Maxdos dexofen och alvedon?
Vad är det för maxdos/dygn på alvedon och dexofen? Hittar inte på fass....
Vad är det för maxdos/dygn på alvedon och dexofen? Hittar inte på fass....
jag äter det just nu pga av operation och jag får ta max 8 st 50 mg dexofentabletter på ett dygn tillsammans med max 8 st 500 mg alvedontabletter på ett dygn...
Men du borde väl fått ordination av din läkare...?
Så vad sade läkaren när han skrev ut medicinen? Vad står det på förp om doseringsanvisning?
Jag har precis som anonym(...) Maxdos 8 stycken Dexofen 50mg, per dygn tillsammans med max 8 st 500mg alvedon på ett dygn...
Dosering
Doseringen ska individualiseras med hänsyn taget till: ålder,
lever- och njurfunktion, smärtans natur och svårighetsgrad, vikt samt annan samtidig behandling.
Normal initialdos är 1 tablett 100 mg var 12:e timme. Dosen kan sedan ökas till 1 tablett 100 mg var 8:e timme och som högst till maxdosen 1 tablett 100 mg var 6:e timme, det vill säga 1 tablett 100 mg 4 gånger per dygn.
Riskpatienter (äldre patienter och vid nedsatt lever- eller njurfunktion):
Normal initialdos är 1 tablett 50 mg var 12:e timme. Dosen kan sedan ökas till 1 tablett 50 mg var 8:e timme och som högst till maxdosen 1 tablett 50 mg var 6:e timme, det vill säga 1 tablett 50 mg 4 gånger per dygn.
Rekommenderad dos bör ej överskridas eftersom risken för biverkningar ökar medan den analgetiska effekten endast påverkas obetydligt.
Patienten bör följas upp regelbundet avseende den smärtstillande effekten och dosjustering kan då bli aktuellt.
Dexofen ska inte användas till barn och ungdomar under 18 år. Se Kontraindikationer.
Viktig ändringVarningar och försiktighet
Försiktighet vid nedsatt njur- eller leverfunktion.
Patienter med något av följande sällsynta ärftliga tillstånd bör inte använda detta läkemedel: galaktosintolerans, total laktasbrist eller glukosgalaktasmalabsorption.
Informationen tagen ur fass för förskrivare
Tack för svar!"
Jag ska ta 100-200mg dexofen/dag. Men nu har jag så ont så jag undrar om jag kunde ta en dos till idag.
Vill bara veta om jag överdoserar då.
Hej
Om dexofen inte smärtstillar dig bör du uppsöka läkaren igen