• babykaboom

DAGIS I MALMÖ???!!! Tips och råd tack! OB, Ur&Skur, Montessori??? :-O

Hej på er malmöföräldrar,

vår tjej är nu 3 månader (idag!!!) och det kanske redan är försent att anmäla sig till dagis...?

Jag skulle verkligen behöva lite råd och tips!
    -Vad ska man tänka på?
    -Hur funkar det? Anmäler man sig bara till det man gillar..? Eller blir man tilldelad det nämaste?
    -Privat/Kommunalt?

Vi är mycket intressarade av Ur och Skur dagis, men har hört att det är omöjligt att få plats på dem i Pildammsparken. Finns det fler?

Egentligen behöver vi OB-dagis. Hur sent på kvällen kan barnen vara där? Det kan vara så att vi båda jobbar till 22.00 ibland...

Kan ni rekommendera någon speciell inrikting??? Montessori?

JÄTTETACKSAM FÖR MASSOR MED SVAR!

Kram från en förvirrad malmömamma!!!

• Svar på tråden DAGIS I MALMÖ???!!! Tips och råd tack! OB, Ur&Skur, Montessori??? :-O
  • babykaboom

Tipsa gärna om vad som helst! Även ett litet råd uppskattas...

• babykaboom

Tack, jag läser där just nu!

Men det finns ju så många olika förskolor... Var ska man börja?
    Är det viktigast att dne ligger nära? Eller ska man gå efter nån speciell pedagogik?

Vi kan ju inte besöka ALLA förskolorna. Det är ju dessutom så himla lång kö...

• litenprick

Har tyvärr inga tips... är en lika förvirrad malmöbo som Du! Hoppas du får svar på dina frågor, då mina är dem samma!!

• Mising

Här är en till förvirrad Jag tänker (nog) söka till dom som ligger närmast, blir bekvämast så, skönt att kunna gå dit. Finns ju ute dagis nu med. Är ur o skur ett sådant?

• babykaboom

Ja Ur och Skur är utedagis. Finns bara i Pildammsparken... Ja och så ganska många i Limhamn/Bunkeflo stadsdelen. Men jag bor tyvärr inte där.

Vi bor tyvärr precis på gränsen till Fosie stadsdel. Det innebär att vi lixom måste cykla ut ur stan för att lämna på dagis, för att sen cykla inåt stan och jobba...

Vill därför söka i andra staddelar än vår egen... Vet nån om det är ok? Eller krångligt?

• Mising

Aha okej  tur för mig då för jag bor i bunkeflostrand. Får kolla up det.

• pompes pappa

man blir automatiskt tilldelad en plats där man bor, alltså i stadsdelen där man bor om man vill ha ett kommunalt dagis. Det är inte försent att söka absolut inte. Du kan anmäla dig via malmö stads hemsida eller gå till din stadsdelsförvaltning.

• Suneboll

Du söker allmännt o då gäller ditt närområde, är du intresserad av ngt annat så måste du söka det specifikt, finns en rubrik på labben med önskemål.
    Eftersom du behöver ett OB-dagis kommer du nog inte att ha så mkt att välja på.

Du behöver inte anmäla intresse förrän 4 mån innan ni vill att barnet ska börja, man kommer inte längre fram i kön för det, då det är behovsdatumet som styr och i andra hand kollar de ansökningsdatumet, som då bara sträcker sig 4 mån bak.
    Till Ur o skur dagiset stock o sten är det i princip omöjligt att få plats om man inte bor i västar innerstaden...vi ville oxå ha det :0(

Nu hade vi turen att få en plats på familjedaghem (dagmamma) och hon är så suveränt bra....henne kan man deala tider med, men jag tvekar att dagmammorna vill jobba till 22, annars är de bara sååååå flexibla. 2ggr/v träffas alla (4st) dagmammorna i en större samlingslokal, där de håller pedagogisk verksamhet...dessutom brukar de ses ute på lekplatserna, vilket gör att barnen känner sin vikarie mkt bra.....tycker detta är ett suveränt alternativ till vanlig förskola

• Suneboll

Jag tycker det viktigaste är att det ligger nära, annars blir man galen när man ska hämta o lämna för det är bara såååå trist ;0)
    i vilken stadsdel bor du????

• babykaboom

Vi bor precis på gränsen till Fosie. Men vill helst inte ha i vår stadsdel...

Passar oss nog bättre i Södra Innerstaden. Är det svårt att få plats i en annan staddel än sin egen..?

Vad är det som är så bra med Montessori förresten?

• bebben Elias mamma

Hej, i Fosie finns det också ur och skur dagis, på Lindängen och har för mig att det finns ett till eller det ska öppnas strax. Det är absolut inte omöjligt att få plats där i Pildammarna. Min kompis blev erbjuden där men ville inte ha sitt barn på ur och skur. De har bara ett skjul, många förväxlar med förskolan som ligger där i parken, men den är inte ur och skur.

