• Geshia

Vad är skillnaden på NAN 1 och NAN 2?

som frågan lyder.. Vad är skillnaden på NAN 1 och NAN 2?

(¯`♥.¸♥ Mamma till Robin 990625 och Liam 071116 ♥¸ .♥´¯)
  • Svar på tråden Vad är skillnaden på NAN 1 och NAN 2?
  • Legolina

Jag tror att det är olika hur lättsmälta de är för en bebismage. Kanske är också mängden av näringsämnen/vitaminer olika (av samma anledning).

1:an är för de minsta såklart.

Även semper har 1 & 2.

• Geshia
    Legolina skrev 2008-04-11 14:27:42 följande:
    Jag tror att det är olika hur lättsmälta de är för en bebismage. Kanske är också mängden av näringsämnen/vitaminer olika (av samma anledning).1:an är för de minsta såklart.Även semper har 1 & 2.
    men man skulle kunna använda NAN 1 istället för NAN 2 till en 5 månaders även fast NAN 1 är för dom minsta? alltså det är samma innehåll och så? fast NAN 1 är lättsmältare?

När min son va mindre så köpte vi både NAN 1 och semper 1 i förebyggande syfte (han äter bröstmjölk, men ska sluta ge det) men om jag tänkt rätt så borde han ha 2:an nu om man går efter månader?

Hur länge håller sig oöppnad förpackning? (iofs kan jag gå och titta själv hehe)
  • Rebecka75

Jag har för mig att det var nån här inne som sa att det enda som skiljer Nan 1 o 2 är faktiskt järninnehållet.

• Snossan

Järnet, små bebbar behöver det inte för dom har järn reserv. Annars är det lika.

• buffybus

NAN 2 tar dem från 4 månader!!! så du kan inte ha 1:an för då blir han nog inte mätt o får inte dem ämnen han behöver kanske..

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Snossan

Visst kan du använada upp det, är det pulver kan du blanda gjorde vi.

• Geshia
    Snossan skrev 2008-04-11 15:14:23 följande:
    oki Glad japp de är pulver
  • Geshia
    Snossan skrev 2008-04-11 15:14:23 följande:
    så du blanda 1.an och 2.an då eller? har 2:an hemma med då vi köpte de med i förebyggande syfte.. har inte slutat än med bröstmjölk men kommer göra  de.
  • God Is A Girl

NAN2 kan man dessutom ha enda från start om man inte ammar alls.
    Det enda skillnaden är som sagt järninnehållet.

• Snossan
    Geshia skrev 2008-04-11 15:49:07 följande:
    så du blanda 1.an och 2.an då eller? har 2:an hemma med då vi köpte de med i förebyggande syfte.. har inte slutat än med bröstmjölk men kommer göra  de.
    Japp, hällde upp i en bunke för det är lättare att hålla på med än den förbannade påsen i förpackningen som man ska bråka med även nattetid

Så tar du bara 50/50 tills 1:an är slut. Gjorde jag bägge gångerna så hinner magen vänja sig lite med järnet för dom kan bli lite hårda i magen av det.
  • Geshia
    Snossan skrev 2008-04-11 16:08:19 följande:
    Japp, hällde upp i en bunke för det är lättare att hålla på med än den förbannade påsen i förpackningen som man ska bråka med även nattetidSå tar du bara 50/50 tills 1:an är slut. Gjorde jag bägge gångerna så hinner magen vänja sig lite med järnet för dom kan bli lite hårda i magen av det.
    oki tack för tipset. Glad
  • KasperSixten

Min BVC tant sa att det även skiljer i stärkelseinnehållet mellan nan 1 och 2. om man läser innehållsdeklarationen under kolhydrater så skiljer det lite. ar för mig att att det är större andel laktos (mjöklsocker) i ettan, vilket skulle kunna innebära att 2an innehåller mer stärkelse (för stärkelse är väl en kolhydrat?).

Har läst på andra trådar att många små blir mättare på 2an, vilket säkert stärkelsen leder resulterar i.

//K

• Evelina

Det står på förpackingen hur gammal barnet ska vara när han/hon äter nan1 och nan2.Följ dessa rekomendationer!

• tindio
    Evelina skrev 2008-04-13 20:11:41 följande:
    Det står på förpackingen hur gammal barnet ska vara när han/hon äter nan1 och nan2.Följ dessa rekomendationer!
    På nan 2 paketet står det att man kan ge från 2 veckors ålder om barnet INTE ammas
  • Liiii
    Evelina skrev 2008-04-13 20:11:41 följande:
    Läser man på NAN2 paketet så står det att det kan ges från födelsen om man inte ammar.
    Lukas 070530
  • Evelina

Ja som sagt följ rekomendationerna.

• Geshia

men om man som jag ammar då..?

• myskatt
    Geshia skrev 2008-04-15 10:41:21 följande:
    men om man som jag ammar då..?
    Då ge du NAN1 tills barnet blir fyra månader och kan då fasta in NAN2.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Geshia
    myskatt skrev 2008-04-15 10:46:54 följande:
    Då ge du NAN1 tills barnet blir fyra månader och kan då fasta in NAN2.
    aha tack Glad
Svar på tråden Vad är skillnaden på NAN 1 och NAN 2?