Köp majs eller risvälling istället. Det ger inte samma effekt som fullkorn/havre-välling. Det gav jag min lilla när hon kräktes flera kvällar i rad av sin hosta.
Enl läkare som jag då pratade med är det väldigt vanligt vid hosta och feber att små barn kräks. Särskilt under 1 år, då magmunnen inte är helt utvecklad ännu. Och oftast kommer det när att de har sovit några timmar på kvällen, och sen igen vid 4,5-snåret på morgonen då de sover ytligare igen och börjar hosta upp det som sitter i halsen.
Som nån sa ovan: mat klarar de sig utan ett tag, men vätska måste i! Därför är det bra om du byter välling om han äter den, för då får han både vätska och näring. Annars får du prova med t ex sempers fruktdryck, äppeljuice, vanlig saft, isglass, drickyoghurt eller vad som helst som funkar så att han får i sig nåt. När de är sjuka och inte vill ha nåt är det bara att kasta de moraliska "aj, aj till socker"-tankarna överbord och ge dem det de vill ha.
Håll stenkoll på kissblöjorna, för om han slutar kissa är han på väg att bli uttorkad. Att han är lös i magen är helt normalt eftersom han inte äter nån fast föda, men om det är diarre kan det gå ännu snabbare för honom att bli uttorkad, så om du märker att allmänhumöret påverkas för mycket, att han blir slö och slapp så bör du åka in med honom. Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig.