• Flutterby

Någon vänlig själ som vill räkna ut hur många tapetrullar jag behöver?

Jag erkänner: jag är lat och min huvudräkning suger! Har just mätt upp rummet som ska tapetseras, men orkar inte räkna ut hur många rullar vi kommer att behöva. Någon som har lust att göra jobbet(bara uträkningen, inte tapetseringen! )åt mig?

Rummet ser ut så här:

två väggar: 3,45m*2,40m
    två väggar: 2,80m*2,40m

sedan går de ju bort lite vid dörr och fönster, men de giter jag inte mäta!

Ytterst tacksam för hjälp!

(det ska nog bli enfärgade tapeter, så någon mönsterpassning blir det ej!)

• Svar på tråden Någon vänlig själ som vill räkna ut hur många tapetrullar jag behöver?
  • melker03

Du ska tapetsera ungefär 20 kvadratmeter vägg om du inte räknar bort fönster och dörrar. Säg det i tapetaffären så vet de hur många rullar det ska vara.

• Flutterby
    melker03 skrev 2008-04-10 12:17:44 följande:
    Du ska tapetsera ungefär 20 kvadratmeter vägg om du inte räknar bort fönster och dörrar. Säg det i tapetaffären så vet de hur många rullar det ska vara.
    Tusen tack!
  • Cornellia

Eller så kan du räkna våderna som redan sitter i rummet, om det är tapetseratt innan.

• wanja

Om jag räknar lite snabbt blir det 6 rullar. Det förutsätter att varje rulle är ca 10 m lång och ca 50 cm bred, vilket de brukar vara. Lycka till!!

• Flutterby
    Cornellia skrev 2008-04-10 12:19:34 följande:
    Eller så kan du räkna våderna som redan sitter i rummet, om det är tapetseratt innan.
    Fasen vad smart! Nu har maken rivit ned det mesta redan, men annars var det ju ett bra tips!
  • Flutterby
    wanja skrev 2008-04-10 12:20:35 följande:
    Om jag räknar lite snabbt blir det 6 rullar. Det förutsätter att varje rulle är ca 10 m lång och ca 50 cm bred, vilket de brukar vara. Lycka till!!
    Vad bra! Tack!
  • Zenobia

Tänk på om det är en tapet med mönsterpassning, så försvinner det lite per rulle för att få mönstret att stämma.

• Flutterby
    Zenobia skrev 2008-04-10 12:22:37 följande:
    Tänk på om det är en tapet med mönsterpassning, så försvinner det lite per rulle för att få mönstret att stämma.
    (se TS)
  • Anónimo
    Flutterby skrev 2008-04-11 15:34:02 följande:
    En fråga till: hur lång brukar en bård på rulle vara, i allmänhet?
    Dom brukar ligga på 10 meter har jag för mig.
  • jensten

Och sparar du kvittot kan du säkert lämna tillbaks om du köpt för mkt tapet ;) Läste nåt tips om att det är ju klart bättre att ha för mkt tapet än tvärtom för det är ju lite surt när man är igång med att skära längder och tapetserar så tar det slut mitt i rummet ;) Lycka till!

• Flutterby
    Anónimo skrev 2008-04-11 15:52:35 följande:
    Dom brukar ligga på 10 meter har jag för mig.
    Perfekt!
  • Flutterby
    elora skrev 2008-04-11 18:48:06 följande:
    Och sparar du kvittot kan du säkert lämna tillbaks om du köpt för mkt tapet ;) Läste nåt tips om att det är ju klart bättre att ha för mkt tapet än tvärtom för det är ju lite surt när man är igång med att skära längder och tapetserar så tar det slut mitt i rummet ;) Lycka till!
    Vad bra! Köper hellre för många då! Taskigt läge om det tar slut och man inte får tag på samma! "Vilken originell lapptäckstapet!"
Svar på tråden Någon vänlig själ som vill räkna ut hur många tapetrullar jag behöver?