vad gör en fadder under dopet?
Vi ska döpa vår dotter den 19 april och vi har valt två faddrar. Prästen ska ringa nu i dagarna föratt förbereda oss men jag undrar vilka uppgifter faddrar brukar ha på dop?
Vi ska döpa vår dotter den 19 april och vi har valt två faddrar. Prästen ska ringa nu i dagarna föratt förbereda oss men jag undrar vilka uppgifter faddrar brukar ha på dop?
tror inte dem behöver göra så mkt mer än att bara stå och glo.. typ... sen får dem ett fadder brev och kanske kan du be dem hålla ljuset!! eller så kan en av dem hålla barnet men det bestämmer man ju själv vad som känns bäst..
jag ska också ha 2 faddrar o tycker egentligen det är onödigt att dem ens ska stå med där uppe...
hålla ljuset tror jag är deras plikt=O)
min sambo var fadder åt sin brorsas dotter. han fick stå bredvid bara. sen så fick han hälla upp vattnet i dopfunten.
ah ok ska dom läsa något?
Vi valde att en skulle läsa dikt/bibelvers/bön och den andra hälla upp dopvattnet
eller så kan dem kanske vara kreativa själv o skriva en dikt eller nått o läsa?
Min man höll ljuset och jag tog av mössan innan han vattnades när vår gudson döptes. Vet inte om det "är så man gör" men det bad brorsan oss att göra i alla fall.
Jag höll i bebisen halva tiden båda gångerna jag blivit fadder och ena gången läste jag även en dikt.
Ena faddern höll i ljus och dopbevis, den andra faddern bar fram sonen. Kommer nog att göra likadant med dottern denna gång.
Jag fick bebisen till mig efter själva dopceremonin.