• Fam Vollmer

Träpanel/pärlspont i badrum

Ja som rubriken lyder någon som har det?!?! Hur har ni gått tillvägga? Funkar det med försäkringar? Någon som har blider?

Jag vill helt enkelt veta allt om detta.

Vi bor i bostadsrätts radhus o har två lika stora badrum. Ett med dusch/tvättmaskin torktumlare o ett med badkar. Vi ska renovera dessa o jag drömmer om panel. Maken gillade förslaget då han gissar att det blir billigare än kakel på allt.
    Jag gillar vit o lite lantligt.
    Så alla tips o ideer emottages tacksamt

Amor aeternus ab imo pectore ♥ Dante -05 ♥♥ Fritz -07 ♥
  • Svar på tråden Träpanel/pärlspont i badrum
  • Stugmamman

Vi valde efter mycker funderande pärlspont i badrummet. Vi har ett gammalt hus med timmerstomme och vill inte bygga in nya material som inte kan andas typ tätskikt. Vi pratade med många "byggubbar" som tyckte det lät okej. Alla utom försäkringsbolaget verkade positiva.

Vi spikade upp den i princip på timmerstommen. Penelen är målad med linoljefärg vilken är fuktbeständig. Vi har en fuktstyrd fläkt som sätts ingång då fukthalten blir för hög. Vi har en tätslutande duschkabin som man kan stänga efter sig efter dusch. Då hålls fukten inne i kabinen och kondensen rinner ner i avloppet istället för ut i rummet.

Som rätt okunnig på området (men efter att ha avverkat 2 veckor av fem på en kurs i byggnadsteknik)skulle jag tro att det inte är smart att ha träpanel i kombination med badkar. Skaffa dusch istället. I nyare hus ska man väl ha tätskikt och en luftspalt bakom panelen och god ventilation. Tycker att ni ska prata med någon kunnig på området samt med BR föreningen vad de tror. Det är inte roligt om det skulle bli fuktskador i föreningens väggar.

Lycka till!

• Plingelina

Åh, jag drömmer också om ett badrum med spont - men jag vill absolut ha badkar.
    Tycker man ser detta ganska ofta i olika inredningstidningar...

• Fam Vollmer

Har våtrums tapet idag i båda rummen o funderar lite på om man ska låta den sitta kvar bakom?!?!
    Någon som skrev att man limmar upp sponten istället för att borra o skruva för att man ska undvika massa håll. Sen var det någon som satt väv med nått speciellt våtrumslim undrar om man kunde använda det bakom isf. Fast det färster väl inte på trä antar jag.

Min tanke är fuktspärr finns en speciell typ "matta" man kan sätta istället för flytande. Sen panelen. Flytande fuktspärr på den ett lager om nu inte den är färgad då vill säga o sen måla med våtrumsfärg efter det.

• Eofrysina

Vad gäller försäkringar så tror jag faktiskt inte något försäkringsbolag egentligen godkänner ett badrum med pärlspont. Men det finns alltid undantag. Det handlar om hur nära våtutrymmet den sitter bl.a. Hur den är fastsatt m.m. Oftast har folk så små badrum att det blir ganska stor fuktbelastning på pärlsponten. Väljer man en sluten duschkabin och låter bli golvbrunn så räknas rummet inte som våtrum och då tror jag det går bra med pärlsponten.

Man behöver verkligen fråga någon kunnig om sånt här. Tror föresten de hade några intressanta "gör så här artiklar" om just detta i Gård och torp för några nummer sedan.

Färgmässigt så är det i princip bara äkta linoljefärg och eventuellt äggoljetempera som är täckande färger som klarar sådan här fuktbelastning utan att flaga.

• j20777

Vi ska till och renovera vårt badrum och vi ska ha pärlspont väggarna, utom just i dusch hörnan. Har pratat med massa olika branch folk och det är inga problem att ha trä på väggarna,bara man har kakel eller plastmatta i duschen.

Men vill du vara på den säkra sidan så kontakta ditt fösäkringsbolag och kolla vad just dom har för regler.

Lycka till!!!!

• Fam Vollmer
    j20777 skrev 2008-04-11 10:29:48 följande:
    Vi ska till och renovera vårt badrum och vi ska ha pärlspont väggarna, utom just i dusch hörnan. Har pratat med massa olika branch folk och det är inga problem att ha trä på väggarna,bara man har kakel eller plastmatta i duschen. Men vill du vara på den säkra sidan så kontakta ditt fösäkringsbolag och kolla vad just dom har för regler.Lycka till!!!!
    Ok det låter ju positivt det är så vi tänkt oxå att ha kakel i duschen den kommer dessutom att "byggas in" med glasblock o duchdörr för att inte utsätta väggarna för vatten direkt. Men det blir ju ändå kondens i hela badrummet. Har ingen fläkt alls o det kan kanske bli ett problem?!?!?!
    Vi har en som ska göra det men hantverkare är rätt jobbiga att få tag i har vi märkt. Han har det bara som hobby för tillfället då han fick någon skada som gjorde att han saddlade om så han har ju dessutom många järn i elden. Men men får väl ha hit honom så kan han ju säkert säga utifrån våra förutsättningar om det är möjligt el inte.
Svar på tråden Träpanel/pärlspont i badrum