• Anonym (sofie)

Varför fastnar bajset i toan?

Jag har jätteproblem med att min avföring är så jobbig konsestens. Inte hård eller lös direkt,det kan variera, men alltid "klistrig". Bajset fastnar i hela botten på toan - jätteäckligt! Nån som vet vad det beror på att det blir så? Kan man äta nåt som gör det mer glatt och inte som deg med för lite mjöl och en liter karlssons klister i - typ?
    Verkar ju inte ha samband med om jag e lös eller hård. Jag äter en del fibrer som frön mm på morgonen för att hålla magen igång. Ska man äta mer frukt? Hjälper det med råa gröna grejer?? Nån som haft samma?

• Svar på tråden Varför fastnar bajset i toan?
  • MissXXX

Jag har tyvärr inget tips på hur du får bort "konstistensen", men jag brukar alltid lägga toapapper i toastolen före jag sätter mig, så fastnar de inget i iaf

• Anonym (sofie)

Ja, det funkar ju vid normal avföring, men inte nu. Jag lägger i massa papper men det räcker att bajset nuddar botten lite när man spolar så fastnar det direkt. Så det funkar inte!

MissXXX skrev 2008-04-11 08:16:58 följande:
    Jag har tyvärr inget tips på hur du får bort "konstistensen", men jag brukar alltid lägga toapapper i toastolen före jag sätter mig, så fastnar de inget i iaf
  • Anonym

Är du gravid? å käkar järntabletter?

• challe 1

Du kanske ska se över vad du äter?
    äter man tex för mycket fett (tror det är fett) så blir avföringen svår att spola ner för att den flyter. så kolla upp dina kostvanor. om du äter något "klibbigt".

• Anonym (sofie)

Ja så långt e jag med at jag förstår att "vad jag äter påverkar avföringen" :) Det är just därför jag skriver här, att se om nån vet VAD det kan vara i maten som gör avföringen sån....

Nej jag är inte gravid. Äter inte järntabletter (det blevmagen kass av håller med), äter inte mycket fett. Jag fattar inte!!

challe 1 skrev 2008-04-11 08:22:58 följande:

Du kanske ska se över vad du äter?äter man tex för mycket fett (tror det är fett) så blir avföringen svår att spola ner för att den flyter. så kolla upp dina kostvanor. om du äter något "klibbigt".
  • challe 1

hihi kanske ska äta mer fett då?

Anonym (sofie) skrev 2008-04-11 08:27:40 följande:

Ja så långt e jag med at jag förstår att "vad jag äter påverkar avföringen" :) Det är just därför jag skriver här, att se om nån vet VAD det kan vara i maten som gör avföringen sån....Nej jag är inte gravid. Äter inte järntabletter (det blevmagen kass av håller med), äter inte mycket fett. Jag fattar inte!!challe 1 skrev 2008-04-11 08:22:58 följande:
  • Jessie74

Min son har sånt bajs och hans läkare säger att det beror på att det legat i magen länge. Det luktar också väldigt speciellt, lite surt nästan. Gå till läkaren är mitt tips. Kanske bör man ta prover så att du inte är överkänslig mot gluten eller mjölk.

• Anonym (sofie)

Okej, intressant...då kanske det legat i magen för länge som sagt. Jag har redan testat gluten o mjölk och har varit hos läkarn för magen, har nån form av IBS. Men det har varit för gaser o dia´rré mm.
    Men då kanske man ska vråläta morötter så man får fart på magen ännu mer? "Brödfibrer" verkar ju bara göra det sörjigt.
    JAg ska testa ännu mer fibrer...konstigt ändå för nu går jag på toa dagligen så man tycker inte det kan ha legat där för länge. Men iofs, ett tag var jag på toa 2 ggr/dag när jag hade riktig fart på magen, så man kanske ska ha ut mer per dag om det inte ska ligga o "jäsa"....

Jessie74 skrev 2008-04-11 08:33:22 följande:
    Min son har sånt bajs och hans läkare säger att det beror på att det legat i magen länge. Det luktar också väldigt speciellt, lite surt nästan. Gå till läkaren är mitt tips. Kanske bör man ta prover så att du inte är överkänslig mot gluten eller mjölk.
  • Eisa

Har sett detta fenomen hos några av mina diabetespatienter.

