• Lindaaa89

Ung blivande mamma behöver tips

Hej. Jag är 19 år och gravid. Går sista året på gymnasiet, likadant min pojkvän. Vi beslöt oss för att behålla det och ta vårt ansvar. Nu längtar jag verkligen såå himla mycket! :) Vi flyttar snart till en tvåa tillsammans och min pojkvän har fått jobb från juni och framåt. Trodde först att allt skulle gå åt pipan eftersom det inte var planerat och jag åt p-piller. Men nu verkar allt lösa sig:) Finns det fler unga blivande mammor här? Behöver lite tips och så. Bebisen ska heta Anabelle om det blir en tjej och Liam om det blir en pojke. Vad tycks om de namnen? Många sa åt mig att göra abort och att det aldrig kommer funka. Men jag stod på mig för jag älsade mitt barn från första stund! Nu ska jag bli mamma om några månaderoch kan knappt vänta på alla sömnlösa nätter och blöjbyten :) Ser fram emot allt!

Vill pusha unga blivande mammor lite, allt behöver inte bli katastrof för att du får ett plus på stickan. Livet tar inte slut :) Det snarare börjar! Gör inte abort bara pga ekonomin, känner du dig mogen nog och känner att du kan ta hand om ett barn och ge det allt du behöver så go for it!
    Har en kompis som blev gravid när hon var 18, hon gjorde abort och fick sedan reda på att det hade blivit en komplikation och att hon aldrig kommer kunna få barn. Hon ville ha barn mer än allt men det passade bara inte just då och nu är hon förstörd. Tänk mååååånga gånger innan du gör abort. Och gör det inte för att andra tycker att det är det rätta, det är inte dom som ska bära sorgen med sig hela livet. Man får helt enkelt bestämma vad man kan leva med resten av livet, ett barn eller sorgen efter ett barn. Men är man absolut okapabel att ta han om ett barn och känner att det verkligenn inte kommer att gå så visst då ska man ju inte utsätta barnet för det :) Men många är mogna bara att de tror att de inte har nåt val eftersom ekonomin är kass eller att föräldrarna säger nej. Det är ditt val. Man får bidrag tills man kommer på fötter, det är aldrig fel att ta hjälp! Aldrig, soc finns där för att hjälpa:) Hoppas jag fått nån att ändra uppfattning nu och ni gör som ni själva känner inte som omgivningen känner.

• Svar på tråden Ung blivande mamma behöver tips
  • pluppiz

hej!!
    Jag gick också sisat året på gymnasiet när jag vart gravid, helt oplanerat dock. Men allt gick jätte bra osv. nu väntar vi vårt tredje gemensamma barn=) så ingenting är omöjligt..lycka till

• little mommy

jag var 18 år när min dotter föddes allt har gått bra hon fyller tre år nu i maj och jag och pappan gifte oss förra året
    så det kan gå väldigt bra fast man är ung

• evova

jag blev fick min sån när jag va 16 ångrara det inte en dag... man växer väldigt mycket som person när man man får barn...
    bra att du står på dig... occh lycka till mid lillen sen.

• varfördåför

jag var 20år och två månader då jag fick första, nu är jag 25år, har två barn till (försöker på ett fjärde) är gift och har ett jättestort hus på landet. Jag hade gjort allt lika dant om jag fick göra om det idag. ångrar mig aldrig

När får vi en Gloria?
  • signaturbyte

Fick Saga när jag var 17, ångrar mig inte en sekund. Allt har gått skitbra, fast jag och Jens(min sambo o sagas pappa ) inte kände varandra. Vi träffades, hade sex, sen åkte han hem till sitt liv och efter lite mer än 3 månader märkte jag att jag var gravid.

Jag tror inte att någon ångrar sig när det kommer till barn. Man kan kanske önska att det var senare eller tidigare, men aldrig barnet i sig.

Lycka till med allt och grattis!

