• Anonym

Vill komma i kontakt med mammor som förlorat vårdnaden om sitt (sina) barn pga dålig vårdnadsutredning i familjerätten

Är mitt i en jobbig vårdnadstvist om min dotter och ska till huvudförhandling inom kort. Familjerätten förordar pappan som ensam vårdnadshavare pga bristande kommunikation mellan föräldrar. Det gör dom efter två träffar med mig och två med pappan där pappan lyckades bättre med att charma tanterna från socialen.
    Finns det någon som har varit i liknande situation?
    Råd någon? Förlorar jag vårdnaden så VET jag att jag inte får träffa min dotter men det är inget jag kan bevisa.
    Ps. dottern (3.5 år) bor just nu med mig och har gjort det hela tiden sedan separationen. Hon träffar sin pappa varannan helg.

• Svar på tråden Vill komma i kontakt med mammor som förlorat vårdnaden om sitt (sina) barn pga dålig vårdnadsutredning i familjerätten
  • Anonym (Fråga)

Vad beror den bristande kommunikationen på? och på vilket vis blir den ett problem?

• Anonym

Vi har ingen kontakt med varandra och kommer inte att ha det i fortsättningen heller. Vi kommer inte överens.

• Anonym (Fråga)

Finns det ingen chans med en sk medlare som kan hjälpa er med kommunikationen? Det är vanligtvis ngt familjerätten föreslår när kommunikationen inte fungerar.

• Lyckogrisen

Socialtjänsten brukar se till vilken förälder som mest troligt kommer underlätta umgänget för barnet med föräldern som inte har vårdnad.

Även om du skulle förlora vårdnaden så har barnet rätt till umgänge med dig. Det umgänget skulle i princip kunna bli varannan vecka, eller närapå.
    Umgänge har eg. inte med vårdnaden att göra.
    Det är barnets rätt!

Det som är viktigt är att ni gör upp ett umgängesavtal och vidimerar det i tingsrätten så det blir juridiskt giltligt.
    Då kan man även begära ett vitesförläggande om föräldern med vårdnaden försöker sabotera umgänget och bryter mot umgängesavtalet.
    Det blir alltså böter om man nekar barnet sin rätt till umgänge.

Om du inte redan har en advokat inkoppplad så är det dags att du skaffar det.

• helsingborg42

Håller med "lyckogrisen"

Sen är "vi kommer inte överens" inte en anledning att inte ha kontakt.
    Ni har ett barn tillsammans och därför har ni som föräldrar SKYLDIGHETER gent emot barnet.
    Att TR skulle flytta ett boende därför ni inte kommer överens, det tror jag inte kommer hända, där skall mera än så till att ändra boendeförälder.

Så försök hitta vägar till en överenskommelse, för ert barns skuld

• Anonym (Fråga)

Det är kanske dags att komma överens för barnets skull, istället för att blanda in advokater. Kan iaf jag tycka, eftersom det bara är barnet som kommer lida av familjerätten och stämningar hit & dit....

• Anonym

Anonym (fråga) - nej det finns ingen möjlighet till det varken från min sida eller från pappans sida.

Lyckogrisen - Advokat finns. Familjerätten har bedömt att pappan är den som kommer att underlätta umgänget och att jag kommer att försvåra. Det beror tyvärr på att han var smart då han träffade familjerättens representanter och jag var ärlig. Detta stämmer inte men är svårt att bevisa...

• Anonym (delad)

Om ni redan har delad vårdand så ska det inte göra någon skilnad då ska dotteren bo varanan vecka hos dig...
    så säger lagen i alla fall om deladvårnad...
    just nu har jag min son plaserad hos sina farföräldrar pga av socialamyndeheterna. och endligt lagen så ska dom gära en nybedöming efter 6månader så efter det kan det vara så att dom tycker att hon ska bo helt hos dig....

• Anonym

Håller med att det bästa är att försöka komma överens men i det här fallet är det inte möjligt. Tyvärr.

• Anonym (mor)

Anonym (delad) skrev 2008-04-11 13:42:13 följande:

Om ni redan har delad vårdand så ska det inte göra någon skilnad då ska dotteren bo varanan vecka hos dig... så säger lagen i alla fall om deladvårnad...just nu har jag min son plaserad hos sina farföräldrar pga av socialamyndeheterna. och endligt lagen så ska dom gära en nybedöming efter 6månader så efter det kan det vara så att dom tycker att hon ska bo helt hos dig....
    Ne, vad surrar du om? Vårdnaden har inget med umgänget överhuvudtaget att göra. Man kan ha enskild vårdnad och ändå ha varannan veckas boende. Man kan ha gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Man kan oxå ha gemensam vårdnad och bara umgänge varannan helg.
Svar på tråden Vill komma i kontakt med mammor som förlorat vårdnaden om sitt (sina) barn pga dålig vårdnadsutredning i familjerätten