• Zizzla

Obduktionsprotokoll

Är obduktonsprotokoll något som skickas till närmast anhörig automatiskt eller måste man beställa det?
    Hur lång tid brukar det ta från obduktionen är gjord tills man får hem det?
    Var ringer man i så fall om man måste beställa det?

Min pappa gick bort hastigt i början av februari och obducerades då men jag har inte hört något ännu.

• Svar på tråden Obduktionsprotokoll
  • Ellekan

Nej. anhöriga får inte obduktionsprotokollet. Det går till ansvarig läkare. Jag rekommenderar att ni inte läser obduktionsprotokollet utan att ni bokar en tid med läkaren per telefon eller för samtal och får svar på era frågor på det sättet.

• Birgitta2

Obduktionsprotokollet lämnas inte ut till någon automatiskt. Du kan ringa och få ta del av det, eller få en kopia. I vissa fall vill läkare vara med för att förklara. Om jag minns rätt så arkiveras detta hos patologen om ingen ansvarig läkare finns (han kan ju ha avlidit i hemmet eller liknande). Om han avled på sjukhuset så ring den avdelningen.

• Zizzla

Vilken ansvarig läkare? Den som obducerade?
    Han dog i hemmet så han låg inte på sjukhus. Eftersom det var dödsfall ihemmet så var det rättsmedicinen i Lund som obducerade honom. Då är det kanske dit man ska ringa.

• Ellekan

Ok, ja då skulle jag ringa rättsmedicin. Ett obduktionsprotokoll är ingen lätt läsning utan det bästa är att någon förklarar på vanlig svenska vad man hittat. Att plöja sidor med hur mycket olika organ väger och som är på medicinskt fikonspråk blir inte bra eftersom det handlar om någon man håller kär. Så objektifierad vill man sällan se den man älskar/tycker om.

• Zizzla

Ok, jag då är det förmodligen till Lund jag ska ringa. Men polisen var ju där också och fastställde så inget brott hade begåtts och jag förmodar dom får en kopia också.
    Nåväl, jag kan ju alltid ringa polisen för dom vet säkert.

Tack för era svar!

• Zizzla

Ellekan; nej jag kan inte tänka mig att det är så mycket man förstår av ett sådant protokoll om man inte är medicinskt utbildad. Och som du säger så vill man inte höra en massa termer bara om sin pappa om vikt o.d av organ.

• Pyris

Va bra att denna tråden kom upp.
    Jag skulle också gärna vilja ha tag på min mamma obduktionsprotokoll, men inte lyckats med det ännu. Det svåraste är att få tag på "läkaren" som obducerade henne. Helt omöjligt.
    Han har tydligen pratat med mammas särbo, men inte med varken mig eller min syster. Det är år sedan nu.

• Ellekan
    Pyris skrev 2008-04-10 19:08:32 följande:
    Va bra att denna tråden kom upp.Jag skulle också gärna vilja ha tag på min mamma obduktionsprotokoll, men inte lyckats med det ännu. Det svåraste är att få tag på "läkaren" som obducerade henne. Helt omöjligt. Han har tydligen pratat med mammas särbo, men inte med varken mig eller min syster. Det är år sedan nu.
    Patologerna som obducerar brukar inte prata med anhöriga om det är en vanlig klinisk obduktion. Svaret går till den ansvariga läkaren på sjukhuset, som sedan pratar med anhöriga. Om det inte är rättsmedicinsk undersökning som är gjord. Vet du vilken doktor det var som var ansvarig? Annars kanske du kan ta kontakt med vårdcentralen om du har en schysst doktor där och be den doktorn eftersöka obduktionsprotokollet och sedan förklara för dig vad där står.
  • Pyris
    Ellekan skrev 2008-04-10 22:07:06 följande:
    Patologerna som obducerar brukar inte prata med anhöriga om det är en vanlig klinisk obduktion. Svaret går till den ansvariga läkaren på sjukhuset, som sedan pratar med anhöriga. Om det inte är rättsmedicinsk undersökning som är gjord. Vet du vilken doktor det var som var ansvarig? Annars kanske du kan ta kontakt med vårdcentralen om du har en schysst doktor där och be den doktorn eftersöka obduktionsprotokollet och sedan förklara för dig vad där står.
    Det var en rättsmedicinsk obduktion som gjordes.
    Och den läkaren var inte shysst. Väldigt nonchalant. Mitt i sorgen fick hela tiden hålla på o jaga honom för att försöka förstå vad som hade hänt. Och han hade aldrig några bra svar att ge _om_ man väl fick tag på honom. Han lovade ständigt att ringa, men hörde aldrig av sig.
    Som sagt tycker jag det är dåligt att ge informationen till en ex-sambo till min mamma, men inte till oss, mig och min syster. Jag har bara fått höra dödsorsaken i tredje hand.
  • Pyris
    Pyris skrev 2008-04-10 22:27:19 följande:
    Det var en rättsmedicinsk obduktion som gjordes.Och den läkaren var inte shysst. Väldigt nonchalant. Mitt i sorgen fick hela tiden hålla på o jaga honom för att försöka förstå vad som hade hänt. Och han hade aldrig några bra svar att ge _om_ man väl fick tag på honom. Han lovade ständigt att ringa, men hörde aldrig av sig. Som sagt tycker jag det är dåligt att ge informationen till en ex-sambo till min mamma, men inte till oss, mig och min syster. Jag har bara fått höra dödsorsaken i tredje hand.
    Aa.. läste nog lite fel förra gången. Så man kan gå via vct? Bra och veta. Tack så mycket.
  • Ellekan

Herregud vad dåligt!

Men det kanske går att be en vårdcentralsläkare att begära fram protokollet, läsa igenom och förklara för dig och din syster.

• Pyris

Ja, jag ska ringa vct imorgon och kolla om det finns någon där som kan hjälpa mig. Även om det gått ett år, och orsaken egentligen inte längre spelar så stor roll, som det gjorde i början, så kan det ju ändå vara skönt och få reda på vad dom kom fram till, eftersom det var så mycket som var oklart runt hennes död.

• Ellekan

Stå på dig!!! Och lycka till!

Svar på tråden Obduktionsprotokoll