salva på en tops och stick in i rumpan..Det är dock en nödlösning. Men det kan reta till tarmrörelse.

• Nova2006

Klyx !
    En blanding av olja och vatten i rumpan..
    Fungerar som ett lavemang och är skonsam för dom små...

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Nova ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
Svar på tråden Tips för att få henne att bajsa?