• Majras

Hur stora elkostnader har ni med direktverkande el?

Hur ofta betalar ni er elräkning samt hur mycket brukar den ligga på?  Skriv gärna också hur stort hus ni har och hur många ni är i hushållet?

• Svar på tråden Hur stora elkostnader har ni med direktverkande el?
  • Lolagumman

vårt hus är ca 130 kvadrat. Det är byggt på 70 talet så isoleringen är väl inte den bästa. Vi förbrukar ca 20000 kilowatt timmar/år. vi bor 2 vuxna, en 1 åring och en hund...Har nu satt in en luftvärmepump så förhoppningsvis sjuker kostnaderna något nu

• Miss Lau

Vi har 155 kvm och förbrukar ca 16.000 kwh/år. Vårt hus har golvvärme och luftvärmepump och vi är två vuxna och tre barn.

• Joonas

235 kvm, 18 000 kwh/år, luft/luft värmepump, golvvärme (el) och braskamin. Nytt hus.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Marlene B

3000-3200 betalar vi i månaden och då kör vi med gamla 70-tals element. Normalt så eldar vi med ved i en kamin som har kanaler dragna till hela huset men veden är slut för tillfället. ed ved så ligger elkostnaden på runt 2000:-/månad.
    Ska snart byta ut elelementen till nya elelment, ska bli intressant och se hur mycket billigare det blir.

Kan tillägga att jag tycker att det är kallt om innetemperaturen ligger under 24 grader, inte konstigt om det då kanske blir lite dyrare.

• Joonas

Jo, det ska väl erkännas att även jag vill ha 23-24 grader inne... Generad

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Livetpålandet

Bor på 260 kvm, 3 personer med en elförbrukning på ca 4500:- per månad. Ca 30.000 kw per år. O då ska tilläggas att vi har ca 20 grader inomhus. Inkl värmepump. (undrar vad det kostat annars) :)

• Marlene B

Kan ju tillägga att jag kör två maskiner tvätt varje dag och diskmaskinen och torktumlaren körs en gång per dag så egentligen så är elkostnaden ganska rimlig.

• Zenobia

Vi ligger mellan 1200kr till 2000kr i månaden på el med alla avgifter. Cirka 12.000 kw om året blir det ungefär.
    VI har luftvärmepump och rätt så nya ellement.

• Aurora

enplanshus 104kvadrat,två vuxna å två barn,ligger på ungefär 13000kw per år...mellan 1000-2000 per månad.

• lolou

Intressant tråd. Vi har precis köpt hus med direktel. Tjänar man mycket på att sätta in luft-luftpump? Jag har hört talas om något som heter Nordenpanna eller Nordenpump som ska misnka kostnad med 50%. Någon som hört talas om detta?

• Miim

Två våningshus på 160 kvm (130 taxerad yta övrigt övervåning med låga snetak) har en förbrukning på ca 27 000 kwh men då har vi satt in en luft/luft pump. Innan hade förra ägaren en förbrukning på ca 32 000 kwh. Kostnaden för elen ligger på ca 2500 kr/mån och vi är två vuxna, en tvååring och en nyfödd..

• Zenobia

Våra kostnader har sänkts, det har vi märkt. Sen att värmen blivit mer över hela huset. Värmer man med ellement så värms det bara där. Men med luftvärmepump så cirkuleras det runt i hela huset.
    Man brukar rekomendera att sätta in en kamin smatidigt för dom två samarbetar bra. Kaminen värmer luften som luftvärmepumpen cirkulerar runt.

• Miss Lau

Vår luftvämepump satt här när vi flyttade in så hur mycket den påverkar elförbrukningen vet jag inte. Men vi tycker inte att det är speciellt bra och vi kommer garanterat inte sätta in någon om vi köper ett annat hus utan.

• malin7502

Direktverkande el med gamla element, radhus 140 kvm, fyra personer i hushållet har en årsförbrukning på 14 200 kWh...

Kostnaden varierar således lite med priserna, men det känns som en helt ok förbrukning...

• CarlHerman

Enplansvilla 130kvm, elkostnad nätavgift+förbrukning mm ca 2600kr/månad nu på vintern. Sjunker förhoppningsvis med minst en tusenlapp till sommaren. Har även braskamin som vi eldar i några ggr/vecka. De flesta element som vi använder är nya självreglerande. Kommer nog investera i en luftvärmepump inför nästa vinter.

• Marlene B

Tänk på att värmepumpar hörs ganska högt och att ni måste ha en relativt öppen planlösning för att kunna fördela värmen jämnt i huset.

• Marlene B

Skulle jag få välja så hade jag helst velat ha jord eller bergvärme. Helt klart bäst energibesparing.

Svar på tråden Hur stora elkostnader har ni med direktverkande el?