• que

Kan jag ge ögondroppar?

Jag har en son på snart 2år som fått ögoninflammation,Nu är de så att jag hade en tub hemma med ögon/örondroppar till storebror 4år som han hade för öronen fast jag hade två tuber och nu för nån vecka sen när han hade ögoninflammation så droppa jag i dropparna en gång sen vart han bra.(terracortril) tror ni jag vågar droppa i 2åringens ögon??

tacksam för svar

• Svar på tråden Kan jag ge ögondroppar?
  • wickan82

hejsan.. är du säker  på att han har fått ögoninf? dom säger ju att man inte ska ge pencelin utan doktorn tillåtelse.. men du kan ju ringa till bvc å rådfråga eller sjukvrådsupplysningen 1177. men min åsikt är att det är nog ingen fara om han verkligen har det. så kan du nog använda samma. för ögoninf som ögoninf, det botas ju på samma sätt. kram

• Roslagen123

I första hand brukar man göra rent med ögonvattten (koksaltlösning). Dränk en bommuls-pads i rikligt m ögonvatten (vanligt ljumet vatten om du inte har ögonvatten) och stryk EN gång utifrån kanten på ögat in mot näsan. Släng därefter bommullen och ta en ny, upprepa tills ögat är rent. Gör ofta. Så i första hand skulle jag se till att skölja rent ögat ordentligt. Oftast räcker det. Sedan finns en salva man kan ha till ögonen. Ring till sjukvårdsupplysningen innan du använder Terracortrilen för du vill ju inte riskera ditt barns syn!

• que

tack för svar.var in med 4åringen på akuten för han fick öroninflammation dagen efter vi droppat i ögat så då sa jag att jaggjort de.jaha sa läkarn och då blev de bra?? ja sa jag.

då när jag ringde sjuvårdsrådgivningen så sa hon att man inte brukar göra så på egenhand förrens efter 7dagar!

men de känns som eftersom jag vet att de hjälpte så bra..att jag vill ta bort de från 2åringen oxå men som sagt är ju rädd om synen den vill man inte leka med..
    tvättar med ljummet vatten..

Svar på tråden Kan jag ge ögondroppar?