Gravid i v. 28 och kramper i benen, vaderna. Varför?
som rubriken lyder....
Varför får man sendrag, vadkramper?
fler gravida som har det?
Tacksam för svar
som rubriken lyder....
Varför får man sendrag, vadkramper?
fler gravida som har det?
Tacksam för svar
ät banan eller drick ett stort glas mjölk innan läggdags kan vara brist på kalcium
Får du hårda, stumma ben? I så fall har du vatten i kroppen. Köp stödstrumpor så släpper eländet och det blir mycket lättare att gå och stå!
eller börja me kalktabletter...kan va brist. min bm rekommendera det för jag dricker ej mjölk....o hade mängder me kramper!!! 2-3 v efter jag börjat me dem så avtog kramperna avsevärt!
Har för mig att det är för att när man sover så trycker barnet på nerverna. Det kan hjälpa att dricka mycket och att använda stödstrumpor dagtid.
Jag tror det är mycket vanligt med kramp i vaden när man är gravid.
Man ska väl pressa hälen mot något hårt underlag när man får kramp så ska det släppa.
Själv hade jag både kramp i vaden, kunde vakna flera gånger av smärtan, provade stödstrumpor och det hjälpte till en viss del.
Fick även "myror i benen" det var jobbigt o höll på att göra mig totalt galen, känns som om benen halvsover o det kryper i dem nästan hela tiden.
Tack allihop för era svar .
Då ska jag dricka mer mjölk och köpa stödstrumpor.
Fruktansvärd värk när kramperna i vaden kommer, har även ont i hälsenan och myrkrypningar i benen. Usch usch!
men då vet jag nu iaf att det är "normalt" vid graviditet.
Jag har oxå massa kramp i benen på nätterna! Fruktansvärt j-la ont gör det!!
Tipset jag har att ge är att dricka Grape tonic, läsken. Ett ämne i den skall hjälpa mot kramp/sendrag och det hjälper mig iaf när jag dricker det, drick ca 1/2 flaska innan sänggående.
Jag har ätir pumpakärnor som min barnmorska rekomenderade(de innehåller magnecium) och det funkar för mej. hon tyckte jag skulle äta det som godis, men jag tar det på filen med flingorna. när man känner minsta antydan till kram ska man spänna foten så tårna pekar rätt upp, det funkar också...
jag har för mig att det beror på magnesiumbrist??
Muskelkramper, gärna i vaderna, orsakas ofta under graviditet av magnesiumbrist.
Du kan äta Flingor, musli,nötter, sojabönor, mjölk, fisk, och kött ex.
Nilla: helt rätt!!
aha, magnesiumbrist.
Det visste jag inte!
tycker ändå jag äter det du Wasabi nämnde där ovan.
Ska prata med min bm nästa ggn jag ska till mvc, så får vi se vad hon kan rekomendera.
Men så länge lyssnar jag på er andra .
Liz80: ja prata med bm så kanske du kan få något tips på tillskott, eller gå till hälsokosten, elelr apoteket...glöm inte att berätta att du är gravid om det gör det bara =) Så du får rätt tillskott =)
=) Lycka till =)
har jag med, varje dag o natt haha, spec när man ligger o halvsover o ska sträcka på sig, ajj
när jag gick gravid förra gången så gjorde jag allt men det bara fortsatte, eftersom det var värst runt 12-3 snåret så blev det att jag var vaken och gjorde saker då istället för att lägga mig. hade så mycket kryp att det gjorde ont och jag grät.
denna grav har det börjat lite grann så jagoroar miga tt det ska bli lika illa igen.
Jag har både läst här, på internet, i tidningar och hört att det är väldigt vanligt med kramper i just vaderna under graviditeten... så det är normalt :) dock gör det ju ont