• lmj293

hur vet jag när vattnet är 70 grader?

Hej
    tänkte börja med pulver till min lilla
    baby semper 1
    hur vet jag när vattnet har svalnat till 70 grader'
    har sett nånstans om nån form av vattenkokare som bara
    kokar upp vattnet till 70 grader.
    tacksam för svar

• Svar på tråden hur vet jag när vattnet är 70 grader?
  • lmj293
    NeMe skrev 2008-04-10 18:13:41 följande:
    en kökstermometer brukar funka bra
    tyvärr har jag ingen sådan...

andra tips?
  • alvasmams

varför inte koka upp vatten för ett dygn sen förvara i kylskåp. sen dags äta blanda avsvalnat kokt kallt vatten med nykokt så slipper du mäta

• lmj293

tack för tipsen

tar gärna emot fler...

• Lily38

Jag brydde mig aldrig om det...när det svalnat en liten stund så hällde jag i pulvret. Kanske fel men det gick bra. Annars kan du ju köpa en kökstermometer så du vet säkert. Det tänkte aldrig jag på själv, hade ju vart bra :)

• lmj293

Snacka man kan känna sig grön.
    Ja, men blandnigen blev tydligen toppen,
    efter halva flaskan somnade han.

Är det nån som läst/sett den kokare som jag nämnde tidigare som bara värmer/kokar upp till 70 grader?

• saffran83

När vi matade våran tös med semp 1 så kokade vi upp vatten och hällde upp i flaskor som vi hade i kylskåpet, så tog vi fram vattnet när det var dax att äta. Vi körde vattnet i micron tills det var finger varmt och sen blandade vi i pulver och skakade.
    Det funkade jätte bra och vi gör fortfarande det med morgon vällingen, kokar upp vatten på kvällen och har en flaska färdig att blanda på morgonen.

• smal0610

Vi körde också kokt kallt vatten i kylen färdigupphällt i flaskor. Sedan har vi vällingdoserare. I med pulvret skaka och in i micron. i 30 sekunder. Enkelt!

• Ananaspaj

Varför måste det vara 70 grader? Här i sverige har vi rent vatten som inte beöver kokas innan man ger det.. så kan man inte blanda den kall och sen värma till ät-temp?

• smal0610

Det är något som Semper måste skriva för det har med någon bakteriegrej att göra. Men ingen gör ju på det sättet för det fungerar ju inte i praktiken!

• Cecci78

jag kokade upp varje gång ;) och ställde i kallt vattenbad en liten stund (kollade alltså inte exakt temp), funkade kanonbra. Är inte "rykpunkten" runt 70 grader?

• saffran83

jag hade oxå doserare! hur smidigt som helst.

vi kokar inte alltid vattnet längre faktiskt, men när vi kör med kranvatten så låter jag det spola så det blir riktigt kallt innan jag gör välling på det.

Svar på tråden hur vet jag när vattnet är 70 grader?