• trebarnsförälder

Hur bra skall en 7-åring läsa egentligen??

Har en dotter som ej kunde läsa när hon började ettan utan har nu lärt sig under året.
    Vi har en läsläxa varje vecka som vi läser hemma.

Och häromdagen sa läraren att hon tyckte att vi skulle öva lite mer hemma då hon ibland stakar sig när hon läser.Var min make som pratade med läraren

Men vet ej om jag kommer ihåg rätt var ju ett tag sen man gick i skolan men att man stakar sig ibland när man precis lärt sig kan väl inte vara konstigt.

Vet ju att flertalet barn redan kunde läsa när dom började ettan men min dotter var ej intresserad utan jag lät henne leka av sig istället.
    Men dom måste väl ändå jmfr med henne och inte vad hennes kompisar kan som redan kunde läsa eller ??

• Svar på tråden Hur bra skall en 7-åring läsa egentligen??
  • Ninni76

Det finns barn som inte kan läsa förren de går i 3:an och då som först lägger man extra energi på att få igång dem...
    Min son lärde sig läsa i slutet av 2:an...han var aldrig intresserad av det...o. läser inte böcker än idag. (fast han läser jättebra och är 13 år).Och som du skriver att de ska utgå från henne själv...SJÄLVKLART...det är ju därför den finns en iup för alla barn i skolan....Ta det inte så alvarligt...huvudsaken är ju att hon läser...o. fortsätter med det-....

• trebarnsförälder

Tack !!
    För vi har varit stolta över henne med tanke på att hon ej innan varit intresserad och tänkt att det kommer väl senare.
    Jag menar hon kan läsa men ibland stakar hon sig,detta gjorde ju så att min dotter blev lite ledsen då hon sa till henne när dom läste läxan gemensamt.

• bubbelmaja

Jag är lärare och har jobbat med 7-åringar. Målet med år 1 är att barnet ska ha lärt sig alla bokstäver och ha kommit igång med läsningen, att ha knäckt läskoden, kunna förstå vad han/hon läst så länge dedt är korta texter anpassade efter läsförmåga. Att staka sig är ok, tycker jag. Flytet i läsningen kommer. Men jag tycker ändå att det alltid är bra att träna läsning hemma. Kanske så läraren menade. Att läsa med varje barn en och en är svårt att hinna i skolan så mycket som man som lärare vill. Det är säkert så att ni redan läser hemma, men kan tänka mig att läraren ville poängtera att detär viktigt, speciellt nu om hon är g med läsningen.

• Shelti

Jag studerar till lärare och jag tycker att det låter ganska ok att en etta stakar sig. Men det skadar ändå inte att öva mycket, för då dottern blir en säkrare läsare växer bokaptiten vanligen oxå...

• trebarnsförälder

Läser hemma gör vi redan varje dag men hon ville att vi skulle läsa samma text flera ggr om det nu har ngn verkan.
    Problemet är att min dotter har ett väldigt bra minne och kommer då ihåg orden istället

• Pillan79

min son är 8 år och går i ettan,han fick gå om ettan då han inte kunde läsa eller skriva så bra.

• Mannehkunda

när jag började ettan var jag och en kille till de enda som kunde läsa. Och detta skröt vi lite om så jag tror din dotter e helt normal, oroa dej inte! det kommer snart, strunta i vad andra barn kan, så länge hon lär sig och det går bättre så borde det inte vara nåt problem!

• yrrol1

Min 7 årige pojke stakar sig ochså när han läser, helt normalt tycker jag.Min flicka som går i trean stakar sig fortfarande mycket

• Snartsmal

Vår kille var totalt ointresserad av att läsa när han började 1-an och kunde 5 bokstäver men han var liksom inte där än i sin mognad. Nu 2 m kvar på terminen läser han ganska obehindrat allt och har fått ett bra flyt. Skolan berättade för oss att har man några problem kvar vid ettans slut visar tydligen studier på att man kan behålla vissa problem. Så vi började läsa 15-20 min per dag 5 dagar i veckan. Han har ca 3 läxor i veckan och tittar jag på skolan 500 m bort började dom med läxor nu i jan och endast en läxa så jag vet inte vem man ska lyssna på. Jag är född 78 och då läste man vad jag minns mor ror och far är rar. Att man inte har ett perfekt flyt tycker jag inte är konstigt och din flicka verkar ju precis som min pojk hämtat upp det bra så var stolt! Fråga din tjej vad hon tycker så kanske ni kan komma övernens om lite extra högläsning några dagar i veckan. Lycka till och va stolt!

