• fantasy

*den diagnosen fick min häst idag, två bitar.

den diagnosen fick min häst idag, två bitar.
    Det går inte riktigt att se med säkerhet varifrån bitarna kommer, och knäet ser fint ut i övrigt.

men nu är jag livrädd på att detta kommer att påverka min häst i framtiden.
    Hur god prognos är det??

till råga på allt så får jag stå kalaset själv.. Vet ni hur mycket det kostar att op ut lösa benbitar ur ett knä?

hästen är ohalt, två år. uppvisar inget annat symptom än en svullnad på bakknäet.

snälla lugna mig..

• Svar på tråden *den diagnosen fick min häst idag, två bitar.
  • jojjo113

Ska de ta bort benbitarna? Är hästen påverkad på något sätt?

• fantasy

ja benbitarna skall opereras ut och nej, förutom en svullnad(galla) så påvisar inte hästen någon påverkan..

• jojjo113

Din häst kan ju bli helt återställd ifrån det! Har haft hand om flera hästar som fungerat normal och tävlat efter operationerna.

Kostnade kan ju tyvärr bli jäkligt hög! Var i landet bor du? Skiljer väl sig lite beroende på var man ska göra det...

Har du ingen försäkring alls?

• giz

dom vill väll ta ut dom nu innan benbitarna påverkar hästen och av den anledningen kanse kommer bli avlivad (alltså om dom sitter kvar för länge)

du borde ha fått ett kostnadsförslag av vetrinären.

du borde oxå ha fått prognosen för din häst av vetrinären.

allt beror på vart benen sitter, men om man tar dom nu igod tid innan dom börjar skava sönder benet innifrån så borde han bli ok och kunna göra det han ska.

har du ingen försäkring? har faktiskt för mej att hästar är ganska dyra att operera.

• fantasy

Han är försäkrad i if, men dels så sa veterinären att dessa benbitar hade han haft i ca ett år, och sen sa även vet att försäkringen brukar ej täcka om hästen inte är halt (!?) sen så tecknade jag denna försäkring för ca tre månader sedan så om dom hänvisar det längre bak i tiden så gäller ju ändå inte försäkringen *suck*

Jag har inte fått något kostnadsförslag, utan jag frågade vad det skulle gå på utan försäkring och dom svarade då att ca10000-15000 kr dom visste ej säkert.
    Sen så måste dom antingen ta upp en vet nerifrån för veterinärerna här(i umeå ATG) kunde visst inte utföra denna op själva.. ?

Sen så ligger benbitarna av bilden att tyda på framsidan av knäet(av vad jag kunde bedömma av bilderna i alla fall).

• fantasy

en annan sak, kan man häva detta köp? visst finns det en köpelag som gäller?
    Jag köpte honom för ca tre månader sedan.. Vi har ett vanligt köpekontrakt av lars deckeman.

inte för att jag har tänkt göra det, men jag vill veta vad jag har för val..

• jojjo113

Om du köpte honom för tre månader sedan och det kan bevisas att benbitarna funnits där innan, så kan du häva köpet...

Gjorde ni en besiktning innan köpet?

• Supergirl

De kan dels häva köpet om du kan bevisa att benbitarna fanns där innan köpet. Enligt köpelagenkan du häva köptet upp till 3 år efter att du köpt hästen.

Jag har operterat bort en lös benbit på min hästs has, hon hade fått en spark så det var ett stort köttigt såg som de behövde sy igen samt att hon var helt halt. När såget väl läkt röntgades hon och då såg de två benbitar, en hade absorberats bort när vi väl skulle op och den andra var pytteliten. Hon hade inga besvär av dem emn om man låter de ligga kvar kan de förförflytta sig och sedan ge hälta och förslitningar. Vi behövde bara betala endel av kostnaden, de som inte försäkringen täcker.

Kan tillägga att min häst är frisk idag och har inga men av sparken el operationen, fick tyvärr ett litet skönhetsfel bara. Hon går nu som tävlingshäst och fungerar bra..

Lycka till!

• Calin

jag var med på en sådan op på en travhäst faktiskt, hade praktik på ATG och det var fanimej en liten benbit som kan göra så stor skada o smärta...

Svar på tråden *den diagnosen fick min häst idag, två bitar.