• Gnista

Diamantring med "döda" stenar?

Jag har en vigselring från Efva Attling som kostade en hel del (jag tar alltså för givet att den är äkta). Jag har nu lämnat in den två gånger (i affären) pga diamanterna enligt affären "dött" när jag slagit i ringen. Då blir stenarna helt grå och glänser inte längre. Dom menar att diamant är ett levande material, och därför kan dö (!). Dom fixar då till ringen, byter ut stenarna och så är den fin igen. Men hur kan diamanter "dö"? Man gör ju diamantborrar för att det är ett av världens hårdaste material?! Någon som vet hur detta fungerar?

• Svar på tråden Diamantring med "döda" stenar?
  • Melike

Jag tycker att du ska ta o värdera diamanterna, det kan ju vara falska!!!

• Tigerunge

Nä vad konstigt det låter klart de inte är ett levande material.
    Kan ju inte vara äkta då?!

• Gnista

Ja det är det jag nog tänker göra...känns bara helknäppt att Efva Attling skulle göra nåt sånt...

• Gnista

Oj, blev ett kostigt svar. Alltså, jag kommer nog värderar stenarna! Men tror ni hon (Efva) kan gör så? Hon som är så stor och känd?

• Thalis
    Gnista skrev 2008-04-10 21:37:46 följande:
    Jag har en vigselring från Efva Attling som kostade en hel del (jag tar alltså för givet att den är äkta). Jag har nu lämnat in den två gånger (i affären) pga diamanterna enligt affären "dött" när jag slagit i ringen. Då blir stenarna helt grå och glänser inte längre. Dom menar att diamant är ett levande material, och därför kan dö (!). Dom fixar då till ringen, byter ut stenarna och så är den fin igen. Men hur kan diamanter "dö"? Man gör ju diamantborrar för att det är ett av världens hårdaste material?! Någon som vet hur detta fungerar?
    Diamanterna kan vara äkta men kanske inte av den bästa kvalitén!
    Sen finns det också "konstgjorda"diamanter och det är väldigt svårt att se skillnaden mellan riktiga och äkta om man inte använder sig av anvancerade analystekniker.
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Melike

asså det finns ju olika sorter av diamanter, det finns de som är riktiga och de som är syntetiskta som framställs på konstgjord väg, och som används mkt, riktiga diamanter kan inte bli mörka, men det kan syntetiska bli fast då måste de va riktigt kassa! kolla värdet som sagt och kolla om det är så mnga karat som du ville ha de i. är de inte det så anmäl!

• Gnista

Thalis: Aha! Men fortfarande är det knäppt om E använder sig av sunkstenar....(eller ännu värre falska)

• Melike
    Gnista skrev 2008-04-10 21:49:05 följande:
    Oj, blev ett kostigt svar. Alltså, jag kommer nog värderar stenarna! Men tror ni hon (Efva) kan gör så? Hon som är så stor och känd?
    asså bara för att man har ett namn och en fräck hemsida betyder det inte att man har bästa kvaliten.... så visst tror jag att hon kan göra så!
  • Gnista

Vad kostar diamant då? Alltså så man har nån koll? Jag har jättemånga hela vägen runt ringen, men väldigt små. Ca 40 st 2 mm.

Svar på tråden Diamantring med "döda" stenar?