• Vroooooom
    Anonym (sofie) skrev 2008-04-11 08:38:18 följande:
    Okej, intressant...då kanske det legat i magen för länge som sagt. Jag har redan testat gluten o mjölk och har varit hos läkarn för magen, har nån form av IBS. Men det har varit för gaser o dia´rré mm. Men då kanske man ska vråläta morötter så man får fart på magen ännu mer? "Brödfibrer" verkar ju bara göra det sörjigt.JAg ska testa ännu mer fibrer...konstigt ändå för nu går jag på toa dagligen så man tycker inte det kan ha legat där för länge. Men iofs, ett tag var jag på toa 2 ggr/dag när jag hade riktig fart på magen, så man kanske ska ha ut mer per dag om det inte ska ligga o "jäsa"....
    Du kanske äter för mycket fibrer?
    Många med IBS ska inte äta för mycket fibrer, det är helt enkelt inte "bra" för tarmarna.
    Jag har själv IBS och får liknande avföring som dig när jag ätit för mycket fibrer och kanske till och med druckit för lite.
  • kobra

då går du och köper physsalium frön nu, även ´kallat loppfrö..
    efter några dagar så fastnar inget bajs i toan kan jag lova..

• Anonym (sofie)

Hm, jag har såna frön hemma! Men jag tyckte de var så äckliga att jag kör med linfrön istället. Men ska jag prova de där loppfröna då istället? HUr mycket ska jag ta? Lägga i fil eller dricker du sörjan rakt av i vatten?

kobra skrev 2008-04-11 08:42:34 följande:
    då går du och köper physsalium frön nu, även ´kallat loppfrö..efter några dagar så fastnar inget bajs i toan kan jag lova..
  • kobra

tar bara i vatten..bara att tänka på annat å svälja

• Anonym (klisterbaj)

Låter som om du får i dig för mycket deg helt enkelt. Skippa bröd och mjöl en vecka och se om det blir bättre. Ät så mycket fibrer du kan trycka i dig samtidigt, linfrön på filen, råkostsallader med solrosfrön, pumpakärnor, lök och ruccolasallad i biffarna. Skippa potatis, ris och pasta, och ät grönt till proteinet istället.

det löste bajset för mig.

• Anonym (sofie)

FAN va jobbigt! Jag kan nog inte sadla om helt när det gäller kosten...men jag kan ju försöka lite. Så istället för musli till frukost borde jag äta en tallrik rivna morötter? Åååå
    Men jag måst eju kunna äta pasta mm, kolhydrater...måste bero på nåt annat, jag har ju ätit mjöl i alla tider. Men tror du inte det räcket att lägga till lite mer frukt o grönt bara?

Anonym (klisterbaj) skrev 2008-04-11 12:34:40 följande:

Låter som om du får i dig för mycket deg helt enkelt. Skippa bröd och mjöl en vecka och se om det blir bättre. Ät så mycket fibrer du kan trycka i dig samtidigt, linfrön på filen, råkostsallader med solrosfrön, pumpakärnor, lök och ruccolasallad i biffarna. Skippa potatis, ris och pasta, och ät grönt till proteinet istället.det löste bajset för mig.
  • Anonym (klisterbaj)

Du kan ju prova en vecka och se om det går över, gör det inte det kan du ju bara fortsätta med din vanliga kost. Jag har också ätit mjöl i alla tider (är runt 30), men detta hjälpte mig iallafall.

Prova en vecka, schyssta då!

• Anonym (sofie)

Ja, jag får prova att dra ner på det, vill inte utesluta det helt.

Anonym (klisterbaj) skrev 2008-04-12 09:41:55 följande:

Du kan ju prova en vecka och se om det går över, gör det inte det kan du ju bara fortsätta med din vanliga kost. Jag har också ätit mjöl i alla tider (är runt 30), men detta hjälpte mig iallafall.Prova en vecka, schyssta då!
  • Anonym (Spola)
    Anonym (sofie) skrev 2008-04-11 08:12:46 följande:

Jag har jätteproblem med att min avföring är så jobbig konsestens. Inte hård eller lös direkt,det kan variera, men alltid "klistrig". Bajset fastnar i hela botten på toan - jätteäckligt! Nån som vet vad det beror på att det blir så? Kan man äta nåt som gör det mer glatt och inte som deg med för lite mjöl och en liter karlssons klister i - typ?

Verkar ju inte ha samband med om jag e lös eller hård. Jag äter en del fibrer som frön mm på morgonen för att hålla magen igång. Ska man äta mer frukt? Hjälper det med råa gröna grejer?? Nån som haft samma?

Du använder för mycket papper kanske
Svar på tråden Varför fastnar bajset i toan?