• Anonym (Miss D)

Hur vanligt är det att man ångrar sin abort?

Har två underbara barn. 3 och 1 år gamla. Hade oskyddat sex 1 gång (strax innan mens) men blev gravid igen. Jag vet inte vad jag vill men mitt hjärta vill behålla. Är i vecka 6 nu. Min man vill absolut inte behålla barnet och jag har nästan beslutat mig för en medicinsk abort för att slippa alla sura miner, hot mm. Vill ju såklart ha barn med någon som också vill det. Min mamma höll med mannen om att det skulle bli alltför jobbigt med tre barn så tätt! kanske är det det eller?
    Men hur vanligt är det att man ångrar sin abort så mycket att man kanske hamnar i en depression? Mitt hjärta vill men inte mitt förnuft.

• Svar på tråden Hur vanligt är det att man ångrar sin abort?
  • Anonym

Det är fakiskt ganska vanligt. Fast många ångrar egentligen inte själva aborten men blir deprimerade ändå...

• Latinomum

Det finns tyvärr många som ångrar sig. anldedningarna kan vara många. Jag har svårt att se att du skulle fixa det, eftersom du redan har barn + att du vill behålla. Det är din kropp, dina känslor. Att dessa människor och karlar aldrig fattar att det är vi som fysiskt och psykiskt går igenom detta själva. Dom vet inte hur det är att han något som växer inuti en. Jag talar av egan erfarenhetr där jag lät mannen bestämma. jag lät mig själv inte tänka eller tycka något. jag var i chock...Allt har i stället kommit nu. Och du... Det är jätte jobbigt!!!Önskar att jag hade haft mer stöd från alla håll och kanter.

DIN KROPP
    DIN SJÄL
    DINA TANKAR

Hoppas att det löser sig till det bästa.Kommer att tänka på dig... Gör inget som du vet att du skulle ångra. för en dag är det försent, att vrida tillbaka klocka hur mycket man än vill.

• logg81

Jag ångrar inte aborten... jag hade inte varit någon bra mamma då... Det jag ångrar är att jag inte tog vara på den information jag fick innan om preventivmedel bättre.

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • VulgusProfanum

Jag ångrar inte min abort. Har aldrig gjort det och den gjorde jag för över 20 år sedan.
    De flesta kvinnor ångrar inte att det valde abort och i det fallet har man inget behov av att s.a.s. prata av sig.
    Det finns kvinnor som ångrar sig dock- och det är oftast kvinnor som innerst inne inte ville göra aborten men som kände sig tvingade till det av en eller annan anledning. Det är därför viktigt att det är_du_som bestämmer. Att det är_du_som gör det som_du_tycker och känner är bäst för_dig.
    Låt ingen annan ta det beslutet åt dig!
    Sköt om dig *kraaam*

Beauty fades Dumb is forever!
  • Anonym (ch)

Hej! Jag har gjort en abort med tre barn sen innan 5, 3 och 1 år för ett par månader sen. Jag hade samma tankar som du innan och ville inte göra en abort för barnets skull men ville inte heller ha ett barn till av många anledningar. Jag ångrar mej inte nu efteråt men jag tänker på barnet varje dag. Med en viss sorg ska medges men ändå kan jag inte tänka mej att jag i den situationen skulle gjort något annorlunda ( och jag har ett helt vanligt liv utan några "problem"). Jag tror att det är väldigt vanligt att man tänker på barnet efteråt, varför skulle annars folk som gjort abort för flera år sen titta på såna här frågor och svara? Det hoppar ju inte upp när man startar datorn precis. Nej, det känns skönt att läsa om andra och försöka hitta någon som liknar en och kanske motivera för sig själv varför man gjorde det. Problemet är kanske att man inte måste ha ett giltigt skäl, att man känner att ett barn till skulle vara jobbigt räcker kanske...
    Jag vet inte, jag märker (psykiskt) fortfarande av min abort och tror att jag kommer att göra det i flera år kanske hela livet.

Det viktigaste tror jag är att du innan har tänkt igenom det hela inte en gång utan flera gånger så att du efteråt kan tänka på att du inte gjorde det hipp som happ. Lycka till!

• Anonym (.....)

Hejsan.

Jag gjorde en abort för nästan exakt 1 år sedan. Min son var bara 2,5 månad när vi blev gravida igen. För oss fans aldrig alternativet att behålla och jag har inte ångrat det en sekund!!!

Tyvärr är det nog så idag att samhället FÖRVÄNTAR sig att man alltid måste ångra en abort. det är nog även så att man kanske inte alltid blie erbjuden den hjälp som eventuellt behövs, tex kuratorsamtal. Detta MÅSTE erbjudas innan aborten sker!!

• Anonym (inte)

Jag kan inte säga att jag ångrar mig om jag tänker förnuftigt på varför jag gjorde min abort. Däremot reagerar kroppen (hjärnan) inte alltid så förnuftigt så jag var väldigt ledsen och nere under ett antal månader efteråt. Sina känslor kan man inte stänga av hur förnuftigt man än tänkt innan.

