• Tonto

Potatis blir slajmig av mixer -tips??

Hej!

Är det någon som med gott resultat har mixat potatis? Det blir bara slajm för mig. MIn lille pojke vill inte äta när jag mosar potatisen för det blir för stora bitar. Tror ni att det blir bättre om jag blandar med andra grönsaker, mer vätska. Är det någon som har ett förslag. MIna vänner upplever samma problem med mixern...

• Svar på tråden Potatis blir slajmig av mixer -tips??
  • Nina 73

Har du provat med potatispress?

• flipperkulan

Kanske om du gör som när man gör potatismos då? Kör med elvispen, med krokarna så blir det inte så stora bitar. Sen kan du ju köra med visparna med tills du får önskad konsistens.

(¯`°?.¸ ღ♥ BF 2008-05-03 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mikaela 79

ja pressade potatisen, sen bara snabbt med mixern, annars blev det klister...

• MrsC

Just potatis ska man bearbeta så lite som möjligt för att undvika att moset blir klistret (det är en hel vetenskap det där, men jag gissar att de, mycket komplicerade, metoderna inte är aktuella för att göra potatismos till ett barn...). Jag brukar pressa potatisen och sen röra ned smör (och mjölk och jag gör vanligt potatismos) med en vanlig ballongvisp, det borde fungera (om man har tillräckligt mycket smör eller olja i). ABSOLUT inte mixa, då kan man ge sig tusan på att det blir klister...

• MagdaA

jag kör också med potatispress, inte lika klistrigt då. sen har jag märkt att det är skillnad på olika sorters potatis. vi sätter egen potatis som räcker nästan hela året, men nu är den slut så vi fick köpa, och den köpta blev mycket klistrigare.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • cattan

Jag blandar alltid potatis med minst en annan grönskak. Potatis och/eller palsternacka, i med lite smör och en skvätt grädde, så brukar det bli bra.

• cattan

morot och/eller palsternacka skulle det vara

• Tonto

Hej

Tack för alla svar. Jaha så det går inte. Typiskt att jag nyligen slängde potatispressen för att den tog sådan plats i lådan och jag använde den så sällan. Blir att köpa ny, funkar kanske att pressa den i en sil.

• Mirhadiva

Hej gafel och sil har jag alltid  använt och mjölk och en klick bregott.

• Mollan

Köp mjölig potatis så klistrar den sig inte så mycket. Det är stärkelserik potatis som blur klistrig (färskpotatis, fast potatis). Om man delar potatisen innan kokning är det bra att skölja den innan kokning med så sköljer man bort en del stärkelse.

Svar på tråden Potatis blir slajmig av mixer -tips??