• Melker007

Kräks vid hosta

Min pojke på 10 månader har lite feber (nu efter panodil 37,4) och slemmig hosta. Vid ett par tillfällen då han hostat har han kräkts mycket. Jag är så klart orolig för honom och undrar om det är vanligt att kräkas vid hosta och feber? Han vill inte ha ngn mat utan klöks då han får in det i munnen så jag har enbart fått i honom lite vatten och mkt lite välling. Han har dessutom diarée... Vad säger ni? Känner ni igen det? Är det vanligt?

• Svar på tråden Kräks vid hosta
  • Stanna

Min äldsta (snart 3år) har alltid varit jättekänslig när hon har varit hostig. Hon kräks ofta i samband med hosta och har gjort det sen hon var liten. Jag tror att det är en kombination av mycket slem i magen med att man retar kräkreflexen när man hostar.

Se bara till att få i honom vätska. Mat klarar man sig utan länge. Undvik välling som bara slemmar till ännu mer + att det retar magen. Ge isglass om du inte får i honom nåt annat.

• AnTiMiFi

Ja det är vanligt att barn kan kräkas av både hosta och feber hoppas din son mår bättre snart.

• Melker007

Ok, tack för era svar! Men skall jag försöka få i honom någon mat? Jag vet ju inte när han blir hungrig. Skall jag låta honom vara resten av dagen utan mat och bara dricka vatten?

• Blå Flygare

Varm röd saft är slemlösande och kan därför hjälpa både mot hosta och kräkningar. Ersättning är inte lika slembildande som välling, så det kan funka att ge. Självklart tycker jag ni ska erbjuda honom mat, men låt bli att truga.

• Stanna

Ge honom mat om han vill ha, men tvinga inte i honom om han inte är sugen.

• AnneLis

Köp majs eller risvälling istället. Det ger inte samma effekt som fullkorn/havre-välling. Det gav jag min lilla när hon kräktes flera kvällar i rad av sin hosta.

Enl läkare som jag då pratade med är det väldigt vanligt vid hosta och feber att små barn kräks. Särskilt under 1 år, då magmunnen inte är helt utvecklad ännu. Och oftast kommer det när att de har sovit några timmar på kvällen, och sen igen vid 4,5-snåret på morgonen då de sover ytligare igen och börjar hosta upp det som sitter i halsen.

Som nån sa ovan: mat klarar de sig utan ett tag, men vätska måste i! Därför är det bra om du byter välling om han äter den, för då får han både vätska och näring. Annars får du prova med t ex sempers fruktdryck, äppeljuice, vanlig saft, isglass, drickyoghurt eller vad som helst som funkar så att han får i sig nåt. När de är sjuka och inte vill ha nåt är det bara att kasta de moraliska "aj, aj till socker"-tankarna överbord och ge dem det de vill ha.

Håll stenkoll på kissblöjorna, för om han slutar kissa är han på väg att bli uttorkad. Att han är lös i magen är helt normalt eftersom han inte äter nån fast föda, men om det är diarre kan det gå ännu snabbare för honom att bli uttorkad, så om du märker att allmänhumöret påverkas för mycket, att han blir slö och slapp så bör du åka in med honom. Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig.

• Pasadena

Japp min dotter kräks jämt när hon är sjuk och hostar.

• atelli

Vår lillsork har haft kräkproblem vid förkylningar o hosta sen han var ca 1 månad gammal. Han får astma-medicin för att han är så tät i rören, tror att det är slemmet i kombination med trånga rör som gör att han kräks.

Svar på tråden Kräks vid hosta