• Pyris

Min dotter går i 2:an och stakar sig fortfarande lite. Och då har hon redan sina "mål" för läsningen avklarad.

Min äldsta dotter ville inte alls läsa. Hon tyckte det var aptråkigt. Läraren menade på att vi skulle tvinga henne att läsa, men det vägrade jag. Tror det då skulle få värre konsekvenser. En dag så släppte det och idag läser hon nog lika bra som resten av klassen skulle jag tro. Vi har inte hört något iallafall. Hon går i 6:an idag.

• Krickelin

Det är viktigt att man kommer igång med läsningen snabbt, och läraren i din dotters klass grundade nog sitt tips på pedagogiska kunskaper och erfarenheter.

Visst kan man tycka att man inte ska jämföras med varandra, men som skolan ser ut idag så har man som lärare en massa skyldigheter att hjälpa eleverna att nå vissa mål.

Läraren kanske har sett att er dotter inte får den läsmängd hon behöver spontant utan behöver få det som uppdrag. Om jag var förälder skulle jag ändå ta det på allvar och träna extra hemma, om inte annat så kommer er dotter att få det lättare med alla andra ämnen också om hon har flyt i läsningen.

Gör ni inte som läraren föreslår med sin erfarenhet i ryggen kan det hända att de senare tvingas upprätta åtgärdsprogram där lästräningen hemma är inlagd.

• Flickan och kråkan

Läsning är så viktigt!!!!!

Om er dotter tycker om att läsa, så läs så mycket ni kan. Om hon tycker det är jobbigt läs högt eller varför inte lyssna på en massa fantastiska berättelser på cd!

• Krickelin

Fast det är väl just läsningen hon gör själv hon behöver träna på?

Men gör det till en mysig stund, låt henne läsa för en förälder, ett syskon, en nalle eller ngt innan hon ska sova eller någon annan stund som passar. Vet hon om att fröken har sagt så ås är det oerhört viktigt att ni gör som läraren säger. Ni måste visa att ni tar henne på allar och att det fröken säger är viktigt, för det är det väl?

• trebarnsförälder

Tack för era svar vi läser varje dag hemma och det har funkat bra har jag tyckt.
    Problemet var bara att när läraren påpekade detta för min dotter så har läslusten försvunnit och vi skall försöka se till att hon får tillbaka den genom peppning.

• hotten

dottern kunde inte läsa när hon skulle börja ettan så hon var tvungen att gå om 6 års så att hon kunde läsa någorlunda när hon började ettan, nu går hon i ettan å läser flytande precis som alla andra i klassen..

• Sunniva A

Hotten skrev att dottern fick gå om 6-års för att hon inte kunde läsa ??? Det verkar ju helsnurrigt!! Det är ju i ETTAN man "ska" lära sig läsa, 6-års är inte ens obligatoriskt!! Var bor du??

• hotten

naturligtvis kan de inte tvinga dottern att gå om 6 års för detta, men de gjorde klart att de inte hade resurser å att hon inte fick de hon behövde om hon började ettan direkt, då alla andra kunde läsa så halkar man efter så mycket direkt å inte tal om vad det gör med självförstoendet...

• AnnaKlara

Det är ju helt inom ramarna...men jag tycker det är jättebra att läraren säger till, min dotters lärare nöjer sig tyvärr med minsta lilla.

• Krickelin

Det är ju det man i och för sig tycker att en pedagog borde vara mycket medveten om, att först och främst försöka behålla läslusten. Å andra sidan kan ju också läslusten minskas av att läsflytet inte är bra.

Hoppas att det är en tröskel ni måste över, att hon kommer att njuta av läsning mer när hon fått upp läsflytet. Prata med läraren om att hennes läslust har minskat och om hon har några tips vad ni kan göra i hemmet.

Att besöka biblioteket och få boktips, hitta någon sorts litteratur hon tycker är extra rolig, att göra något roligt av det, ni kanske kan göra det till ett rollspel eller en lek, hon är fröken och läser för nallarna, eller något...

• Flickan och kråkan
    Krickelin skrev 2008-04-11 17:12:17 följande:
    Fast det är väl just läsningen hon gör själv hon behöver träna på?
    Att bli en god läsare handlar om att öka förstäelsen och bygga upp ett rikt ordförråd. Det gör man lika bra genom att lyssna och gärna samtala med mamma och pappa om det man lyssnat på (eller så klart läst). Ökar också ofta läslusten.

Svensklärare
Svar på tråden Hur bra skall en 7-åring läsa egentligen??