• Anonym

Fått sparken, hur mycket kan jag få i a-kassa?

Jag har precis fått veta att jag kommer bli uppsagd från mitten av sommaren. Jag hoppas och tror att jag kommer att hitta ett nytt jobb eftersom jag har en bra utbildning och mer än 10 års erfarenhet inom mitt område. Men OM jag inte får det måste jag stämpla. Det är många år sen jag gjort det men jag har alltid betalat till a-kassan för en sådan här regnig dag.

Nu har ju den borgliga regeringen ändrat så mycket i a-kassereglerna att jag inte vet vad som gäller och jag hittar ingen bra info heller så nu frågar jag er som vet, vad kan jag få i a-kassa?

Idag tjänar jag 35000 i månaden men inser ju att taket ligger någonstans vid 21000 eller så?
    Är det fortfarande så att man får 80% av taket? Skattar man på pengarna?

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Fått sparken, hur mycket kan jag få i a-kassa?
  • Mickis74

Taket ligger på 18700 eller nåt sånt.

Kolla med ditt fack om dom har tecknat nån inkomstförsäkring för medlemmarna som tjänar mer än taket.

• Mickis74

o ja, man skattar på a-kassan.

• Pysse

Är du med i SIF har du antaglien inkomstförsäkring för lön upp till 35 000. Så då är det 80% på 35 000.

• annmi

Så tråkigt att du blivit uppsagd
    Men Du har säkert stora Chanser att få nytt jobb med den erf

Inkomstrelaterad ersättning betalas ut med högst 80% av den inkomst du hade under de senaste 12 månaderna innan anmäld arbetslöshet...
    Anmäl dig Direkt 1:a Arbetslösa Dagen,men det vet du säkert!

Under de första 200 dagarna av ersättningsperioden är ersättningsnivån 80 % av tidigare lön. Därefter sänks ersättningsnivån till 70 % av tidigare lön.

Ja,man skattar! Lycka Till!

• Mickis74

Kommunal har också tecknat inkomstförsäkringen....

• Anonym

Enligt länken till metall så får jag ut 50 procent av min lön i akassa. Och då har jag ändå betalat MYCKET skatt och min avgift varje månad. Det är så man kan gråta...

Svar på tråden Fått sparken, hur mycket kan jag få i a-kassa?