• Anonym (orolig)

När vanligast att få missfall?

Hej!

Är gravid i v.10 och orolig för att få missfall som jag fått tidigare.

Tänkte höra om någon vet om det är vanligt att få missfall i någon speciell vecka? Vet att det är innan v. 12 men tänkte om det händer något speciellt avgörande i någon av veckorna innan vecka 12....

Om du fått missfall, vilket vecka var det?

• Svar på tråden När vanligast att få missfall?
  • engios

fick reda på mitt mf i v 13 men de hade skett i vecka 10....

det var en bra fråga du hade...men jag tror inte det e nån speciell vecka av dem 12...utan de första 12 veckorna är känsligast

• Carmen80

Fått ma i vecka 8. Har hört att det är vanlgast med tidiga missfall som typ vecka 5 och 6, då hjärtat ska börja slå.
    Sen kommer åter ett kritiskt stadie i vecka 10 (runt där) för då ska moderkakan ta över försörjningen till fostret.
    Efter vecka 12 är missfall rätt liten risk.

• LovelyMeLovelyYou

Överhuvudtaget är det ju under de första tolv veckorna generellt sett som barnet dör, sen kanske man inte märker MF förrän senare...

Men man vet ju att det är ett stort mörkertal på hur många MF som sker då många tar det för mens, vilket torde innebära att mellan vecka 4 och 6 är det vanligast.

• tess1987

Jag har läst att det är vanligast första månaden, Innan man knappt vet o man vart gravid eller inte, en kraftigare mens.

Sen blir det mindre och mindra % för missfall varje månad. Men v 9,10,11 är också kritiska veckor har jag hört.

Men man kan j få ett MA senare men ofta har fostret dött tidigare.

Gör man vul i v12 och fostret är så stort som det ska och ett hjärta som pickar så är det liten,liten risk för missfall. Men man kan ju aldrig vara 100 % säker.

Kramar

• Anonym (orolig)

Tack för era svar!

Tror jag bokar in ett VUL i vecka 12 så man kan pusta ut ordentlig.... är ju bara 2 veckor kvar....*hoppas hoppas hoppas* allt går bra....

• Anonym

Bra tråd, man ska ju inte vara för orolig och undra hela tiden.
    Men hur ska man kunna låta bli
    Är i vecka 4+4 idag och funderar på det varje dag !

• Anonym

De allra flesta missfall sker innan man ens vet att man är gravid. I vecka v 4-6 är det annars vanligt (när hjärtat ska börja slå), dock kan det dröja till v 10-12 innan man märker att det blev missfall då. Har man gjort ett VUL runt vecka 7-9 och allt ser bra ut så är risken för missfall väldigt liten. Man väntar trots allt ett barn och inte ett missfall. Lycka till!

• Mea Culpa

Som andra redan svarat är det vanligast t om v12, men naturligtvis finns risken efter v 12 också.

Blödningar är väldigt vanliga under graviditeten, särskilt i början om slemhinnorna i livmodern är sköra. Moderkakan kan också ligga lågt vilket kan orsaka blödningar. Det BEHÖVER inte alltid vara farligt med blödningar, även om de självklart ska tas på allvar!

Tyvärr kan man oftast inte göra så mycket för att hejda ett tidigt missfall, tidiga missfall brukar ju oftast bero på att det är något allvarligt felpå barnet och att det inte har en chans att överleva utanför livmodern.
    Helt enkelt naturens sätt att "rensa" för att uttrycka det lite kallt. Men det här vet du säkert redan!

Jag har varit gravid tre ggr. Första gången var 1994-95. Jag hade ofta blödningar, när jag var i v 20 hade jag börjat öppna mig lite och fick ligga på sjukhus några dagar men det lugnade ner sig.
    3 maj 1995, 3 v före BF, föddes Daniel.

2001 var jag gravid på nytt. Fick tidigt blödningar, bm och mvcläkaren sa att jag hade sköra slemhinnor och att det inte var farligt. Var på uv i v 13+ några dagar, minns ej exakt, och då såg allt fint ut. Bebben vinkade till mamma och pappa!

Några dagar senre, när jag var i v 14, fick jag kramper och stora blödningar. Åkte in till sjukhuset, de kunde inget göra utan sa att man får vänta och se, det KAN gå bra.

Men det gjorde det inte. På natten när jag skulle gå på toa kände jag hur barnet gled ur mig...

Två skrapningar blev det innan kroppen återhämtade sig.

2004 blev jag gravid igen. För första gången planerat...
    Tidigt fick jag blödningar, det konstaterades att moderkakan satt lågt och dessutom satt fast i ärret efter kejsarsnittet som jag genomgick -95.

Det blev några vändor till sjukan, och en veckas inläggning när de trodde att Adam skulle födas redan i v 25, men han beslöt sig för att stanna lite till...

Men när jag var i v32 och återigen kom in akut med kraftiga blödningar tyckte läkarna att det fick vara nog, det var inte bra varken för mig eller bebben det här, så det blev ett akutsnitt igen.

Adam var frisk och kry fast han föddes prick 8 v före BF, och fick åka hem redan efter 11 dagar! Vi hade hemsjukvård ett par veckor, eftersom han sondmatades, men annars var allt lugnt.

Vad jag ville säga med detta långa inlägg? Jo, att blödningar under graviditet är vanliga, och de BEHÖVER inte alltid vara tecken på att missfall är på gång. det KAN vara det, men det KAN vara helt ofarligt också.

Förösk att glädja dig åt det lilla barn du väntar, och försök att inte tänka att det är et missfall!

Svar på tråden När vanligast att få missfall?