Tips till löplina för Schäfer
Vi funderar på att låta vår hund sitta i löplina ibland i trädgården. Problemet är att linan blir typ 30m lång och då undrar jag vart köper man bäst en typ stålvajer i den dimensionen? Rusta hade bara 10 meters.
Vi funderar på att låta vår hund sitta i löplina ibland i trädgården. Problemet är att linan blir typ 30m lång och då undrar jag vart köper man bäst en typ stålvajer i den dimensionen? Rusta hade bara 10 meters.
Hur är det med byggvaruhusen? har du pratat med dom?
Jag började precis spåna här nu vid datorn och sökte lite. Men det verkar höra till båt branchen de där stålvajrarna och jag kan inget om det...
Metropolis Diana skrev 2008-04-10 13:23:03 följande:
Jag tror knappast folk kör land o rike för att fixa löplina till sin hund. Det finns nog närmre alternativ.
Någon som faktiskt vet?
Löplina och stålvajer är två olika saker. Löplina finns i vilken välsorterad zoo-affär som helst.
Så det finns speciella grejjor till det? Det var ju liksom det jag ville få ut av denna tråden. Jag har bara sett stålvajrar som till löplina men de verkade ju inte finnas i överflöd direkt.
Vad är det för lina då den måste ju tåla slitage. Och hur långa brukar de vara?
Om du skall spänna en lina mellan två punkter i trädgården, och ha en lina mellan den och hunden, så krävs en stålvajer mellan punkterna och en löplina mellan hunden och stålvajern. Löplinan är ju inte av stål, mer typ tvättlina, eller en läderlina eftersom den skall vara hyfsat mjuk. Men eftersom öglan kommer löpa fram och tillbaka och slita på "punkt-till-punkt-linan" så krävs stålvajer. De här stålvajrarna ligger ofta i stora runda balar och knipsas av i behovslängd. Så ett större byggvaruhus, eller båtfirma hade jag i alla fall gått till.
Ja jag vet hur det ser ut :D
Men man kallar faktiskt hela konceptet för en löplina... så jag ville veta vart man kunde få tag på allt, vad man ska tänka på (förutom det som står i djurskyddslagen)
Allmänna tips helt enkelt. Vi får kolla på byggvaruhusen nästa gång vi kollar runt i stan.
Metropolis Diana skrev 2008-04-11 13:32:43 följande:
Ja precis, tips mottages :D'
Kanske någon vet om skroten brukar ha bra stålvajrar liggandes eller kanske någon vet nåt om hur man inte bör göra med mera.
Jag ville bara fiska lite tips om hur andra gjort, inhandlat med mera. :D
www.haromi.se
Har komplett löplina
Den var 15 meter ser jag. Kanske man kan skarva 2 stycken och få 30 meter?
Frågan e om man skarvar om hunden kommer förbi skarven då.... hmmm
skitbra med ett helt kit! tack för länken.
Måste bara berätta en hemsk sak som hände en bekant.
Han hade sin hund på löplina,men inga träd eller nått som hunden skulle kunna trasla sig in i.
Men en dag när han kom hem från staden.
Så hade hunden lyckats lindat in sig i vajern på nått sätt.
Inte en anning hur,måste ha hoppat och fastnat eller nått.
Hunden hade sträsat upp sig så,och antagligen suttit fast ett tag.
Så fast han fick lös hunden,så dog den tyvär av stressen av att sitta fast.
Så mitt råd är nog att hundgård är bättre.
Men samtidigt finns det nog 100000 tals hundar det funkar för.
Men en sak att tänka på iaf.
Lycka till oss Schäfer människor i mellan.
usch vad hemskt afrodite. alltid kan nåt hända. vi vill ju hellre ha hundgård men vi hyr bara detta huset och ägaren vill inte ha det som vi....