• Bebislängtan 82

Gjorde en abort 2003 och ångrar den än idag men jag skydda mig då och vi hade inte varit ihop så länge

Fått 2 ma efter det med

Längtan är stor.
  • Anonym (Ångrar)

Jag har gjort en abort, mår jättedåligt över den fortfarande, tänkte mest på hur släkten skulle reagera:/
    Aborten va mitt fjärde barn tätt, har barn 97,99, 01, 04, aborten gjorde jag 04, blev gravid igen trots skydd behöll barnet, kunde aldrig tänka mig göra abort igen. Så det blev ändå tätt, 1år och 3mån mellan dom 2 sista barnen. Hade blivit ganska precis 1år emellan annars, samtidigt tänker jag att hade jag inte gjort aborten så hade jag inte haft min älskade lilla minsting här...

• Anonym (Miss D)

Tack för alla svar. Några dagar till har gått och vi har nu bokat tid för abort. Vet fortfarande inte vad jag vill. Jag försöker att låtsas som ingenting och får nog ta det jobbiga när det kommer. En del av mig är nyfiken och vill behålla. En annan del vill kunna sippa lite vin och äta vad jag vill, jobba och vara en två barns mamma ett par år till. Men samtidigt skulle jag behålla barnet utan tvekan om mannen sa att han verkligen ville...
    Tack igen för att ni tog er tid att svara.

• VulgusProfanum

TS:
    Jag hoppas att allt löser sig för dig.
    Ett tips från mig är att du ber att få prata med kurator. Speciellt när du känner dig osäker. Det kan vara skönt att få prata med en oberoende part och kanske tillsammans med din partner.
    Passa på att vädra dina tankar och funderingar för det är aldrig fel.
    Lycka till *kraaam*

Beauty fades Dumb is forever!
  • Reglementet

Det vanligaste är att man INTE ångrar sin abort, och att man mår bra efteråt.

• Anonym (inte)
    Reglementet skrev 2008-04-13 12:32:47 följande:
    Det vanligaste är att man INTE ångrar sin abort, och att man mår bra efteråt.
    Det låter konstigt tycker jag för när jag gjorde min abort sa kuratorn att det vore konstigare att jag inte kände något än att jag gjorde det.

Tror att många mår dåligt efteråt även om de inte ångrar beslutet.
  • Reglementet

inte

Undersökningar visar på att de flesta mår bra, och inte ångrar sig. Tror mer på det.

• Anonym (.....)

Anonym (inte) skrev 2008-04-13 12:45:54 följande:

Det låter konstigt tycker jag för när jag gjorde min abort sa kuratorn att det vore konstigare att jag inte kände något än att jag gjorde det.Tror att många mår dåligt efteråt även om de inte ångrar beslutet.
    En dålig kurator anser jag. Hon ska INTE säga vad som är konstigt eller inte. Man är inte KONSTIG för att man inte ångrar sin abort.... tacka f*n för att alla går runt o tror att man måste må dåligt efter en abort!!!
  • Shadilly

Det verkar som att många drar likhetstecken mellan att "ångra aborten" och att ångra att man hamnade i en graviditet, så man fick besluta sig för abort.
    Är man säker på vad man vill verkar det inte vanligt med ånger, men att sörja beslutet är inget konstigt.

• Anonym (mannen?)

Ångrar inte heller min abort men när jag läser det du skriver TS undrar jag om du inte ska se över er relation. Hot? Vad för slags hot? Hur får din man dig att känna dig?

• Anonym (inte)

Anonym (.....) skrev 2008-04-13 22:23:25 följande:

Anonym (inte) skrev 2008-04-13 12:45:54 följande:
    En dålig kurator anser jag. Hon ska INTE säga vad som är konstigt eller inte. Man är inte KONSTIG för att man inte ångrar sin abort.... tacka f*n för att alla går runt o tror att man måste må dåligt efter en abort!!!
    Men om du läser mitt inlägg EN GÅNG TILL så skriver jag inte att det var vanligt att man ångrade sig. Jag skrev att kuratorn sa att det är vanligt att man mår dåligt efteråt vilket inte är samma sak enligt mig. Känslor och förnuft går inte alltid hand i hand.
  • Anonym (.....)

Anonym (inte) skrev 2008-04-14 06:30:02 följande:

Anonym (.....) skrev 2008-04-13 22:23:25 följande:
    Men om du läser mitt inlägg EN GÅNG TILL så skriver jag inte att det var vanligt att man ångrade sig. Jag skrev att kuratorn sa att det är vanligt att man mår dåligt efteråt vilket inte är samma sak enligt mig. Känslor och förnuft går inte alltid hand i hand.
    Enligt dig så sa hon att det var KONSTIGT om man INTE mådde dåligt efteråt. Det är det inte...
  • Anonym

Har inte gjort abort själv, men har många kompisar som gjort det och ingen som jag vet som ångrar sig. De flesta verkar inte tycka det är så stor grej.

Svar på tråden Hur vanligt är det att man ångrar sin abort?