• Älsko

Hej.. Jag ä 18 gick sista året på gymnasiet men fick hoppa av för att jag blev sjukskriven för för mkt sammandragningar m.m!
    Ska ha barn nu 11 mah en månad idag :)
    Bor i en 2:a tillsammans med min sambo som har fast jobb.. Så fort vi fick plusset på stickan så tvekade vi inte en sikund :) Vi har fast förhållande han en fast inkomst och ett eget boende så vi kommer klara oss hur fint som helst :)
    Tycker inte att man ska göra abort bara för att man är ung och kanske inte har lika mkt erfarenhet på livet. Men man kan inte lära sig allt över en natt.. och vem säger att en som vet mer om livet som är över 25 ex en en som inte vet lika mkt om livet som är under 20 skulle bli en sämre mamma ??
    Ne vi ser fram emot detta mkt och blir galna av väntan :) Så lycka till med eran skruttunge :)
    Kommer gå kanon bra :)

kram kram

• BeccaStina

Hejsan Grattis till graviditeten!!

tycker det e jätte roligt att fler unga vågar ta på sig anvaret att skaffa barn, själv är jag inte så ung, 21 och väntar nu mitt första barn är så fruktansvärt glad för att jag inte valde abort som sambon först ville, vilket han oxå är idag, han säger varje dag att han inte förstår hur han kunde vilja att vi gjorde abort.

nu ska han pussa och krama på magen och känna sparkarna messt hela tiden och säger, guuuuud va tiden går långsamt kan inte knodden komma snart :)

Jag har även ett flertal vänner som skaffade barn tidigt, en killkompis å hans tjej gick i 9:an, sen tre vänner som fick sissta året i gymnasiet, en kompis som fick nu förra året (är lika gammal som mig) och nu e jag samt två till av mina vänner gravida. mycket roligt :D

• Lindaaa89

Tack för alla positiva komentarer. Det finns folk som slänger lite konstiga komentarer runt sig. Men jag har alltid tänkt att alla mammor är lika inför sina barn, alla känner samma kärlek oavsett ålder. Sen kanske det blir enklare om man har bra ekonomi men vem har sagt att kärlek ska va lätt:)? Lycka till alla ni andra med!

• charlie och novas mamma

Ja säger bara en sak!! MAMMA ÄR INGEN ÅLDER UTAN NÅTT MAN ÄR

Jag själv var 20 år när mitt första barn föddes! helt underbart!! ja va 21 när mitt andra barn föddes .. nu e ja 22 å å sitter här me mina två underbara bibbisar å en underbar sambo å ett hus + två hundar å en katt å livet leker

som du skrev TS livet ta inte slut för att man får barn! de e då de börjar!
    Många säger att ja vill hinna resa först osv, ja de vill ja oxå men MED mina barn
    ja vill göra en massa kul me dem å förstår inte va ja gjorde innan ja fick barnen!? va tråkigt ja måste ha haft på dagarna hihi.. nä men hade mkt kul innan oxå men nu e de ännu roligare å ångrar inte en sekund!!

Lycka till me bebisen i magen =)

charlie -06 Nova -07
  • Bedazed

Grattis o lycka till...!! Jag e 26 o väntar mitt första o jag kan säga att jag inte vet mer om detta än du, har ju aldrig haft barn!! Livserfarenhet får man nog ändå även om man är ung o gravid. Min mamma va 37 när hon fick mig och hon har alltid ångrat att hon va så gammal, hon kände inte att hon orkade med mig om min lillasyster på samma sätt som hon orkade med min storebror (som e 18 år äldre än mig o mamma va 18 när hon fick honom)
    Utbildning o jobb hinner ikapp en senare ändå. har många vänner som fått barn tidigt och en av de yngsta var 16. Idag är hon färdigutbildad fotograf o har en uppåtgående karriär. o hennes dotter är den sötaste o klokaste lilla tös jag träffat!!

Bra att du valde en egen väg!!

Kramkram

Svar på tråden Ung blivande mamma behöver tips