• Totoro

Bra eller dåligt att ta över föräldrars hus?

Är det några här som har erfarenhet av att "ta över" ett hus från sina/partnerns föräldrar?

Vi bor just nu i ett ganska litet hus och har funderat lite på att flytta/bygga ut.

Nu har makens föräldrar frågat lite försiktigt om vi kan tänka oss att ta över deras hus.
    Rent spontant tänkte jag "Absolut inte!!" men nu när vi har tänkt lite (och räknat lite...) så känns det inte lika fel.

Deras hus är ca 100 kvm större, i jättefint skick och ligger i ungefär samma område som vårt. Det är inte det som är problemet, utan mer den känslomässiga biten.
    Svärmor har sagt att de absolut inte kommer att lägga sig i vad vi gör med huset, men det vete tusan om de verkligen kan när det väl kommer till kritan...
    Maken kommer dessutom att flytta tillbaks till föräldrahemmet, hur kul kan det vara?

Finns det några här som kan berätta hur det är och/eller komma med goda råd?
    Det är vä

• Svar på tråden Bra eller dåligt att ta över föräldrars hus?
  • Marco och Mathias mamma

Jag och min exman köpte hans pappas hus och från början så diskuterade/tänkte han lite knäppt... När jag skulle fixa i köket med skåp och lådor så kom det ofta: nej så där hade inte vi det ska va si eller så... då svarade jag att nu är det inte ni som bor här utan vi... Sen så vande han sig av med de dumheterna och då funkade det bra. Svärfar la sig aldrig i hur vi gjorde, inte svägerskan heller.
    Men om din man har syskon som kan lägga sig i mycket så kan det nog vara svårt, jag vet par som tagit över föräldrahem och då har syskonen kommit och haft åsikter och betett sig som att de fortfarande hade något att säga till om och att som om de fortfarande bodde där...

• Totoro

bonusmorsa:
    Tack för svar!
    Nej, mannen är som tur är (i det här fallet) enda barnet så vi kommer inte behöva tampas med fler än svärisarna. Skönt att höra att det gick över efter ett tag :)

• Marlene B

Vi har köpt huset av sambons föräldrar, fungerar utmärkt och vi får göra vad vi vill utan att de lägger sig i. Annat var det när vi hyrde, då lades det i för ofta.

Allt fungerar kanon.

• Tjoflöjt

Jag skulle akta mig för att göra husaffärer med släkt eller vänner. Även om det funkar bra nu, kommer detta säkert att dyka upp om man en dag blir oense om något. Och jag skulle inte ens vilja riskera att svärföräldrarna börjar ha åsikter om renoveringen...

• mooogn

Vi har fått frågan att överta svärmors hus (inte makens barndomshem) när de blir för gamla. Jag blev jätteglad! Dock är det de som har byggt det mesta av det så det kanske är känsligt om man skulle vilja göra om någonting.

Jag blev bara glad över att vi iaf, även om vi är över 50, kommer att få köpa ett hus "hemma" så att jag slipper leva här uppe i Sthlm som gammal också...

...nu har vi försökt i tre år...
  • Waomi

Det skulle jag absolut rekommendera. För det första så kommer ni säkert betydligt billigare undan än att köpa av någon annan.. för det andra så vet ni vad huset "varit med om", ev. fuktskador etc..

Min kusin har tagit över sina föräldrars hus tillsammans med sin man och nu senare har dom bytt med samma föräldrar igen och tagit över "gården"

Det finns två övriga syskon i familjen och sedan "släktgården" togs över så har ännu fler personer "kunnat tycka".. men det har Aldrig varit några problem!

Eftersom dom själva dessutom tagit upp frågan så har dom säkerligen både tänkt och pratat igenom det här noga.

• xiayo

varning!

funkade ej så bra för oss...
    vi flyttade till min mans föräldrahem.Jag har aldrig riktigt känt det som mitt hus.
    Går ej att renovera som man vill m.m.
    Vilket har nu lett oss till att jag vill flytta men ej min man...

= stora problem!!

men det Kan ju funka för andra, men TÄNK noga innan.Det gjorde ej jag..

• trent

Har fungerat smärtfritt för mina kompisar.

Ett tips: tala med (svär)föräldrarna om hur de ställer sig till förändringar osv INNAN ni tar beslut att flytta in. Om ni har en bra, öppen relation borde det inte vara några problem. Sedan drar de sig nog för att komma med anmärkningar, även om det av förklarliga skäl kan kännas konstigt för dem att något som de skapat tas bort och förändras.

Och tala båda med dem, så att alla parter är införstådda med vad som gäller.

• Fru LB

Vi har bott i min mans föräldrahem (som vi köpte av hans pappa) i drygt ett år nu. Jag tycker det var en smidig lösning när man slapp budgivningar och så. Svärfar kan tycka till om renoveringar ibland men han vet att det är vårat hus och vi gör som vi vill, dessutom kommer han gjärna hit och hjälper till med hus och trädgård. Enda problemet vi haft är att få ut alla syskon och föräldrars gamla saker från källare och vind, men då vi bara är två än så länge har vi inte direkt behövt de utrymmena. Ju mer vi renoverar destomer känns det som vårat.

• Totoro

Tack för alla svar!
    Det verkar som om det är 50% chans att lyckas/misslyckas ;)

Det vore ju såklart en bra affär ekonomiskt, särskilt som husen där vi bor är hutlöst dyra.
    Men, som sagt, inte till vilket pris som helst, vi vill ju känna att det är vårt hus ändå.

Jätteintressant i vilket fall att läsa om hur det kan gå!!!
    Skriv gärna mer, så får jag mer att fundera på innan vi bestämmer oss!

Svar på tråden Bra eller dåligt att ta över föräldrars hus?