• Drömmerdrömmar

Ni som fått barn med down syndrom

Ni som fått barn med down syndrom, fick ni reda på det på rutin ultraljudet?

Jag är bara lite nyfiken..

• Svar på tråden Ni som fått barn med down syndrom
  • bufflund

Nej, vi fick veta ungefär 9 dar efter han fötts.

• Drömmerdrömmar

Oj såg dem inte det på ultraljudet alltså, kanske man inte alltid gör, fast jag vet att man kan se det iaf.. 9 dagar efter han fötts? man ser ju direkt om ett barn har ds :) vad gullig han är!

• Drömmerdrömmar

eller det kanske man inte ser? trodde det.. alltså när den är född..

men vet iaf att jag läst att om man ser en vit fläck om det är ihjärtat eller hjärnan på ultraljudet så finns det risk för ds..

jaja tack för svar iaf :)

• tretösersmamsen

Nej, vi fick reda på det 10-12 tim efter hon föddes. Jag gjorde flera UL, det sista i v 36 och trots ett stort hjärtfel så såg dom ingenting.

• Solskensmor

Nej, det syntes inte på ultraljudet. Vi fick veta att barnläkaren misstänkte det några timmar efter förlossningen. Fick det sen bekräftat via blodprov en vecka senare.

• Lefo

Man kan aldrig på ett UL se om ett barn har DS detta "ser" man om man gör FVP eller MKP.

• Drömmerdrömmar
    Lefo skrev 2008-04-10 19:23:52 följande:
    Man kan aldrig på ett UL se om ett barn har DS detta "ser" man om man gör FVP eller MKP.
    Jo om man har en fläck på hjärtat kan det betyda kromosomavvikelse, men det behöver det INTE göra..
  • Drömmerdrömmar
    tretösersmamsen skrev 2008-04-10 19:21:27 följande:
    Nej, vi fick reda på det 10-12 tim efter hon föddes. Jag gjorde flera UL, det sista i v 36 och trots ett stort hjärtfel så såg dom ingenting.
    Okej tack för svar :).. tycker det är så himla konstigt att man inte upptäcker stora hjärtfel osv på ul..
  • Drömmerdrömmar
    Solskensmor skrev 2008-04-10 19:22:45 följande:
    Nej, det syntes inte på ultraljudet. Vi fick veta att barnläkaren misstänkte det några timmar efter förlossningen. Fick det sen bekräftat via blodprov en vecka senare.
    Okej
  • Drömmerdrömmar

Hoppas ni inte tog illa upp på något vis att jag ställde frågan är bara nyfiken av mig, och orolig.. vill så gärna att mitt lilla barn ska vara friskt... oroar mig för allt möjligt, jättejobbigt..

Svar på tråden Ni som fått barn med down syndrom