• LeaveMeAlone

onyttigt med torkad frukt?

ok detta har gjort mig totalt förvirrad och måste få svar från någon som verkligen vet.

jag har för nästan 3 veckor sen nu slutat med godis. isället har jag dock försökt att bli duktigare på att äta färsk frukt men även köpt hem en hel del torkad fruk och nötter(neutrala cashews och valnötter tex).

nu fick jag höra av en kompis att torkad frukt inte alls är så nyttigt. att det skulel vara massa socker i. vadå!? tänker jag, fruktsocker måste det ju såklart vara i, men är det dåligt!? eller är det faktumet att man får i sig så mycket MER fruktsocker som är dåligt!? vad jag förstått så är det ganska mycket kalorier i torkad frukt, men mer än så vet jag inte. har försökt söka runt men itne fått någon bra bild av hur det egentligen är.

bantar inte eller så men försöker hålla lite koll på min kost nu och försöker komma igång med en ordentlig träning för att bli en super-milf till beach 2008!

• Svar på tråden onyttigt med torkad frukt?
  • mysrester

T.ex. torkad ananas och papaya och jordgubbar är rejält sötade, eller sas karamelliserade. Inte direkt nyttigt alltså.

• LeaveMeAlone

ja med tanke på att jag ser dig i typ varje avdelnign på FL så måste du ju vara en allvetare(litar blint på dig mao)!

förbaskat att just den godaste torkade frukten ska vara sötad. crap! har bara köpt just jordgubbar och papaya och sånt som finns bland naturgodiset en gång men iaf. inte konstigt man var sötsugen dagen efter :S

jag har iof mest käkat aprikoser vilket jag inte kunnat läsa mig till sötas på nåt vis.

• mysrester
    LeaveMeAlone skrev 2008-04-10 23:29:56 följande:
    ja med tanke på att jag ser dig i typ varje avdelnign på FL så måste du ju vara en allvetare(litar blint på dig mao)!
    Hahaha Mja, bara alla avdelningar på "allmänna ruybriker" dårå

Torkad aprikos, plommon, äpple och såna frukter är nog inte extra sötade, men just papayan och ananas och sånt är det!
  • LeaveMeAlone

ah, då är jag inte allt för illa ute iaf. dock så läste jag mig nyss till att det i vissa av dessa torkade frukter(aprikos tex) är andra onyttigheter för hälsan. är för trött för att komma ihåg exakt vad det stod men nåt som sprayas på för att hålla dom fräscha antar jag vilket skullev ara dåligt för kroppen på diverse olika sätt. men alla vet ju nuförtiden att socker är allt ont i världen så vad gör lite cancerframkallande spray :-P

• Dimitra
    LeaveMeAlone skrev 2008-04-10 23:34:56 följande:
     är för trött för att komma ihåg exakt vad det stod men nåt som sprayas på för att hålla dom fräscha antar jag vilket skullev ara dåligt för kroppen på diverse olika sätt.
    Om du väljer ekologisk tork frukt så slipper du sånt
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • Dimitra
    Dimitra skrev 2008-04-10 23:36:22 följande:
    Torkad frukt menar jag. "tork frukt" finns väl inte ens
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • LeaveMeAlone
    Dimitra skrev 2008-04-10 23:36:22 följande:
    jo jag vet..det är bara så surt att det i princip är omöjligt att vara nyttig med en liten plånbok. ska det passa min ekonomi så ska jag äta onyttig fet och söt mat, besprutade grönsaker osv osv. det är både billigt och lätt och gott att bli tjock! bah!
  • mysrester

Om du äter för mycket torkade plommon och aprikosa kommer du få rännskita.

• drömhus

Torkade (osötade frukter) är ju riktiga energibomber men nyttiga sådana. En näve nötter och några torkade fruktbitar tillsammans med mycket vatten är ju ett bra mellanmål, men inget du ska okynnesäta om du har något mål med tex vikten. Men det är ju bra mkt nyttigare än en snickers tex.

Svar på tråden onyttigt med torkad frukt?