Ur och skur som ligger i t.ex. Lindängen är kopplat till en förskola men de är ute hela dagen och äter ute, går bara in för toalett/bya blöjor. Jag ser detta endast som ett sätt för kommunen att spara pengar, då de kan ta in fler barn utan att lägga pengar på fler lokaler, det är ju inte direkt någon utemiljö att skryta om med skog/natur.

• bebben Elias mamma

Behöver du OB förskola så skriv det på ansökan och då får du säkerligen det, men finns det inget där du bor så får du ju i ett annat område. Södra sommarstadens förskola vid MAS/Pildammsparken är OB, de har öppet till kl 21 har jag för mig och på helger också. Annars fiinns det ett på Rönnen.

Jag tycker om Reggio Emilia inriktningar, finns många sådana förskolor som även är kommunala. Jag är inte så glad för Montessori och tror att de flesta sådana är privata men om en verksamhet är bra beror ju till största delen på hur pedagogerna är.

• Gaia1

Hej alla!

Jag vet att det här är en gammal tråd, men den dyker högt upp när man söker på Montessori i Malmö, och jag antar att kunskapstörstande föräldrar hittar denna sida lika lätt som jag just gjorde, så detta är mer riktat till dem än till trådstartaren babykaboom (som jag verkligen hoppas fann ett bra dagis till slut).

Montessori är inte en pedagogik som man skall bara låta dagiset ta hand om, utan om du har ditt barn i montessori-skola måste du själv läsa på om pedagogiken för att kunna följa den hemma också, och slippa förvirra barnet med att ha en helt annan inställning till saker och ting än de har i skolan (särskilt i "trotsåldern" när barn vill ha struktur). 

De flesta dagis i Malmö praktiserar the Reggio Emilia och de flesta föräldrar är helt överens om att detta är bra för deras barn och låter dem utvecklas i sin egna takt. Det passar alldeles utmärkt för de flesta, och det finns en hel del dagis i Malmö som är riktigt bra (Storken och St Gertrud vid Caroli samt Schougens bro utmärker sig då de har många pedagoger på små barngrupper, till exempel).

Om du, som förälder funderar på dagis, och precis som trådstartaren undrar "Vad är det som är så bra med Montessori förresten?" föreslår jag att ni inte skriver upp era barn i montessorikön (då menar jag de privata alternativen som är en inkörsport till Montessoriskolan - inte kommunens som är ett fåtal men de finns spridda över staden). 

Jag flyttade till Malmö när min dotter var sex månader, och tack vare denna sinkning fick hon ingen plats i montessoriförskolorna, och nu verkar det som om hon inte kommer att kunna gå på Montessoriskolan heller, vilket är för mig en total katastrof. Under tiden har jag sett hur grannbarnen, som fick plats, har hemmagående mödrar som inte praktiserar montessori (eller överhuvudtaget ens har läst på om det), som utan att själva ha insett det, sinkat sina egna barns utveckling då de gör tvärtom än hur de gör i skolan.
    Jag har själv fått lägga om hur jag uppfostrade min dotter, då hon numera går på en reggio emilia skola (där jag har fokus på "demonstrera men inte hjälpa" till skillnad från pedagogerna i skolan) och fick ge mig till tåls när hon lekte låtsaslekar hemma (i montessori låtsas du inte städa eller baka, du städar eller bakar, man lär sig inte genom att låtsas, man lär sig genom att göra!). Det som gör mig mest besviken är att min dotter kanske inte kommer inte på Montessoriskolan nu när hon skall det, men under åren har det varit problem för mig, som är uppfostrad av en montessoripedagog och har enbart monstessoriskolor i min bakgrund, att vara tvungen att jobba och överlämna mitt barns utveckling till pedagoger som inte praktiserar den pedagogik jag helst använder själv. Hade jag varit rik hade jag stannat hemma, helt klart! Skrattande

Jag förstår ärligt talat inte varför montessoriskolor inte frågar föräldrarna om deras intresse för just montessori, då jag mer än gärna hade hjälpt till i skolan och uppfostade mitt barn enligt de principerna tills hon fick dagisplats vid ett års och åtta månaders ålder (det tog alltså ett bra tag innan vi fick plats).

Till de som är intresserade finns många bra böcker att läsa, jag föreslår att ni lånar några från biblioteket, "Dr Montessori's own handbook" innehåller både övningar och grundläggande principer, den kan vara matnyttig.

Svar på tråden DAGIS I MALMÖ???!!! Tips och råd tack! OB, Ur&Skur, Montessori??? :-O