• Stockholm07

min nyfödda vill bara amma. hela tiden.

ska det vara såhär. det känns som om han ör extremt otrygg. vill inget annat än amma när han är vaken. annars skrik och panik. mitt första barn kunde ligga stilla och njuta. detta är hans första vecka. kanske sviker mitt minne mig...

vågar mig inte utanför dörren.
    tacksam för svar.

• Svar på tråden min nyfödda vill bara amma. hela tiden.
  • Caro Lin e

Det låter fullkomligt normalt tycker jag. Han har varit inne i trygga varma magen med konstant näringstillförsel. Klart det känns tryggast och bäst i din mysiga varma famn, med ett bröst o munnen.

• sparv78

Det går nog över. Han har kanske ett stort mat behov. Har du så att han blir mätt? För dt kan ju vara något sånt annars. Min dotter var lika dan och det visade sig att jag inte hade tillräckligt med näring i mjölken. Lycka till.

• Stockholm07

Tack! Behövde bara någon som har eller sitter i samma sits. höra att allt kan vara såhär utan att det behöver vara en ledsen lite själ.

Jag vet att han får i sig näring, för han går upp i vikt som han ska.

• Liiiinis

Min tjej var också så, nu är hon lite mer än en månad och nu har hon lugnat sig och är faktiskt nöjd med att sitta lite i babysittern och ligga själv och jollra.

Tyckte första 3 veckorna var otroligt påfrestande, grät jättemycket, var inte alls beredd på hur mycket vi ammade och hur lite jag fick sova (ammade varje timme).

Men nu har jag nästan glömt det för hon är sååå underbar!
    Så jag förstår att alla mammor minns tillbaka på denna tiden i ett rosaskimmrande moln, fast egentligen är det lite sömn och en del tårar

• Maria R

Så där har båda min varit, tvåan mer än ettan. Tvåan gick om sin födelsevikt på dag tre Han ville snutta HELA tiden. Jättejobbigt, men oftast går det ju över.

• Pokoyo

Det är jobbigt men väldigt bra för bebisen att få sitt matbehov ordentligt stillat i början. Den blir då trygg i vetskapen om att det finns mängder av mat. Ammade personligen oftare än varannan timme i början. Det glesar ut och stabiliserar sig, jag lovar.

Se om du på olika sätt kan kommer lite ifrån småsnuttandet med aktiv samvaro m m så att det äte lite mer rejält något lite mer sällan (men inte sällan om du fattar!). Tror det blir bättre mättnad och bättre för lilla magen etc då.

• Melly

Det är inte som att han är otrygg utan att det är helt normalt att nyfödda bebisar vill amma nästan jämnt Ge det några veckor så hinner det ändra sig. Det är viktigt att amma fritt så att din mjölk kan anpassa sig till hans behov.

• Mrs Jane Doe

Låter helt normalt tycker jag, så har båda mina varit i den åldern...
    Och sonen - snart tre månader - har fortfarande dagar när han inte gör annat än ligger vid bröstet - alltså inte enbart vid ökningsperioderna. Dottern var likadan... ;o)

• Mrs Jane Doe

Låter helt normalt tycker jag, så har båda mina varit i den åldern...
    Och sonen - snart tre månader - har fortfarande dagar när han inte gör annat än ligger vid bröstet - alltså inte enbart vid ökningsperioderna. Dottern var likadan... ;o)

• Mrs Jane Doe

... som idag... därav de konstiga inläggen ovan... ;o)

• Blomman76

Så var min tjej oxå, jag bara amma på och det blev bättre.. så kör på du! Lycka till!!

• Ananaspaj
    Stockholm07 skrev 2008-04-10 13:13:14 följande:
    ska det vara såhär. det känns som om han ör extremt otrygg. vill inget annat än amma när han är vaken. annars skrik och panik. mitt första barn kunde ligga stilla och njuta. detta är hans första vecka. kanske sviker mitt minne mig...vågar mig inte utanför dörren.tacksam för svar.
    Du! Det är livet med en nyfödd! Kanske livet med en tremånaders med eller fem månaders!
    Det hör liksom till, de kan inget annat. Så är det att bli mamma. Keep on going bara.

Lycka till!
  • sorba

Här e en till! Sonen e 16 dagar o äter minst varannan timme (o då en halv till en timme per gång) käkar just nu!

Gör alltså inte så mycket annat än ammarSkrattande MEN DET ÄR HÄRLIGT!

• Suneboll

Det blir snart bättre.....och är helt normalt, tror oxå man glömt, var hos en kompis häromdagen o insåg hur mkt bebisen ville amma o kom ihåg att så var det nog första tiden, men det blir ju rätt snabbt lättare

• Tomina

Min lilla var precis lika dan. Kunde inte ens få ner henne i sin vagga. Men när hon passerade 4 kg gränsen ändrade hon sig, över natten. (Jag tror hon var otrygg, men kände sig tuffare när hon lade på sig lite ). Nu sover hon lungt och tryggt i sin säng. Kan oxå ligga i kortare stunder i babysittern- vilket är en härligt befrielse så man kan tvätta sig, plocka ut diskmaskinen etc. Men närhet är fortfarande givetvis det det bästa som finns...men ju äldre hon blir desto mer "självig" blir hon. Kan liksom "trö" sig själv för en stund. Så det är nog helt normalt.

• Ellensmamma

Blev också förvånad över hur mkt man ammar, min lilla Ellen ville snutta hela tiden i början men nu när hon närmar sig 3 veckor börjar det stabilisera sig. Nu är hon nöjd med att bara ligga o titta upp på mamma eller pappa utan att äta också. Så himla skönt!

• Suzisuze

Min son ammade varannantimme fram tills för 3 veckor sedan!!!!!!!!!!!!!Och han e 4 månader nu!
    Det e bara att langa fram mjölkekannorna å njuta, om 10 år blir han nog bara generad om du berättar om gamla mor å hennes amningsstunder framför TVn.
    Jag skulle inte byta ut min amning mot 100000000000miljarder kronor! Att se det som tur att man har två bröst med mjölk till ett barn man burit i magen sedan det var ett embryo är fantastiskt! Och bebben älskar närhet...
    Lycka till!

Svar på tråden min nyfödda vill bara amma. hela tiden.