• Repris

Någon som har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare?

Vi har äntligen bestämt oss för att köpa tvättmaskin! Av utrymmesskäl kan vi bara ha en maskin och då vill jag ha en kombinerad tvättmaskin/torktumlare. Någon som har en sådan? Fördelar? Nackdelar?

Maken är lite skeptisk nämligen...

• Svar på tråden Någon som har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare?
  • Stjärnstoft

torktumlaren tar EVIGHETER på sig - och klarar bara en jätteliten mängd tvätt att torka ändå.
    Vår höll bara ett par år och enligt försäljaren var det vanligt att de höll sämre än vanliga tvättmaskiner/tumlare.

• Cilla33

Har oxå haft en sån, tar som sagt lång tid för att torka tvätten så jag använde bara till att tumla typ trosor och strumpor. Men som tvättmaskin funkade den utmärkt!

• Manny1980

Jag har en och är mycket missnöjd. Den följde med huset när vi flyttade så nu tänker jag så fort jag får lite pengar över köpa en sep torktumlare..
    Tar flera timmar att torka med + att det då ju inte går att tvätta samtidigt en ny maskin. Man blir lite bunden då om man har mycket tvätt.

• Repris

Ajdå! Det låter ju inte så praktiskt! Men skulle ni säga att det är bättre att ha bara tvättmaskin och hänga kläderna på tork, torktumlaren "bättre än inget"...? Jag tycker det är så tråkigt att alltid ha tvätt på en ställning i lägenheten.

• Stjärnstoft

Jag skulle satsa på en maskin som centrifugerar tvätten riktigt bra - då tar det inte så lång tid att torka tvätten.
    Men jag vet hur trist det är att ha tvätt hängandes runtom i lgh...

• Repris

Tack för era råd och tips! Det blir till att ta en funderare till...

• Jezan

Jag har också en kombinerade tvättmaskin/torktumlare den ingick i lägenhetsköpet och när jag hörde att det var en två i ett maskin tyckte jag det lät jättebra. Men jag är lika missnöjd varje gång jag använder den har väl blivit 3 ggr under 1 år, den tar evigheter och tvätten luktar unket när den är klar. Så jag rekomenderar dom inte. Det går ju att ställa tvättmaskinen ovanpå tumlaren eller tvärtom då tar den ju inte mer golvyta än med en maskin.

• Repris

Jezan:
    Trist! Det får nog bli en separat tvättmaskin då.
    Jag vill ha skötbord ovanpå, därför kan jag inte ställa dem på varandra.

Det får nog bli tvättmaskin så länge och komplettering av torktumlare när skötbordet inte behövs längre...

• frostfödd

Jag har också en kombinerad (min andra kombinerade). Den första köpte jag själv och den jag har nu kom med huset. Rekommenderar det INTE. Använder aldrig torkdelen utan hänger upp allt.
    Det tar för lång tid och man måste ändå ta ur hälften av tvätten innan man torkar. Satsa på en bättre tvättmaskin istället (kombinerade är ju rätt mycket dyrare).

• Lady Dahmer

köp inte!!!!! maskinen från helvetet! vi stod ut ett år sen köpte vi nytt.

grannen hade likadan, de slängde ut sin våldsamt och under svordommar.

kan du inte ha ett tvätttorn?? det tar ju inte mer plats än en maskin.

• Repris

Tack igen för era råd! Blir ju mer och mer övertygad om att det inte är nån hit...

Ladydahmer: Detta är varför jag inte vill ha nåt tvättorn:

Repris skrev 2008-04-10 13:18:55 följande:
    Jezan:Trist! Det får nog bli en separat tvättmaskin då.Jag vill ha skötbord ovanpå, därför kan jag inte ställa dem på varandra.Det får nog bli tvättmaskin så länge och komplettering av torktumlare när skötbordet inte behövs längre...
  • Repris

Nu har vi beställt. En tvättmaskin! Tack vare era råd fick maken som han ville (och det verkar ju vara bäst...) Ha en skön helg.

Svar på tråden Någon som har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare?