• Tinygirl

Någon som har erfarenhet av Artros hos Hund?

Har tagit "över"en irländsk varghund"Tyvärr har hon Artros,men vad jag kan se lider hon inget av det.Inte speciellt stel i lederna.
    Ni som har hund med Artros ger ni Glukosamin?Kan ni rekomendera något ställe att köpa sånt på,finns det billigare.Vet att det finns även till hästar,kan man ge samma till hund?
    Alla svar mottages tacksamt!:)

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Artros hos Hund?
  • Zoolie

Min golden hade de, han klarade sig länge utan medicin, men desto äldre han blev ju sämre blir de. Han fick átrostabletter plus metacam vi längre promenader.

som sagt atrostabletterna o metacamen e ju väldigt dyrt, vet inte om de finns någon billigare variant, hör med veterinären.

• Rottis77

Har ni varit och kollat detta hos veterinär?? Är hon röntgad? Det finns ju olika varianter av artroser, lindriga och kraftiga. Det finns ju olika ledfoder med fettsyror och glukosaminer i. Men självklart kan du ju ge detta till ett vanligt foder. Jag har själv en hund med ledproblem och jag har Hill´s j/d + att jag ger glukosaminer och extra kallpressad linfröolja + att hon får smärtstillande och detta fungerar jätte bra på henne.

• Åsa08

Hej! Har en labbe på 3 som gjort en TPLO op i sitt ena bakben och han har fått atros oxå. Vi skulle köpa glucosamin på apoteket och då sa hon att åk till Granngården och köp det som är för hästar, biligare och lika bra. Sagt och gjort vi köpte BioGlucomin och det enda är att man själv får räkna ut hur mycket hunden ska ha. Han svara bra på det så jag tycker att du ska åka och köpa det. Lycka till!

• majjssan

Min hane har detta bak i höften.Han har stått på smärtstillande med antiflamtoriskt.Nu har vi varit utan detta i en månad och ger Glukosamin i pulver som vi köper på hundaffären.Det finns också foder som har detta ämne i sig.Vet rekomenderar inte att man byter foder.
    Vi har gått till Vetrinär för massage och hundsim vilket har mjukat upp våran hund jättebra.Han har även ett Backontrack täcke som jag kan varmt rekomendera.Täcket ökar blodcirkulationen och det gör att hunden slappnar av och att smärtan minskar.
    Ibörjan hade våran hund så ont att han pep när han skulle resa sig från liggande ställning.Idag hoppar och leker han som en lite valp vilket betyder att det vi gjort har fungerat bra på honom.

• Tinygirl

HD grad C
    artros, måttlig utbredning (2)

Detta är vad jag vet,har nyss fått hunden hon är 5år.
    Som det är nu märks det inte förutom att hon är lite stel i höften när hon reser sig.Men hon verkar inte ha ont av något.Men tänkte börja med Glukosamin.Förra ägaren gav henne inte det men jag tänkte börja nu iaf.
    Tack för alla svar!

• Viskans

Glukosamin fungerar inte förebyggande, så om hunden inte är stel som det är så är det ganska onödigt att ge det, dels är det dyrt, dels kan det ge biverkningnar.

Det jag skulle tänka på med en artros och hd-hund är att hålla den vältränad, starka muskler hjälper till att hålla hunden smärtfri.

• Minoria

Min hund har artros i höfterna och hon går på antiinflammatoriskt, samt att hon simmar på rehabsim en gång i veckan under höst-vinter-vår (på somrarna simmar hon ute istället). och just simningen har gjort henne sanslöst mycket bättre! Skrattande Som Viskans skrev; det är viktigt att hunden har starka muskler, och för att underlätta för dem att bygga upp musklerna, så är just simning suveränt eftersom det inte belastar på samma sätt som annan träning.

Jag testade även glucosamin till henne, men det gjorde tyvärr ingen större skillnad, trots att jag höll på med det ett par år..

• Rottis77
    Viskans skrev 2008-04-12 10:35:32 följande:
    Glukosamin fungerar inte förebyggande, så om hunden inte är stel som det är så är det ganska onödigt att ge det, dels är det dyrt, dels kan det ge biverkningnar. Det jag skulle tänka på med en artros och hd-hund är att hålla den vältränad, starka muskler hjälper till att hålla hunden smärtfri.
    Glukosamin är inte alls onödigt att ge! Det gör inte hunden fri från sina artroser, men det underlättar en del för hunden, det smörjer, skyddar och bygger upp leden.

Vad är det för biverkningar på detta, har aldrig hört talas om biverkningar och då jobbar jag som djursjukvårdare sen mer än 8 år tillbaka.

Jag ger min hund glukosaminer och jag märker rätt stor skillnad från när hon inte får det, visst det är dyrt, MEN hjälper det min hund ja, då står jag ut med det.

Sen är det säkert många det inte hjälper på , men testar man det inte vet man ju inte.

Sen är det ju som du säger JÄTTE viktigt att hålla hunden small och välmusklad.
  • Viskans
    Rottis77 skrev 2008-04-12 12:41:23 följande:
    Glukosamin är inte alls onödigt att ge! Det gör inte hunden fri från sina artroser, men det underlättar en del för hunden, det smörjer, skyddar och bygger upp leden. Vad är det för biverkningar på detta, har aldrig hört talas om biverkningar och då jobbar jag som djursjukvårdare sen mer än 8 år tillbaka.Jag ger min hund glukosaminer och jag märker rätt stor skillnad från när hon inte får det, visst det är dyrt, MEN hjälper det min hund ja, då står jag ut med det.Sen är det säkert många det inte hjälper på , men testar man det inte vet man ju inte.Sen är det ju som du säger JÄTTE viktigt att hålla hunden small och välmusklad.
    Som sagt, glukosamin är ju inte förebyggande, så det är onödigt att ge en hund som inte har problem. Därmed inte sagt att det är onödigt om hunden faktiskt är stel, mina föräldrars båda tervhanar äter glukosamin och är betydligt smidigare med än utan.

Citerat från veterinär:
    "Glukosamin ökar blödningsrisken (precis som de allra flesta antiinflammatoriska
    preparat). Det gör att man skall sätta ut det två veckor före en planerad
    operation tex. En överdosering av glukosamin, endera själv, eller i kombination
    med andra antiinflammatoriska mediciner kan orsaka spontana blödningar, eller
    ökad blödningstendens.

Glukosamin kan dessutom orsaka diarré och kräkningar och risken ökar med
    stigande dos.

Det finns ingen anledning att ge glukosamin till en frisk hund.
    Dels är det alltså inte helt biverkningsfritt - dels har det ingen förebyggande
    effekt! Det kostar bara pengar då."
  • iii

Det fungerar inte att ge en hund glukosamin förebyggande om hunden inte har artros, men om hunden har konstaterad artros (även om den inte lider av det än) så kan ju glukosaminet göra att hunden klarar sig längre utan besvärande smärtor och stelhet. Men jag räknar visserligen inte det som förebyggande i det fallet heller, eftersom det är atrosen man behandlar och den finns där även om hunden inte har problem.

Tänk även på att inte belasta lederna i onödan. Ingen hård motion på hårt underlag, inga trappor osv. Simma är ett bra sätt att bygga muskler skonsamt.

• Rottis77
    Viskans skrev 2008-04-12 13:15:42 följande:
    Som sagt, glukosamin är ju inte förebyggande, så det är onödigt att ge en hund som inte har problem. Därmed inte sagt att det är onödigt om hunden faktiskt är stel, mina föräldrars båda tervhanar äter glukosamin och är betydligt smidigare med än utan. Citerat från veterinär: "Glukosamin ökar blödningsrisken (precis som de allra flesta antiinflammatoriskapreparat). Det gör att man skall sätta ut det två veckor före en planeradoperation tex. En överdosering av glukosamin, endera själv, eller i kombinationmed andra antiinflammatoriska mediciner kan orsaka spontana blödningar, ellerökad blödningstendens.Glukosamin kan dessutom orsaka diarré och kräkningar och risken ökar medstigande dos.Det finns ingen anledning att ge glukosamin till en frisk hund.Dels är det alltså inte helt biverkningsfritt - dels har det ingen förebyggandeeffekt! Det kostar bara pengar då."
    Jo, men nu vet vi ju att hunden faktiskt har artros, då är det ju inte i förebygande syft utan för att underlätta det lite för hunden och då är det inte onödigt.

Vi sätter aldrig ut antiinflammatoriska preparat innan op, man använder ju dessutom tex Rimadyl och Metacam, som båda är antiinflammatoriska perparat, som smärtlindring i samband med op.
  • suset

våran Svarta terrier har det... rätt jobbigt för honom stackarn

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Artros hos Hund?